Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana markku55, 15 Toukokuu 2015.

  1. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 837
    3 347
    113
  3. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 837
    3 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tämä nykyinen hallituksen muodostamismalli, siis että suurimman puolueen puheenjohtaja on pääministeri, on toki varsin demokraattinen.  Siitä seuraa kuitenkin se, että pääministeriä ei varsinaisesti valita tehtäväänsä, vaan jonkin puolueen puoluekokous valitsee itselleen puheenjohtajan, joka sitten kulkeutuu pääministeriksi, jos vaaleissa hyvin käy.

    Katsotaanpa, mihin se on johtanut:  Sipilä, Stubb, Katainen, Kiviniemi, Vanhanen, Jäätteenmäki.

    Viimeksi jonkin sortin tolkun mies (no, henkilö...)  on ollut pääministerinä 2003, Lipponen siis. Tusina vuosia on menty kokemattomilla, osaamattomilla, kykenemättömillä, pystymättömillä, aikaansaamattomilla nuhjakkeilla - ja tuloksetkin näkyvät.  Suomella menee huonosti. Velkaa ja talouden taantumaa....

    N.s. vanhoina hyvinä aikoina, kun pääministerin nimitti Kekkonen, ei yksikään noista edellä mainitusta nahjuksista olisi ollut lähelläkään pääministerin salkkua, no, ehkä sentään,  kantamassa sitä ministerin perässä kävellen....

    En todellakaan tiedä, mikä olisi pääministerin valintaan hyvä tapa - mutta se on nähty, että nykyinen ei ole.
     
  5. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 236
    365
    83
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 837
    3 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tämä kauhukuva näyttää nyt olevan toteutumassa.....
     
  7. arko

    arko Member

    789
    22
    18
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tästä voi olla montaa mieltä,itse olen Sipilän kannalla. Kerrankin on mies jolla on munaa.
     
  8. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Joo, valitettavasti vaan väärässä paikassa.
     
  9. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tavallaan totta. Uusi perustuslaki muutti käytäntöjä melkoisen paljon.

    En usko, että on kyse yksistään puolueista. Tai edes kokemuksesta. Jos noista "johtaneista" nostetaan vaikka ylös ensimmäinen naispääministerimme. Väärin käytetty valta, siitä pakoilu. Ei se enempää vaadi. On Suomessa ennenkin "juotu normaalit ruokajuomat".

    Kekkonen oli presidenttimme reilut 25 vuotta, lähes 30. Voidaan sanoa, että jostain asiasta irtipääseminen kestää noin puolet ajanjaksosta, jota se on koetellut. 80-90-luvuilla tapahtui muutenkin paljon asioita.

    Mutta valtiota ei johdeta kuten yritystä. Esimerkiksi uhkailu ei ole kauaskantoista. Hierarkia ei ole Suomessa samankaltainen kuin suomalaisissa yrityksissä.

    Sote-alueista. Ei Suomella ole varaa kuin 5-12 alueeseen (vaikka kuinka vasuri haluaisin olla).

    Mielestäni hyvin esitetty: http://yle.fi/uutiset/professori_hallituskriisista_kurssi_joko_kaantyy_tanaan_tai_suomi_syoksyy_kaaoksen_reunalle/8436516
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 837
    3 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Jos se noin menee, kuten edellä ennusteltiin...  Siis että kepulit saavat ylisuuren hallintokoneiston veronmaksajien kustannettavaksi, ja kokoomukselle vastalahjaksi  päästetään veroparatiisiyhtiöt rahastamaan toteutuksessa....  Niin en todellakaan tiedä, arvaa, enkä osaa kuvitellakaan,  mikä voisi olla maksajan, suomalaisen verovelvollisen, kannalta huonompi ja kalliimpi  tapa.

    Eipä ainakaan julkisen sektorin kustannnuspaine ja valtion velka ole vähenemään päin....  Saa aika paljon kätilöiden pyhälisiä nyysiä, ennen kuin se lysti on korvattu.

    Huonoista vaihtoehdoista se kaikkein huonoin.  No, kuinkapa muutenkaan.
     
  11. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Ihan totta. Ikävää, että edelleen asia on valtakysymys. Tällä suo tulee uudelleen esiin, ennen kuin saadaan edes homma toimimaan.

    Nyt. Tarvittaisiin. Yhteiseen hiileen puhaltamista. Olen huolissani. Mihin me olemme menossa. Tietenkin olen huolissani. Jos nyt emme tee. Niin kuin haluan. Niin minä menen. Ja tulen takaisin.
     
  12. Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Vitsi, vitsi :( Kilpailukyky on vaarannettu EU-pakotteiden ja kahden edellisen hallituksen voimalla. Velkaa lisää, eikä panostuksia kotimaiseen tuotantoon. Nyt jonkun on pakko yrittää hoitaa sotkut. Kansa ei siitä tykkää, joten some pullistelee kirjoituksia, jotka eivät ole perusteita nähneetkään.

    Pääasia on että joku (aivan kuka tahansa kelpaa) epäonnistuu, niin että päästään ilkkumaan "mitä MÄ sanoin".

