Tämä oli muistaakseni vk.netissä aikoinaan, mutta laitetaan tännekkin. Miten elämänkumppanisi (eläimiä ei lasketa) suhtautuu valokuvausharrastukseesi? Meikäläisen vaimo yleensä huokasee ja pudistelee päätään, kun esitän jonkun "hienon" idean, mutta yleensä on hyvin mukana ja suostuu jopa olemaan kameran edessä kuvattavana. Harrastuksen kalleudesta tulee valitusta, mutta olen oppinut peittelemään ja perustelemaan kuluja. Vaimo tykkää, kun otan lapsista kuvia ja sain tuolla verukkeella (lapsikuvat) perusteltua studiosalamoiden tarpeellisuuden.
Avovaimoa kiinnostaa sen verran että tulee sanomaan kuvista "hyvä" tai "huono", jos sattuu ohi sopivasti kulkemaan. Mallina oleminen ei kiinnosta. Harrastukseen käytetty raha kiinnostaa. Koirakuvat kiinnostavat ja niitä väännellään ja käännellään ja tilataan vedoksia. Koiraa ei kiinnosta mallina oleminen, optiikoiden etulinssit toisaalta kiinnostavat - niihin on kiva tökätä kuono.
Ihan kivasti. Kuunteleekin mun valokuvajuttuja sen näköisenä, että näyttää siltä kuin olisi ihan oikeasti kiinnostunut . Lähtee tarvittaessa kuljettajaksi, jos tulee vaikka juurikin hieno auringonlasku ja pitäisi käydä siellä ja täällä jne. sekä pysähdellä kymmenessä eri paikassa. Malliksikin suostuu kärsivällisesti ja siinä varmaan välillä tarvitaan pitkää pinnaa.
Meikäläisen siippa ei oo kiinnostunut yhtään mistään mun harrastuksista..valokuvaamistahan en harrasta vaan olen ammattilainen...yleensä kommentti harrastuksista on yh....ja päälle selitys jostain aivan täysin toisesta asiasta... Surullista elää häviänä ..eikö??
Positiivisesti, ellei peräti ylpeästi, hän suhtautuu niinkauan kunhan ei kameralla häntä osottele. Pudistelee päätään rahasummalle joka menee tarvikkeisiin ja on ensimmäisenä toppuuttelemassa kun mainitsen harkitsevani hankkia jotain uutta.
Mun harrastuksia vihataan meidän perheessä, ovat kuulemma kalliita, ja vievät aikaa. Hölynpölyä sanon minä. Vielä pitäisi investoida ensi kesäksi sukellusvehkeisiin jotta saisi laajennettua valokuvausta veden alle, kunhan ensin ostan siihen tarkoitukseen sopivan kameran. Halpaa kuin saippua lidlistä.
Meillä ei kuvaamisesta kuulu rutinaa yhtään, mutta sitten se ajankäyttö kuvia "kehitellessä". Jonkun verran on ollu kyllä puhetta sen määrästä suhteessa muuhun ajankäyttöön. Siis ajoittain. Kalustohankinnat on niin minimaalisia, ettei niistä edes voi valittaa.
Aika paljon tuntuu olevan negatiivista suhtautumista siipoilla. Miten he odottavat teidän suhtautuvan omimpiinsa asioihin, kuten harrastuksiin? Olen nimittäin josku ollut panevani merkille, että (anteeksi jo etukäteen arvon naiset) varsinkin vaimot ja tyttöystävät tuntuvat melko usein iästään riippumatta suhtautuvan kielteisesti tai vähättelevästi tai muuten vain negatiiviseti miestensä harrastuksiin. Mutta kuitenkin loukkaantuvat sydänjuuriaan myöten jos heidän harrastuksistaan ei olla positiivisesti ja aktiivisesti kiinnostuneita. Millähän pohjalla muu parisuhde tällöin makaa? edit: Ainiin, meillä suhtaudutaan positiivisesti, kannustetaan ja joskus jopa ihmetellään että voisi sitä olla vieläkin aktiivisempi esim. kilpailujen, näyttelyiden tms. suunnalla. Mutta kun en oikein jaksa ottaa paineita harrastuksesta... ja tuolla tavalla niitä tulisi meikäläisen luonteella varmasti.
No hui, mä ainakin olen kuuntelevinani kun puhutaan uusista stereoista, ämpeekolmosista, veneen virityksistä, kitaroista, laiturin rakentamisesta jne. :-D. vaikka en kylläkään niistä kovin paljon tiedä. Joskin eipä mulla ainakaan ole toi ollut parisuhteessa ongelmana, että onko kiinnostunut vai ei toisen harrastuksista. Taas kerran monta monesta kiinni, eikä niitä pysty yhdellä tai kahdellakaan lauseella kertomaan.
Ainakin sen verran yritän olla vaimon harrastuksista ja mielenkiinnon kohteista selvillä, että pystyn niistä keskustelemaan. Tosin nykyisestä päämielenkiinnon kohteesta olen itsekin kiinnostunut, niin ei tarvitse edes erikseen paneutua asiaan. Mutta oikeasti, minusta tuntuu pahalta kuulla, kun jopa julkisesti vähätellään tuota meidän Paavon puuhastelua. Ja kun näkee ja tietää, että se "puuhastelu" on sille Paavolle tärkeää. niinkuin omakin puuhastelu on itselle. Miesten en niinkään ole tuota kuullut tekevän. Jotkut tietysti puhuvat kokoajan akkain hommista tms., mutta heille nyt sitten yleensä kaikki naisiin liittyvä on halveksittavaa ja vähäteltävää, ettei heitä ota tuossa suhteessa edes kaverit tosissaan. Ja näitä on todellisuudessa vähän.
Kyllähän tuo isäntä kuvat kattoo koneella läpi, kun huutaa kattomaan. Itse se ei kameraan koske, kuin käskystä ja silloinkin kaivaa mieluummin canonin pro ykkösen kuin nikonin käsiinsä. yhteiset tilit on, niin kyllä se "siunauksensa" antaa isommille ostoksille. Niin, ainoot isot ostokset, joita en ole ( vielä) saanut on asuntoauto ja berni.