Joka kerta kun lähden kotoa jonnekkin mietin mitä valokuvavehjettä otan mukaan. Tuntuu että siitä tulee ongelma. Itsellä on kolme digikameraa jotka menee niin että yksi on keikkoihin toinen mukaan jos vaikka tarvii eli varalle ja kaikki muu digikuvaaminen tehdään sillä. Kolmas on lähinnä vain timelapse juttuihin. Sitten on filmi ongelma vielä. Kino on kaikenlaiseen räpsimiseen ja keskikoko siihen että niistä voi tehdä jopa suurennoksia. Iso formaatti pinnakkaisiin ja jalovedostuksiin. Vaikka kalusto on ajan kanssa rajautunut erinlaisiksi tarpeiksi on vaikeaa päättä mitä mukaan ottaisin. Onko kellään samaa ongelmaa ja mistä se johtuu?
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Minulla on kanssa nyt, kun lähden 2 viikon kesälomareissulle. Mulla on tavallinen olkalaukku, johon mahtuu esim. juomapulloa, varavaatetta jne. Sitten tuntuu hölmöltä kantaa erillistä olkalaukkua kameralle. Järkevintä olisi varmaankin ottaa fuji x-t1 + 35 mm optiikka vara-akkuineen tuohon olkalaukkuun ja varalle esim. minigrip-pussi, jos alkaa satamaan. Tai sitten olympuksen om1n ja 50 mm siihen. Valokuvaus on kuitenkin fiilispohjaista ja tästä syystä mukaan lähtee leica 50 mm. Ja siinä kun on se meikäläiselle, että tarkennus menee kohdilleen ja olen huomannut, että sillä saan kuvattua kaikki kuvani, myös sisällä, koska 1/15 suljinaikaa voi käyttää ihan huoletta. Eli järkevintä olisi ottaa fuji, mutta fiiliksen takia täytyy ottaa leica. T Jukka
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Ei ole ongelmaa, mukaan lähtee D4, 14-24, 24-70, 70-200 joskus myös 105 makro. Nyt sitten pikkuleicakin taitaa olla mukana
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Tuossa esim. seuraavan pölhölän länsirannikon urbex-, skeitti- roadtripreissun romut. Lyhyt reissu vaan. Ehkä joku 2000km ajellaan ympäriinsä. Autiokaupunkeja ja muuta mukavaa luvassa. Canonin 5Dmk3 runko, 16-35/4 L IS, 100mm L IS macro ja Sigman 50mm ART. Matkalaukkuun ehkä 17mm TSE... Kaulaan roikkumaan X100T
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Minä kuvaan yleensä siten, että vartavasten lähden kuvaamaan. Kaikki mitä ylipäänsä kuvaan on sellaisessa paikassa että sinne pääsee autolla, joten hyvin voi ottaa mukaan vaikka neljä tai viisi systeemiä, kaikki ovat valmiiksi omissa laukuissaan. Auton takakontti vetää ja moottori vie. Joskus käytän yhtä, joskus vaikka kaikkia, mutta neljän viiden laukun kanto seitsemän metriä ei ole suuri vaiva. Katukuvaukseen sitten on oma kevyt settinsä ihan erikseen. Minä en juhlia tai matkoja dokumentoi, nautin niistä ihan livenä, joten siitäkään ei tarvitse huolta kantaa. Edit:No joo, tuosta sai luettuna vähän väärän käsityksen, on lomamatkoilla siis tuo kevyt katukuvaussetti matkassa, mutta se menee mihin vaan.
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Tällä hetkellä hupimielessä lähtee mukaan kännykkä. kun kuvaamaan mennään niin 5D mk3 jollain optiikalla ja 5d mk2 ainakin autoon. Autoon muutenkin riittävästi vehjestä ja ja niille varavehkeet. Valaisukalustoa on nytkin 2 eri järjestelmää ja pikkusalamasysteemit päälle.
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Olen OK1 kanssa hiukan samaa mieltä. Sitten kun mennään kuvaamaan niin sitten mennään. Muuten ei tartte kuvata. No mutta kun en tee noin. Nytkin ja aika usein mulla matkassa on nämä kaksi kameraa Canon G1X ja Leica IIf. Ja ne on kätevissä pusseissa jotka on helppo nakata laukkuun ja minne vaan. vinkki: ompele pussin sisälle muutamalla pistolla linssinputsaus liina kiinni silloin se on aina mukana
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Justtiinsa hommattu EF 24-70 2.8 L II tuntuu muuttavan raahattavan tavaran määrää tuntuvasti. 24-105L on jotensakkin pehmeä moneen tarkoitukseen ja siksi on pitänyt kanniskella kiinteitäkin.