    Nyt olemme ongelmissa kaulaa myöten. Jatketaan tätä, niin hiustupsukin on uponnut kuseen. Kaiketi sitten kaikki bessrwisserit ovat tyytyväisiä.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 837
    3 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    En ole nähnyt viitettäkään sotkujen hoitoyrityksistä.

    Ajankohtainen sote-sekoilu tulee heikentämään  kustannusrakennetta 10-15 %, helppo arvaus. Nykyisestä 40 miljardin tasosta lähelle 50 miljardin tasoa, ja se 10 miljardia on lisää velkaa joka vuosi.

    Mikään hallituksen suunnitelma, ehdotus, hanke tai muu hörhöily ei ole parantamassa julkisen puolen kustannusrakennetta miljoonallakaan, miljardista puhumattakaan.

    Kilpailukyky on toinen juttu, sen merkitys esim. valtion velan kertymään on aika lailla mutkan kautta, eikä kovin nopeasti sinne asti kiertyvä.
     
  14. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Ei tässä varmaankaan ole kyse, kuka on epäonnistunut. Enkä usko kenenkään ilkkuvan. Trendi, että asiantuntijoita (=vn virkamiehiä) ei olla kuultu, on ollut jo pitkään vallitseva. Valtataistelusta pitkälti kyse. Kolmas S, se jytky S, on hävinnyt pahiten. Jos minulta kysytään, niin hyvä niin. Tosin eilinen ja tämä päivä on taas näyttänyt tuon osapuolen kierouden ja häikäilettömyyden.

    Edit: Vastaus oikeammin Tapiola2006:lle.
     
  15. Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Olisi mielenkiintoista nähdä tuo kohtuulisen roima korotusehdotus muussakin valossa kuin se, että huoltosuhde kasvaa eli kansa ikääntyy. Siihen vedoten on ollut helppo isekä pöytään uusia, "karmaisevia" lukuja.


    Haluaisin kerrankin lukea / kuulla, mikä on käsityksesi siitä, kuinka SINÄ olisit hoitanut nämä asiat - kun kerran tiedät kaiken. Muutenhan kommenttisi ovat vain tavanomaista vahinginiloa ja ilkeyttä. Sitä samaa, jota puolet kansasta harrastaa iltojensa iloksi.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 837
    3 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Ja taas kerran siirrytään henkilökohtaisuuksiin, kun kykyä keskustella asioista ei ole....

    Höpöttele itseksesi.
     
  17. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Riita poikki. Kinastelijat on suunnilleen samaa ikäpolvea. Ei ole kummallakaan rintaa liiaksi röyhisteltävänä. :p

    Eräs demari kirjoitti kirjan itsekkäästä ikäpolvesta. Se oli hänen loppunsa se.

    Viimeisen kymmenen vuoden aikana on "hävinnyt" yhtä jos toista muistiota ja perustelua. Syytä en siihen tiedä (voi olla tekniset ongelmat, mistä tietää), mutta veikkaisin virkamiehiä kohtaavan painostuksen olevan jotain sellaista, jota ei ennen ole nähty. Mutta en voi väittää näinkään olevan. Ihan vain arvailen ja olen vainoharhainen kenties.

    Me olemme. Vaikeiden asioiden. Edessä.

    Edit: oli käyttäjille SakkeM ja Tapiola2006
     
  18. Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?


    Hmmm.

    Ja sinun mielestäsi "itsekäs" ikäpolvi on se, joka on mennyt tuottavaan työhön ja veronmaksajaksi jo 17-vuotiaana, opiskellut aikuisena lukion & korkeakoulut, eivätkä nytkään aio jäädä eläkkeelle (kirjoitan vain omasta puolestani).

    Sinuna olisi hiljaa.

    (Tämä juuri on nettikirjoittelun erittäin huono ja epäluotettava puoli.)
     
  19. Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    En höpöttele. On aivan liian helppoa kuitata toisen mielipide tuollaisella heitolla.

    Kritisoit kaikkea mitä tehdään, mutta en ole veilä nähnyt rakentavia vaihtoehtoja. On niin helppo haukkua toisia kun itse ei tarvitse tehdä noita todella vihattuja ratkaisuja.

    Miten itse olet osallistunut näihin talkoisiin?
     
  20. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    En ymmärrä purkaustasi. Ymmärrän kyllä näkemyseromme. En jää tuosta (sinusta) itse pahasti jälkeen, jos sitäkään. Toki olen opiskellut myöhemmin. Valkolakkia minulla ei kuitenkaan ole. Siinä olen "huonompi"?

    En kirjoittanut itsekkäästä sukupolvesta "omasta mielestäni" (kuten ihmeellisesti väität), vaan siitä että se kariutti yhden nuoren poliitikon poliittisen uran.

    Sitä vastaan toki yritän taistella, että myös minun sukupolveni tuntuu olevan käsityksessä, että "tuonpuoleiseen" saataisiin jotain mukaamme. Kun ei meistä oikeasti jää jäljelle kuin lapset ja sanat. Näistä lapset kaiketi tärkeämpi. Omasta epäitsekkäästä mielestäni. Sinä voit olla ihan mitä mieltä haluat. Niin kuin kaikki muutkin.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Tämä oli mielestäni varsinaisesti asiattomin kommentti. Ei omaa tulkintaa paranna selittely. Ei kuvassa, eikä sanassa.