Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miten kaupat ovat täällä sujuneet?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kunkku, 30 Huhtikuu 2013.

Millaisia kokemuksia teillä on Kameralaukun myynti-ja ostopaikasta? Ovatko kaupat sujuneet niin kuin olette olettaneet, vai onko kohdalle osunut yllätyksiä? Kysyn, kun vieläkin vähän kiukuttaa... Sovin 16. huhtikuuta kaupat Nikonin linssistä ja eilen kun tuli aika toteuttaa tavaran vaihto rahaan, tuota jälkimmäistä ei kuulemma löytynytkään. Ja tänä aamuna, kun pistin linssin uudelleen myyntiin 60€ halvemmalla hinnalla kuin se kauppa oli sovittu, sama mies otti yhteyttä ja sanoi, että kyllä hän tuolla hinnalla sen ostaa.
      Olenko ikävä ihminen, kun en myynyt?

Minulla kun on sellainen vanhanaikainen periaate, että kerran puhuttu on sillä selvä, eikä sitä muuteta. Jos jo ennen tavaran ja rahan vaihtoa huomaan tehneeni huonon kaupan, se on oma ongelmani, mutta sovittua asiaa en käy perumaan.
      Taitaa nuoremmassa väessä herättää säälinsekaista huvittuneisuutta tällaiset periaatteet...?

1. markku55

markku55 Active Member

Vs: Miten kaupat ovat täällä sujuneet?

Olen kanssasi samaa mieltä, jopa niin, että jos on sovittu jostain hinnasta, niin myöhemmät paremmatkaan tarjoukset ei muuta sopimusta.
    Kerran, en tosin täällä, tein kaupat Kameralehden palstan kautta, kaveri halusi vaihtaa Durst M605:n väripään meikäläisen Sunpak rengassalamaan, ei välirahoja, vaan kumpikin pakkaa tuotteet hyvin ja toimittaa toiselle. Lähetin salaman akkupaketteineen kaverille, mutta mitään ei kuulunut, ja kun soitin kaverille, niin hän oli päättänyt ettei vaihdakaan. Kovan huutamisen jälkeen toimitti kuitenkin salaman omalla kustannuksellaan takaisin, mutta minä menetin postimaksut.
    Raivostuttavaa oli vielä se, että hän oli repinyt pakettini auki ja paikannut sen sitten teipeillä.

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Et, itsekään en myisi tuollaiselle.

No itse asiassa tuo ei ole ainoastaan hyvä periaate, vaan kauppalain velvoitteiden täyttämistä. Jos myyjä myy hintaan x ja ehdoilla y, ja ostaja siihen suostuu, on syntynyt molempia osapuolia velvoittava sopimus riippumatta siitä onko sopimus kirjallinen vai suullinen. Ja lain mukaan ostajalla on oikeus peruuttaa kauppa ainoastaan siinä tapauksessa että kaupan kohde ei vastaa myyjän kuvausta. Tätä ei kaikki pissikset (ikään ja sukupuoleen katsomatta) tunnu aina ymmärtävän.

Tosiaan itselleni on pari kertaa käynyt niin että ym. sopimuksesta huolimatta ostaja on jättänyt maksamatta. Minkä jälkeen en enää tee kauppoja kyseisen hlön kanssa. Luottamushan tuossa menee heti.

Lisäksi moni tuntuu luulevan että yksityisten väliseen kauppaan sovellettaisiin myös kuluttajansuojalakia. Väärin. Siihen sovelletaan vain ja ainoastaan kauppalakia.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Toki on väärin ostajalta antaa tarjous tai jopa sopia kaupasta ja jättää kuitenkin ostamatta.  Tulkintaa toki aiheuttaa esimerkiksi viivästynyt vastaus myyjältä. Hintatarjouksiin puolin ja toisin voisi myös liittää voimassaoloajan. 

Kauppoihin yleisesti ottaen liiittyy lukematon määrä erilaisia oletuksia tai kirjoittamattomia sääntöjä joita maalaisjärjellä ja sekä toisen osapuolen osaan eläytyen kuitenkin ovat selviä enemmistölle.  Toivottavasti ainakin. Välillä kuitenkin käsitykset sovitusta eroavat, mille ei oikein voi mitään. 

Kaupassa on aina tärkeintä että syntyy kaksi tyytyväistä osapuolta. Siksi ei oikein voi vaatia pilkuntarkkaa muodollisuuttakaan aina.

Mitä parempi kommunikaatio, sitä vähemmän tulee yllätyksiä asiainkulusta.  Itse pyrin vieraitten nimimerkkien kanssa aika usein monenlaiseen yhteydenottotapaankin kuten yv + sähköposti ja joskus vielä pikku rupattelu puhelimessakin toisinaan.  Näin saa parempaa käsitystä millaisen ihminen on toisessa päässä jolloin luottamus (yleensä) kasvaa.

Hyviä kokemuksia.

4. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Pääasiassa olen myynyt, jotain ostanutkin.
    Mun puolelta kaikki on mennyt nappiin, luultavasti ostajatkin ovat tyytyneet osaansa.

Rehellisyys ja sanojensa takana pysyminen pitäis olla päivänselvää.

5. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Kivasti on mennyt myynnit ja ostot. Omia mokia on toki ostaessa tullut. Ja en tiiä olenko liian halvalla myynyt, pääasia että on mennyt kaupaksi.

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Tokihan näin on. Olisi vaan hyvä että ihmiset oikeasti ymmärtävät tekevänsä sitoumuksen jos sanovat että "otan tuon". Samaan aikaan myyjällä voi olla keskusteluita muidenkin potentiaalisten ostajien kanssa  ja tuo voi pahimmassa tapauksessa viedä pohjan pois kaupalta jonkun toisen, vähemmän tuuliviirimäisen ostajan kanssa.

Mutta todettakoon että negatiivisia tapauksia on nyt ollut tosiaan mulla pari täällä mutta lukuisat muut kaupat, sekä ostot että myynnit, ovat menneet erittäin hyvin.

7. Vs: Miten kaupat ovat täällä sujuneet?

Omat kaupat ovat sujuneet puolin ja toisin ihan nappiin. Kaikki mitä olen ostanut on ollut juuri kuten oletinkin, ja kaikki mitä olen myynyt on ostajille kelvannut ilman peräänhuutelua tai kiukuttelua. Muutaman kerran olen hoitanut jälkimarkkinoinninkin ja laittanut vielä ostajalle tiedustelun että "olihan kaikki niin kuin piti".
    ...on ollut.
    Ainoa ongelma on muutama myymättömäksi jäänyt kampe jotka eivät tunnu kelpaavan millään hinnalla  ;D

8. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Hyvin ovat aina sujuneet. Mitään en ole myynyt, mutta jonkin verran ostanut. Aina on tavara ollut sitä mitä on luvattu, saapunut perille nopeasti ja hyvin pakattuna. Pelkästään hyviä kokemuksia. Terveisiä vaan kaikille kauppakumppaneille.

9. Vs: Miten kaupat ovat täällä sujuneet?

Kiitos kysymästä, hyvin.
    -saittiohjelma ei valitettavasti pysty erottamaan rehellisiä akanoista, joten vielä tarvitaam maalaisjärkeä, jopa myyjiltäkin.