Enpä ole ennen törmännyt näin pahaan moireen. RAW-formaatti "pelasti" tilanteen. Kuvassa vasemmalla kamerasta tullut JPG, oikealla RAW(NEF):stä Nikon Capturen moiren poistolla (asento high) saatu jälki. Kaikkea ei saatu pois, mutta kuvatut tuskin enää huomaavat että takki on kummallisen kirjava.
Voisko se millään johtua tosta takin kuviosta? Mulla kävi samoin kerran töissä ku kuvattavalla oli tosi pieniruudullinen takki, tai jotain tommosia samantapaisen näköisiä kuvia. Kameraparka sekos, Cänön joku... pokkari.... mitäs niitä onkaan?? Joku G5 tms?
Siitähän se. Takin kuviointi osuu kameran erotuskyvyn rajoille. Muut kuvat samasta "takista", vähän eri etäisyydeltä ovat ok ilman moire-käsittelyä. Laitoin tämän jakeluun siksi, että taas löyty (minulle) yksi syy lisää miksi "kannattaa" kuvata myös RAW:ta. Jos kameran hätäisesti huitaisemassa JPG:ssä on moirea, niin RAW:sta työstämällä sen saa sentään kohtuullisesti pois?
Testailin joskus eri vaihtoehtoja tuon moiren suhteen kun sattui kuvaasa olemaan. Parhaaseen tulokseen pääsi kun muutti raw -konvertterista ulos tulevan kuvan resoksi jotain muuta kuin sen natiivin eli 3000x2000. Yleensä interpoloin isommaksi. Sitten jos pienensi kuvan pshopissa takaisin natiiviin, niin jopas tuli moire takas Siinä välissä voi tietysti tehdä vähän gaussian blurria yms. tarpeellisiin kohtiin.
Tuntuu nämä pukujen kankaat olevan mielenkiintoisia. Mulla olis pikapuoliin työstettävänä C 30D:llä kuvattu lievä-moirekuva. Eipä oo vielä muilta kiireiltä keriinny tutkimaan, totesinpa vaan että moireissa Canonillakin löytyy:/
Joo, tuli vastaan myös ko. ilmiö 1:ssä kuvassa, mutta muissa samasta kohteesta otetuissa kuvissa ei. Tais olla 1. kosketus moireen meitsin digiaikana.