Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kunkku, 22 Syyskuu 2013.

      Postasin eilen pari hauvakuvaa eräällä koirafoorumille. Illalla sain viestin, jossa minulta pyydettiin neuvoa parempien valokuvien saamiseksi:"et vois vähä opettaa mua??? mulla on Niconin D3100 järkkäri ja oon ihan palikka sen kans"

      Mitä tuohon pitäisi vastata, mitä sinä vastaisit? Itse olen kulkenut aika pitkän tien tässäkin harrastuksessa. 14-vuotiaana, yli 40 vuotta sitten, aloitin mv-kuvien kehittämisen, vuotta myöhemmin myin ensimmäisen kuvani lehteen ja samana vuonna ostin ensimmäisen järkkärin. Oppi tuli kirjoista ja kantapään kautta, negoista oppi nopeasti tulkitsemaan, mikä olisi pitänyt tehdä toisin.
      Nyt ihmisillä on rahaa ja mahdollisuuksia tiedon hankkimiseen aivan eri malliin, mutta ei aikaa, eikä kärsivällisyyttä. Jos hyviä kuvia ei synny, mieluummin sijoitetaan rahaa kalliimpiin laitteisiin, kuin opiskellaan käyttämään niitä paremmin.
      Hullu laitekeskeisyys näkyy tälläkin foorumilla. Kysymys jonkun sampsungin paremmuudesta olympukseen nähden jaksaa pohdituttaa, vaikka sillä on loppujen lopuksi kovin vähän tekemistä hyvien kuvien saamisen kanssa. Toisaalta ymmärrän kyllä laitekeskustelut harrastajien kesken. Toki aihe on kiinnostava, mutta on on eri asia, jos keskustelijat oikeasti tietävät, mistä puhuvat, kuin se, että kuvitellaan pika-avun löytyvän paremmista laitteista.
      Tällaisen harrastajien foorumin suolana pidän vaikkapa "valottaako oikealla vai vasemmalle-keskusteluja", koska niissä hiotaan oikeasti niitä olemassa olevia taitoja paremmiksi, vaihdetaan kokemuksia ja näkemyksiä, sekä hyödytään toisten mielipiteistä. Mutta mitä  voi vastata ihmiselle, joka  olettaa saavansa minulta pika-avun omaan osaamattomuuteensa kuvaajana, nopeasti ja vaivattomasti muutamien viestien välityksellä? Millä saada ihmiset ymmärtämään, että tässäkään asiassa oikotietä onneen ei ole, edes rahalla? Vai onko yksinkertaisempaa ja helpompaa vain kehottaa ostamaan parempi kamera?
     
  1. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Vastaisin jos joku kysyisi, että lue Pekka Potkan plogeja.
     
  2. ola24

    ola24 Member

    140
    0
    16
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Kerron asetukset mitä itse käytän, ja miksi. Ongelmatilanteessa pyydän kuvan sähköpostilla ja exifistä yritän auttaa lisää, vaikka kehitinkin mustavalkoisia vuonna -77.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Sommittelu, kuvakulma, terävyyalue ja valo.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    + perspektiivi, siinä se.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Ei kai kysyjä aina oleta saavansa pika-apua.  Millä hyvänsä elämän muullakin osa-alueella tarvitaan syventymistä ja harjoitusta tuloksiin pääsemiseksi. Se on useimmille sentään selvä asia.  Niitä ohjeita harjoitteluun sitten voi antaa:  palautetta saa kursseilla, kerhoissa, jossain kuulemma netissäkin.  Jos haluaa oikein panostaa siihen auttamiseen, niin voihan sitä antaa kuvaustehtäviä ja sitten palautetta.  Tyyliin: mene viikonloppuna silakkamarkkinoille, lähetä 6 kuvaa, jotka mielestäsi ovat parhaita.

    Eka juttu joka pakottaa asianomaisen syventymään, on se valinta.  Joutuu katselemaan kuviaan 'sillä silmällä', kun raja on se 6 (tai 4 tai jotain)  kuvaa, ja enempää ei saa lähettää.  Kuvasta on sitten helppo osoitella niitä hyviä ja huonoja puolia.  Ottaako asianomainen opikseen, se on sitten toinen juttu, mutta luultavasti oppii jotain, vaikkei uskoisikaan, mitä sanotaan.
     
