Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 29 Tammikuu 2016.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Olen sössinyt jotenkin Olympuksen E-PL5:n takanäytön siten, että kuvan otettuani, takanäyttöön tulee pieni kuva kohteesta vasempaan ylänurkkaan ja loput onkin sitten kaiken maailman tietoa kuvan koostumuksesta.
    Millä ihmeellä saan tuon takanäytön näyttämään VAIN sen otetun kuvan?
    Kiitos neuvoista!
     
  2. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Ainakin M5:ssä noita takanäytön tiloja kelataan info-napista. Ja jos ei sieltäkään löydä, jostain valikoiden syövereistä saa valittua mitä tiloja se kelaa läpi sitä infoa painettaessa.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Kamerassa on kenties zoomaus-nappi takaseinän oikeassa ylänurkassa. Käyttöohjeen lukeminen on aina yksi mahdollisuus selvittää asia.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Tnihtila:n ehdottama info -nappi löytyy takaseinän oikeasta reunasta, siitä peukalotuen alanurkassa olevasta kolosta. Heleppo sitä on peukaloida vahingossa, mutta hyödyllinen namiska, kun vaan viitsii kokeilla miten se vaikuttaa.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Olen etsinyt manuskasta ja olen myös käynyt katsomassa tuon Info nappulan takana olevaa tietoa, mutta siitä pitäisi ilmeisesti päästä eteenpäin valitsemalla joku noista Info nappulan esiintuovista näytön osista, mikä niistä ja miten?
     
  6. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Mulla Infoa kun painaa niin se näyttää vuorotellen 4 erilaista otetun kuvan info-tilanäkymää, joista 1 on pelkkä kuva. Sulla on ilmeisesti jämähtänyt päälle se tila nimeltä "Kattava" jossa on 4 kanavakohtaiset histogrammit ym.
    Sen mitä eri infotiloja haluaa infopainikkeesta saada, voi itse valita. Mä olen esimerkiksi jättänyt Valoboksi-näkymän pois.
    Paina Menu ja mene Mukautettuun valikkoon, joka 4. ylhäältä ja tunnuksena on ne hammasrattaat.
    Siellä menet D-valikkoon Näyt/... Siellä menet 4. valikkoon ylhäältä laskien, jonka nimi on Info-asetus. Paina nuolinäppäintä oikealle ja avautuu pikkuruutu, jossa ylinnä on Playback-nuolisymboli ja lukee Info. Paina uudestaan muilta oikealle ja avautuu Playback-infovalikko, josta voit kytkeä päälle tai pois ne näyttötilat, jotka haluat tai et.
    Näin mulla EP-5:ssä mutta pitäisi olla samat myös E-PL5:ssä. Mulla on kielenä kamerassa siis suomi.
    Mutta tämä toimii vain jos olet aktivoinut Menuun sen Mukautetun valikon ensin (ne hammasrattaat 4. ylhäältä jakoavainsymbolin yläpuolella. Jos sulla ei oo tuo aktivoitu niin mene käyttiksestä katsomaan mistä tuo Mukautettu valikko (Custom menu ehkä) saadaan päälle, koska sen takana on paljon kaikkea kivaa "säätöä" ja jostain syystä se ei automaattisesti ole päällä.
    Auttoiko?
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Olympuksissa on tosiaan tyypillisesti aika paljon monipuolisuutta joka on hienoa paperilla, mutta josta tulee kuvatessa riesa.
     
  8. moonshine

    moonshine Member

    88
    3
    8
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    ^Noihan voi täysin kustomoida sen mukaan, mitkä infot on itelle relevantteja...
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    No ei auttanut, kiitos kovasti neuvoista, mutta nuo valikot on näköjään erilaisia.
    Eikö Sinulla Ansel ole myös E-PL5?
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Tehdasasetuksilla ja info-nappia painamalla saa näkyville 3 erilaista näyttöä, joista yksi on pelkkä kuva ilman metatietoja.
     
  11. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    No onpa merkillistä. E-M5:ssä ja E-P5:ssä on samanlaiset valikot, niin oletin että niiden välissä ilmestyneessä E-PL5:ssä olisi myös. Oletko varmasti kytkenyt päälle sen Mukautetun valikon, koska se on tässä se olennaisin. Tehdasasetuksissa se on "deaktivoitu" (mikä on typerää) ja pitää laittaa päälle jotta pääsee muokkaamaan monia toimintoja.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Onpa tämä noloa, en vaan näillä ohjeilla saa mitään aikaiseksi.
    Mistä löydän sen "Mukautetun" valikon?
    Ja joo, Info nappulan takaa löydän neljä erilaista näyttövalikkoa, mutta en saa "valittua" niistä mitään, tai siis mikään ei muutu vaikka painaisin OK nappia jonkun kohdalla.
    Toisaalta se kuvan ottamisen jälkeinen näyttö ei ole minkään noiden neljän info napin takaisen näytön kaltainen.
    Että tälleen, fossiili mikä fossiili - siis minä:(
     
  13. Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Tuolta ohje

    ja sivu 70 "setup menu" ja siitä menu display jne. ja sitten sivu 73 info settings...s: 75 ja 76.
     
  14. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 370
    6 203
    113
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Eikös Hangossakin joku Olympusta myyvä kauppa liene, käy kysymässä, jos vaikka joku osaisi?
     
  15. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 370
    6 203
    113
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Siihen on syynsä miksi tykkään D3 ja D4:sta, ne on niin yksin kertaisia käyttää, että tällainen vähän yksinkertaisempikin osaa, vaimon Stylus1:ssä on mun mielestä kammottava valikkohelvetti. Myös Leican X2 oli sopivan simppeli, ei ole ohjetta tarvittu :)
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Näyttövalikkoa? Mulla info -napin painalluksilla kamera näyttää erilaisia "näyttöjä", eikä niitä tarvitse OK-napilla "valita".
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    No, en keksinyt muuta vaihtoehtoa kuin perusasetusten palauttaminen, kiitos kaikille avusta.
     
  18. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Ok. Ja nyt paina Menu ja mene alimpana olevaan jakoavaimella merkittyyn Asetusvalikkoon ja siellä Kuvausnäkymän ja Firmwaren välissä olevaan Menu-näyttöön. Paina sitä ja pääset kohtaan jossa voit valita hammasrattaiden symboloiman Menu-näytön että se on päällä kun tehdasasetuksissa se on pois. Nyt sinulle ilmestyy alkuvalikkoon alhaalle se hammasrattailla merkitty Mukautettu valikko ja pääset muokkaamaan sitä Playback-tilaa tavalla, jonka esitin jossain ylemmässä viestissä.
    Ja pidä koko ajan mielessä eräässä toisessa aktiivisessa viestiketjussa selvästi esiin tuotu karu tosiasia, että kyseessä ei ole "oikea" kamera. Näin ollen on perusteltua olettaa, että se ei ota edes "oikeita" valokuvia😉
     
  19. Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    Joo, mutta on valittavissa, näyttääkö se kolmea erilaista, vaiko vaikka kahta.
    Noilla mun neuvoillani ;-)
     
  20. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Miten E-PL5 saadaan näyttämään koko ruudulla otettu kuva?

    ...ja jotta näkyisi "koko ruudulla" niin sivusuhteeksi pitää valita 16:9...