Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Saako ammattilaista moittia?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jhalmu, 1 Joulukuu 2013.

  1. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Palveluammateissa toimii paljon ihmisiä, joiden laatu ei aivan päätä huimaa: Ruoka on kylmää tai kuvaksi valikoituu ilme, joka nolottaa passintarkastajaakin. Saako paskasta palvelusta huomauttaa ja miten? Vai pitääkö suomalaisen edelleen niellä huono lopputulos ja kiittää kauniisti ja kohteliaasti?

    Edit: Kiitos yllpidolle ammattimaisesta siirrosta. T. puusilmä.
     
  2. arko

    arko Member

    789
    22
    18
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Ehdottomasti voi ja pitääkin oli ala sitten mikä hyvänsä,mutta tapoja antaa palautetta on niin monenlaisia ja hyvä olisikin miettiä sitä rakentavassa hengessä ja muistaa myöskin antaa kiitos kun on sen paikka.
     
  3. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Se joka maksaa, on oikeutettu antamaan palautetta mikäli tuote tai palvelu ei vastannut hintaa. Mutta jokaista pitää kohdella ihmisenä, koskaan et tiedä, mikä sillä kertaa aiheutti huonon tason. Kaikilla meillä on heikkoja hetkiä, eikä lyötyä pidä silloin lyödä, mutta asiallinen palaute on aina paikallaan.
     
  4. Rutanen

    Rutanen Member

    667
    0
    16
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Viimeksi kun tuollainen tiedustelu tuli niin reagoin välittömästi. Laitoin kohteliaan reklamaation hankkimastani tuotteesta ja ilmoitin palauttavani virheellisen tuotteen ensitilassa. Näin tapahtuikin.
    Liike/ammattilaiset halusivat korjata tilanteen ja tehdä epäkurantin tuotteen uusiksi... palveluasenne vain muuttui välittömästi sillä ensimmäinen lause jonka ns. ammattilaisen suusta kuulin liikkeeseen astuessani oli;"laitoit sitten ihan kirjallisen palautteen". Vastaus;"sitähän te pyysitte?"
    Koko tilanne meni absurdiksi pelleilyksi. Halusin toki että virhe korjataan koska tuote oli minulle lähes elintärkeä. Uutta tuotetta odottelin pari viikkoa ja lopputulos oli juuri sitä mitä arvelinkin, silkkaa sutta ja sekundaa. Samat virheet kuin ensimmäiselläkin kerralla, höystettynä pottumaisella palvelulla. Otin siis rahat takaisin ja totesin ettei minun tarvitse enempää täällä aikaa kuluttaa. Kuukausi vaan meni hukkaan.
    Tarinan opetus; anna ehdottomasti aina palaute. Mutta vasta sitten kun tuote/palvelu on joko kunnossa tai totaalisen pielessä. Ei kesken kaiken
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    En tiedä missä tuollaisia yllä mainittuja tiedusteluja harrastetaan.  Netissä kyllä olen törmännyt vastaavaan, mutta en varsinaisissa ostotilanteissa.

    Yksi suhtautumistapa on oppia että kaikki pitäisi tehdä itse jos kunnollista haluaa.  Samaan asenteeseen olen törmännyt muutaman kerran palveluntarjoajan puolelta että tee itse jos ei kelpaa!  Ovat jotkut sen verran pahassa raossa etteivät muuta voi.  Tai niin hyvässä että on varaa.
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Kuten muissakin asioissa, ammattilaisen työtä saa tarvittaessa reklamoida, kunhan ei mene henkilökohtaisuuksiin.
    Tätä eivät monet kusipäät kuitenkaan tajua.
    T Jukka
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Hyvä on antaa palautetta, sekä plussaa että miinusta.
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Reklamaatio on aivan erityinen palautteenlaji, jossa palvelun toimittaneelta vaaditaan puutteiden vuoksi korvausta tai puutteiden korjausta. Sen sallittavuus on ns. päivänselvää.

