Olen ollut huomaavinani, että kuvien arvioinneissa ei olla ihan neutraaleja. Monet kuvaajat saavat hyviä arviointeja vaikka kuvat ovat ns. tasapaksuja ja toisaalta jotkut hyvätkin kuvat saavat aika nuivan vastaanoton. Samaan huomioon liittyy myös jonkunnäköinen suosikki- ja epäsuosikkiasema joka selkeästi määrittelee arviointien hengen ja jopa määrän. En halua määritellä tätä mielipidettäni yhtään tämän tarkemmin nimimerkkeihin kohdistuen, ja rajaan itseni tästä pois, mutta toivoisin itse kultakin hieman syventymistä siihen, että miksi annan mielipiteen ja miksi se mielipide on mikä on. Toivoisin, että mielipide koskisi vain ja ainoastaan kuvaa, eikä taustalla ole mielipidettä siitä, mitä ajattelee kuvaajasta. Oletan, että nostan tällä melkoisen haloon, jossa vedotaan lääkitykseeni jne, mutta sisimmissänne tiedätte, että sympatiat/antipatiat jotain henkilöä kohtaan vaikuttavat aika paljon asioihin, kuten vaikkapa kuvien arviointiin, johon sillä ei pitäisi kuitenkaan olla mitään merkitystä - eikös?
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Korppi ei korpin silmää noki...tosiasia on se,että voi olla ja onkin monia ulottuvuuksia joita itse kukin arvioi mutta olennaista on se pidätkö siitä vaikka se olisi kuinka hyvin teknisiltä osiltaan toteutettu vai et. Tähän ei vaikuta tai ei pitäisi vaikuttaa muut seikat..itse en ainankaa laittaisi omalle seinälle otosta josta en pidä oli nimi mikä hyvänsä kuten en ajaisi autolla josta en pidä.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Aha, olet siis lopultakin huomannut, että on eroa tykkäämisellä ja kuva-analyysillä?
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia No kerro minkälaisen kommentin haluat tälle kuvalle http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,99169.0.html niin voin kopioida sen sinne niin ei ison miehen tarvi itkeä maailman epäoikeudenmukaisuudesta.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia arko, sinä et todellakaan kuulu siihen joukkoon, joka arvioi kuvia henkilösuhde lähtökohdista, itse asiassa voisin toivoa, että osallistuisit enemmän noitten kuvien arviointiin, saataisiin hieman tervettä verta mukaan.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Jos yhtään lukisit mitä olen kirjoittanut, niin et kysyisi typeryyksiä.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Tuskin tästä monikaan jaksaa syttyä
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Onhan tälle foorumille aina naureskeltu sisäsiittoisuuden ja pienen piirin selkääntaputtelun takia. Ei kannata kovin vakavasti ottaa. Jos pännii niin pitää vaikka vuoden tauon tän kanssa. On niitä muitakin paikkoja jos haluaa nettiin kuvia näytille. Itse oon huomannu että mitä enemmän on kuvauspuuhaa ja reissua, sen vähemmän nää foorumit jaksaa kiinnostaa. Kännykkäräpsyille ja höpöhöpö jutuille ihan sopiva paikka. Valokuvauksen kanssa ei enää paljoakaan tekemistä.. Välillä huvittava seurata kun samat nimimerkit kehuu toistensa kuvia kilpaa. Olkoon kuvassa vaikka epätarkka kakkapökäle kunhan on filmille kuvattu. Hieman kärjistäen Toki välillä hienojakin kuvia seassa...
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Kummallista on se että mä en ole huomaavinani yhtään mitään.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Minunkin mielestä kuvatarjonta (laatu) on aika keskinkertaista jopa huonoa. Onneksi täällä on jokunen ihan hyväkin kuvaaja, joilla on taitoa ja jopa ideoita. Sitten on niitä joille kelpaa melkein millainen kuva tahansa kunhan kuvaaja on "oikea". Mielestäni turhanpäiväinen kehuminen kertoo jotain myös kehujasta eli en arvosta heitä kovinkaan korkealle. Olen huomannut vuosien varrella että nyt keskitytään usein vittuiluun ja viisasteluun eikä kuvaamiseen, no tälläisia leikkipaikkoja löytyy muualtakin, ei tämä ainut ole. Toivottavasti rehellinen ja rohkea kritiikki lisääntyisi täälläkin jolloin taso varmaan nousisi ja mielenkiinto palaisi.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Ihan sama. Itse ainakin ihan huvikseni laitan joskus kuvan jos laitan. Ja joskus on tullut ihan hyvä kommenttikin. Eipä munkan kommentit mitään huippuja ole olleet
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Alkuperäiseen kysymykseen; totta kait kuvaajan nimi vaikuttaa arvioinnin tyyliin ja sisältöön. Muutoinkin, hyvävelisuhteiden vuoksikin tietysti, mutta ihan asialinjallakin: kuvaajien lähtökohdat ovat niin erilaiset. Vanha konkari tietää paljon, ja ymmärtää viittauksia valokuvan historiaan, esim. Aloittelijaa voi opastaa perusasioissa, joita hän ei vielä osaa ottaa huomioon jne. (No, useimpia ei kannata tietenkään "opastaa" mitenkään.... ) - se onnettoman räpsysarjan keskinäinen kehuminen voi huvittaa, ärsyttää jne. Vaivaan on helppo lääke: jättää katsomatta ja lukematta. Mitäpä ne otsikot kuvaosaston listauksessa haittaavat, kuvaajan nimi on siinä vieressä, eikä ole pakko katsoa, jos ei taho. Itselläni on muutama nimi, joitten kuvat katson aina, pidin tai en. Vastaavasti muutama, joita en katso koskaan. Jälkimmäisten olemassaolo ei mitenkään vaivaa.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Kuvatarjonta sinänsä on nykyisellään surkeaa (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, tietysti). Kuten Sgt Pepper edellä sanoikin, räpsysarjaa. Ihan kiva niin - seuraan paria muuta foorumia, joilla on runsain määrin lahjakkaitten nuorten kuvaajien hienon hienoja otoksia. Alkaa aina ahdistaa, että näinkö tässä nyt on käynyt: omat otokset ovat niin onnettoman vaatimattomia osaajien kuvien rinnalla - myisköhän sitä kamerat pois....