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Maailman parhaat saksalaisinsinöörit ratkaisivat tämänkin ongelman jo kauan sitten. Silloin kun kameran pitää mahtua puseron taskuun niin otetaan Rollei 35. Jos mukaan tulee laukku niin sinne laitetaan 6x6 Rollei. Näin se homma etenee.
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Se 24-105 L kulkenut mullakin paljon mukana. Tuli varmaan aikoinaan ekan 5DmkI:sen kanssa pakettina. Kohtalainen moneen tarkoitukseen muttei huippu oikein mihinkään... Laajispään kuvat välillä työläitä oikoa jos joka suuntaan kaartuvat linjat häiritsi. Taitaa vieläkin jossain komerossa kummitella...
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Mulla taitaa olla 13 eri kameraa, kinosta 8x10 -kokoon saakka. Useimiten valitsen mukaan ainoastaan yhden kameran, ja sen ehdoilla sitten mennään. Viime Jurmoreissulla oli ainoastaan Leica mukana. Mukavaa vaihtelua kun ei tarvinnut raahata jalustaa tai sählätä tuulessa pimennyshuppujen ja polaroidliuskojen kanssa. Kuten mablo sanoi, Rollei 35 kulkee kivasti taskussa, oli äsken mukana koirankusetuslenkillä. Otin jopa pari kuvaakin!
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Pienin kalusto reissussa on ollut Prahan reissulla Olympus µII + mv-filkkaa. Hyvin toimi. Kameran pistemittarista oli usein hyötyä. Usein miten tavaraa on enemmän, mutta en ole ihan varma miksi. Tosin 2 viikkoa Ranskassa ja 60 kohdetta suoriutui oikein hyvin Leica M6TTL + 2/35 ASPH Summicronin kanssa. (Toki muutamaan kertaan kyllä toivoi, että kaverina olisi vielä ollut APO-Summicron-M 75mm f/2 ASPH.) Nyt varmaankin lähtisi mukaan Nikonin digipokkari ja vanha Nikonin filmirunko 50-millisellä tai Retina IIIC + mahdollisimman hyvälaatuinen pöytäjalusta. Olisipa kevyet kannettavat
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Välillä tullut lähdettyä liiankin kevyellä varustuksella matkaan. Harmittaa jos on maksanut itsensä kipeeksi matkoista / autovuokrasta ja jää jotain kuvaamatta kun ei ole esim tarpeeksi laajakanttista lasia mukana. Seuraavalla reissulla just sellaisia paikkaillaan...
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Eli ei mikään perseaukinen näppäilijä siis kuukausi reissussa. Tulee varmaan paljon kuvaa.
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Mehukas setti mukana, hyvä että vinkistä oli iloa . Hauskaa matkaa ja hyviä kuvia.
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Jos sattuisin innostumaan harrastamaan niin siihen on vain 1 vanha ratkaisu, C 20D ja EF 35/2. G7 kotiutui eikä montaa päivää ehjänä nähnyt kun sain sen särki. Sairastan vieläkin pokkariallergiaa, joten eipä G7 menetys paljon haittaa. Tämä vuosi on harrastuskuvauksen suhteen ollut kyllä miinuksella, ehkä joskus sitten.
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Kamala homma on ajaakin , toki matkallakin olisi kuvattavavaa ja yöpyäkin voisi. Hyvää reissua t kimo
Vs: Mitä valokuvavehjettä mukaan? Kuulostaa ihan järkireissulta! Nämähän on ihan omista valinnoista kiinni mihin rahat laittaa ja miten on asiansa hoitanut. Ite oon ollut viimeiset 21v jatkuvasti töissä ja tehnyt ison osan aikaa kahta työtä. Meillä ei ole kakaroita, asunto- eikä autolainaa. Ajelen vanhalla 07 Golffilla jne. Mielummin maksan kuvausreissuista ja kalustosta kun lyhennän lainaa arvottomasta autosta tai talosta missä ei kuitenkaan koskaan oltaisi. Seuraavan reissun budjetti jenkkeihin reilusti alle 3000€ Lennot edestaas kahdelle LAX:iin noin 1700€. Reilun viikon autonvuokra vakuutuksineen LAX:n Alamosta noin 350 taalaa. Tienvarsimotellimajoitusta ja tuttavien nurkissa hengailua. edit: Eikä tosiaan olla mitään kroisoksia. Talouden tulot abt 80-85k€ /v