  6. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    "Opettele kuvaamaan erilailla kuin toiset kuvaajat". lisäksi kuvankäsittelyynkin voi hakea omia juttujaan. Nämä ovat ne neuvot joita minä annan, ei kannata seurata muita, jos haluaa hommassa edetä hiemankin pidemmälle kuin ne seurattavat.
    Tässä reilua alivalotusta n. -3 EV:tä. Objektiivina Olympuksen loistava 14-150 mm ja kamerana EPL-5:n. Lisäksi kuvaan lisätty LR:ssä kontrastia ja tuota alivalotuksen vaikutelmaa. Lisäksi kuvattu maanrajasta yhden hengen telttakojusta, eikä mistään turistirysästä.
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Ei mikään noista. Niitä ei ole olemassakaan itsestään. Aihe, aihe ja aihe. Kuvaa voi arvioida vain kuvaustarkoitusta vasten.

    Saken teema (silakkamarkkina tms) on hyvä, tai sitten pyytää kysyjää sanomaan mitä hän itse haluaa kuvata. Joku syyhän siihen kameran ostamiseen varmaankin on.
     
  8. ola24

    ola24 Member

    140
    0
    16
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Kannattaa aloittaa esitetystä kysymyksestä. En usko junnun koirakuvien paranevan, jos itse siihen vastaisin liian vaikeasti.
     
  9. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Riippuu tapauksesta. Mutta sinähän oikeastaan jo vastasit kysymykseesi tuossa aloitusviestissä. Eli kerrot asiat kysyjälle ihan suoraan kuten tuossa edellä, mutta ilman sen kummempaa paatosta.

    Kyllä fiksumpi kysyjä oivaltaa asian. Varsinkin jos käytät vaikka jotain geneeristä rinnastusta esim. kitaransoiton tai vaikka gourmet-tason kokkaamisen oppimisesta. Homma on 90% käden ja silmän taitoa ja 10% laitetekniikkaa, ja harjoitus tekee mestarin. Samalla voi kehaista kysyjän kameran ihan riittävän hyväksi homman harjoitteluun, niinkuin se käytännössä onkin.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Riippuu tapauksesta, mutta myös sinusta itsestäsi. Tarinasta kun ei oikein käy ilmi, millainen tapaus kyseessä on. Eli onko kyseessä perusfiksu aloittelija, ADD-nippelinörtti, hipsteri vai pelkkä pöljänteri, ja mitä kysyjä siis pohjimmiltaan haluaa. Tarvittavan rautalangan määrän ja hikoilutason arviointihan riippuu pitkälle siitä.

    Jos lainasit tuossa yllä kysyjää verbatim, siitähän voisi päätellä, että kysyjä toivoi sinun ryhtyvän hänelle tutoriksi eli henkilökohtaiseksi opettajaksi. Sinulla kun tuota taustaa jo on nimenomaan kuvauspuolen osalta. Näin ollen tuohon esitettyyn toiveeseen vastaaminen riippuu yhtä paljon sinusta itsestäsi. Oletko valmis ja halukas ryhtymään opettajaksi?

    Jos joku aloittelija kysyy sinulta neuvoa nimenomaan parempiin kuviin eikä paremman kameran hankintaan, tilannehan on lähtökohtaisesti positiivinen. Eli päinvastainen kuin näillä foorumeilla yleensä. Siitä voisi olettaa, että kysyjä ei ehkä ole sieltä kaikkein toivottomimmasta päästä.

    Mutta jos et oikein haluaisi tai ehdi ryhtyä kysyjälle opettajaksi, sano sekin suoraan niinkuin asia on. Kiitä luottamuksesta, mutta kannusta silti omatoimiseen harjoitteluun. Kirjat, netit yms. ovat edelleen hyviä apuvälineitä harjoittelun rinnalla. Fiksumpi kyllä jummartaa homman kertalaakista, pöljimpien kohdalla mitään kustannustehokasta konstia ei ole. Parilla strategisella lisäkyssärillä asia varmaan selviää varsin nopeasti.
     
  10. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    1) Opettele ja ymmärrä perustekniikka (kameran manuaali, pari alan yleisteosta)
    2) Lopeta se muita varten kuvaaminen (älä mieti kuvatessasi pitävätkö muut (suku, ystävät, sosiaalinen media jne) kuvastasi, niin pitkään kun sitä mietit et se ole sinä joka kuvaat vaan ne muut)
    3) Opiskele aihepiirin teoriaa ja historiaa ainakin sen verran, että pystyt perustellusti kritisoimaan (miksei myös arvostamaan) omaa työtäsi, se on yksi tapa kehittyä.
    4) Kuvaa, kuvaa lisää.