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Heti meni väärin: "Monet kuvaajat saavat hyviä arviointeja vaikka kuvat ovat ns. tasapaksuja ja toisaalta jotkut hyvätkin kuvat saavat aika nuivan vastaanoton." Kuvien tasapaksuus tai hyvyys on tässä vain sinun subjektiivinen arviosi, joten silä perustella et tietenkään voi sanoa muiden arvioiden olevan vääränlaisia tai outoja. Heidän käsityksensä hyvästä tai huonosta kuvasta vain on toinen kuin sinun. Niinpä tuon siteeraamani kohdan (ja viestisi pääosin muutenkin) sisältö on vain se, että monista kuvista olet eri mieltä kuin muut. Entä sitten? Tottakai ihmisillä on eri mielipiteitä kuvista, olisi aika pelottavaa jos kaikki olisivat kaikista kuvista samaa mieltä. Arviointien määrän tai laadun vaihtelu ei sinällään tietenkään millään logiikalla ilmaise minkäänlaista epäreilua tai vääristävää / vääristynyttä suosikki- tai epäsuosikkijärjestelmää siinä mielessä kuin sinä sitä tarkoitat. Se kertoo vain sen, että monien laukkulaisten mielestä täällä osa kuvista on a) tavanomaista kiinnostavampia (tai, jos haluat "parempia") ja osa b) tavanomaista vähemmän kiinnostavia. Nämä mielipiteet ovat tietysti samalla tavalla subjektiivisia kuin sinunkin mielipiteesi. Tästä seuraa se, että jos kuvaajalta X olen nähnyt mielestäni vain epäkiinnostavia tai heikkoja kuvia, en hirveän suurella innolla ryntää katsomaan häneltä lisää todennäköisesti taas epäkiinnostavia ja heikkoja kuvia. Jos kuvaajalta Y olen nähnyt vain mielestäni hienoja kuvia, haluan tietysti nähdä niitä lisää. Tottakai toimin niin, eikä siinä ole mitään epäreilua, ei minulla ole mitään velvollisuutta kiusata itseäni mielestäni huonoilla kuvilla. Yhteenvetona: Kuvan arvioinnin subjektiivisuus oikeastaan romuttaa jo lähtöoletuksesi. Toiseksi se että en halua joltakulta nähdä lisää todennäköisesti _minun mielestäni_ heikkoja kuvia, ei ole mikään kannanotto kuvaajan persoonaan. Asiat täytyy osata erottaa toisistaan.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Täydennän hieman itseäni. Kyse on myös siitä, että kuvaamisen lähtökohdat (tai asenne jos niin halutaan) vaihtelevat. Jos itse kuvaan lähtökohdista A ja toinen lähtökohdista B, voi hyvinkin olla että B.n kuva näyttäytyy minulle heikkona. Minun on kuitenkin aivan turha käydä sitä hänelle huutelemaan, kritiikkini olisi sananmukaisesti mieletöntä. Kuvatkoon kaikin mokomin omista lähtökohdistaan. Mielekäs palaute (positiivinen tai negatiivinen) on mahdollista vain jos lähtökohdat ovat riittävän lähellä toisiaan.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Tällainenhan on todella törkeää! Olisiko syynä se, että hyvää ja tasapaksua kuvaa ei ole selkeästi määritelty foorumin ohjeissa tms.? Ihmiset eivät sen vuoksi osaa aina erottaa niitä toisistaan vaan sortuvat asiattomaan kirjoitteluun? Ylläpidon on varmaankin syytä korjata epäkohta pikaisesti.
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Otanpa yhden fiktiivisen esimerkin tuosta hyväveli kerhon toiminnasta, kerhon jäsen postaa kuvan joka ei minun mielestä ole kummoinen jos ei peräti huono. Kerhon jäsenet kehuu kuvaa ihan jonoksi asti ja kun sitten meikäläinen uskaltaa olla eri mieltä, niin itse kuvaaja ei välttämättä sano mitään, vaan kerhon muut jäsenet hyökkäävät arvostelijan kimppuun, perkeleen tollo kun ei ymmärrä hyvien kuvien päälle ja kehtaa tulla tänne moittimaan meidän kaverin kuvia, ei mitään vastaperusteluita, vaan heti mennään henkilöön kun ei muuta keksitä ;DD Edit: Lisätty sana "fiktiivisen"
Vs: Kuvien arvioinneissa on mukana muutakin kuin vain kuvan arviointia Olisit kertonut minkä postauksen jälkeen asia nousi sinulla tapetille etkä kiertele ja kaartele. Sano jos pissattaa ja mene pissalle äläkä pidättele. Se on varmaan tämä. Ja muutenkin minun kuvat tuottaa sille tuskaa. Sanoo ettei kommentoi minun kuviani ikinä ja olettaa että mä tekisin myös niin hänen kuvilleen, mitä en ole kyllä sanonnut tekeväni. Ja sitä paitsi ei sitten kuitenkaan ole ollut sanojensa mukaiseti komentoimatta. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,99171.0.html Josko oikeesti mä siirryn sivuun täältä niin saa Markku postata paskoja kuviaan niin paljon tykkää.