    ...Muissa tapauksissa ajatellaan joskus, että palautetta kannattaa antaa vain, jos haluaa palvelua tarjoavan parantavan palveluaan palautteen perusteella. Jos taas kokemuksensa perusteella lähinnä toivoo palvelua tarjoavan menevän mahdollisimman pian konkurssiin huonon palvelunsa vuoksi, kannattaa olla antamatta apuaan ja vaieta -- paitsi kotona, töissä, tuttavilleen ja netissä...
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Itse palvelutyötä tekevänä totean että palautetta tulee negatiivista ja positiivista. Ylilyöntejä tekee kaikki kuten myös alisuorituksia. Palaute pitää tuntua. Jos se ei tunnu, et voi kehittyä. Siinä kohtaa kun millään palautteella ei ole mitään väliä, on polttanut palvelutyön motiivit lopullisesti ja on aika siirtyä muihin tehtäviin. Pitää myös muistaa että palautteen määrä suhteutetaan myös tehtyjen suorituksien määrään.
     
  10. Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Ehkä ammattilasita saa moittia, jos on omat kyvyt sillä tasolla, että sen voi tehdä? ;-)
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Ei kai se ihan noinkaan mustavalkoista ole, jos vaikka autonkorjaus menee pieleen, ja vika esiintyy edelleen, niin ei siinä tarvita automekaanikon taitoja jotta voi sanoa, ettei toimi.
    Alustamassauksen laadun tarkkailuun yltää harvemman kaverin taidot, siitä kun ei pääse perille vasta kun pohja on puhki ;)
     
  12. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    117
    63
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Tottakai saa antaa palautetta ja pitää/kannattaakin.

    Viimeksi kun söin Sokoksen kymppikerroksessa olevassa ravintolassa, tarjoilija kysyi lopuksi mielipidettä ruoasta, kerroin, että en olis pistänyt pahitteeksi jos ruoka olisi ollut enemmänkin kuin kämmenen lämpöistä. Hän vei keittiöön palautteen ja kertoi hetken päästä keittiön pahoittelevan ja halusivat tarjota pöytäseuruelle jälkiruoat talon puolesta. Ravintola toimi erittäin asiallisesti, siitä pisteet heille. Voin mennä uudellenkin sinne joskus.

    Moite on ehkä vähän ankara sana ;)
     
  13. Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Ehkä se sitten pätee vain valokuvaukseen ja kameroihin...että saa moittia kameraa, jos osaa tehdä paremman.
     
  14. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Tällaista kommentoidaan joskus kysymyksellä: "tarkoitatko siis, että ainoastaan lehmä pystyy sanomaan milloin maito on hapanta?"
     
  15. Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Aivan ;-)

    Vasikoiden juomahan tuo -ja suomalaisten ;-)
     
  16. Jukka75

    Jukka75 Active Member

    3 168
    5
    38
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Saa ja mielestäni pitääkin, jos on palveluammatissa niin pitää myös kestää kritiikkiä. Ihmisillä kun tuntuu usein olevan tapana vain purra hammasta ja kiroilla poistuessaan, asian voi myös kohteliaasti ilmaista ja samalla vaikka vihjaista että miten olisi hinnanalennusta tai muuta ;)
     
  17. TKa

    TKa Well-Known Member

    2 978
    238
    63
    Vs: Saako ammattilaista moittia?

    Kun puhutaan ammatista palvelualalla, tarkoitetaan busineksen tekemisestä. Jokainen transaktio on seuraavan myyntiä ja markkinointia. Jos transaktiossa ammattilaisen (tai organisaation) laatu sakkaa, on ammattilaisen tärkeää saada se tietoonsa - välitöntä korjausmahdollisuutta varten - tai ainakin oman toimintamallin kehittämistä varten. Jos palautetta ei kestä, pitää hakeutua muihin bisneksiin. Jos ammattilainen todella TIETÄÄ, että asiakas on saanut mitä on tilannut tai mistä on sovittu, niin sittenhän se arvostelu on keskustelu, jossa tarvitaan pelisilmää vastaisten businesten varalle, ammattilaisen neuvotteluasema on silloin vahva. Asiakkaalta ei tietenkään voi vaatia ammattilaisuutta. Aiheetta räkyttäjistä ei tarvitse välittää eikä niihin kannata käyttää liikaa aikaa, kun omat asiat on niin kuin pitää olla.