    1) 3) ja 4) ovat helppoja, 2) on vaikeampi
    Kohtaan 2) itsestäänselvä poikkeus on tietysti palkalliset ja palkattomat "tilaustyöt" jolloin täytyy toimia juuri päinvastoin.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Noi "Opettele kuvaamaan erilailla kuin toiset kuvaajat", älä jäljittele muita, tee omaa juttuasi, lopeta se muita varten kuvaaminen jne. toistuvat aina näissä valokuvajutuissa.  Hyvä neuvo, mutta ei hyvä neuvo aloittelijalle.

    Kukaan ei kai koskaan sanoisi aloittelevalle musiikin opiskelijalle "Opettele soittamaan erilailla kuin toiset muusikot".... ;)  Sitä omaa juttua on aika tehdä sitten kun perusasiat ovat hallinnassa.  Siihen asti matkiminen on parhaita tapoja oppia.

    Ottakaapa vaikkapa Sibeliuksen muotokuva, Karshin kuvaama.  Tehkää *just* samanlainen.  Aika paljon opitte, ennen kuin tehtävä on suoritettu.

    http://haynesgalleries.com/hgSite/images/artistImages/yousufKarsh/yousufKarsh-JeanSibelius-large.jpg
     
  12. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    SakkeM:llä on tässä toki pointti. Sibeliuksen muotokuvan kohdalla just samanlaisen tekeminen osoittautuisikin luultavasti mahdottomaksi ilman jonkun kuolleistamanaajan apua (oli ihan pakko).
    Oikeasti, kyllähän matkimalla oppii, mutta ajoin takaa sitä että muilta oppiminen ei tarkoittaisi sitä, että alkaa kuvata muita varten. Matkimalla, lukemalla, muiden kuvia katsomalla, itse kuvaamalla, monella tavalla voi oppia. Oppimisen myötä kasvaa sitten vapauden aste, ei enää kuvaa muiden mieltymysten orjuuttamana.
    Karsh on oikein hyvä esimerkki kuvaajasta jolla tekniikka palvelee upeasti kuvan sisältöä.
    SakkeM:n kanssa olen samaa mieltä, luulen että ilmaisimme asian hieman eri tavoin.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Tämä on helppo:
    opettele kaikki ja unohda kaikki.
    T Jukka
     
  14. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Olen vahvasti eri mieltä. Minun 15 v. tyttärentyttäreni kuvaa antamallani vanhalla E-510 aivan loistavia otoksia ja juuri nuorten tyyliin, ilman ensimmäistäkään neuvoa, hän vain kokeilee erilaisia juttuja, sommitteluja, kameramaalausta ym. ja jakaa niitä kavereidensa kanssa FB.ssä ym. somessa. Monet kuvat ovat sitä tasoa, että olen häntä yllyttänyt osallistumaan jopa kilpailuihin, vaan eipä ole vielä innostunut.
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Ei mitään ole itsestään. Kaikki pitää tehdä. Ensiksi pitää olla näkemys jonka jälkeen tulee kohde.

    Ymmärsin että kysyjällä on näkemys ja kohde. Sitten pitää vaan pystyä toteuttamaan se ja siihen kohtaan tarvitsee vain hallita...
    Perpektiivi kuulluu minusta kuvakulmaan sisälle.
     
  16. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Lukematta aijempia, varmasti syvällisiä kommentteja sanoisin, otsikkoon vastaten, että:
    "katso kuvia, miten ne on otettu, mikä niissä on olennaista".
    Sen jälkeen osaa tehdä jatkokysymyksiä...
     
  17. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Paras neuvo henkilökuviin on ollut "ota askel lähemmäksi".
    Yleensä vähemmän kokneet ottavat kuvaan mukaan aivan liian paljon.
     
  18. Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    Kyllä mä vastaan ihan tilanteesta riippumatta että "Sulla on hei ihan mahtavia kuvia. Jatka samaan mallin".
    Toinen on tietty että sun pitää ostaa selvästi kalliimpi kamera, eihän tollasella nyt kuvia saa.
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Mitä vastaat, kun sinulta kysytään neuvoa parempien valokuvien saamiseksi?

    No, mikäpä ettei niinkin.