Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana markku55, 15 Toukokuu 2015.

  1. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    "Minulle kapitalismi on talousjärjestelmä, jossa kaikki on yksityisomistuksessa. Ei muuta."

    No, tuollaista talousjärjestelmää ei tähän asti ole vielä ollut. Ei ainakaan sitten metsästys- ja keräilykulttuurien jälkeen.
     
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Puuh puuh ja vielä puuh.
    Tiedän hyvinkin (ja olen sinulle vihjeitä antanutkin). Mutta näyttää siltä että sinä et tiedä koska et vastaa vaikka olen jo pariin kertaan kysynyt. Mutta turhaan varmaan kysyn, onhan se hieno taikasana "kapitalismi".

    EDIT: Ei hemmetti, nyt menee taas kebaxin ja allekirjoittaneen vänkäämiseksi. Antaa olla, olet kebax kaikessa oikeassa ja minä olen väärässä. Taas innostuin väärin perustein. Hyvä on, termejä ei tarvitse avata vaan puhua voi ihan miten tyhjästi ikinä haluaa.
    EDIT 2 Oikeasti kebax ymmärrät aivan hyvin mitä ajan takaa.
     
  4. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Hyvä kritiikki pureutuu myös sanojen ym. taakse. Ja vastaus ei ole, että ei ymmärrä mitä tarkoitan. Ei. Joten mitä Stiglitzin Globalisaation sivutuotteet kritisoi? Vastaa, kun kerran tiedät. Minä en näköjään tiedä.

    Kuten aiemmin kirjoitin, kapitalismi on talousjärjestelmä, jossa kaikki on yksityisomistuksessa. Näin mustana ja valkoisena.

    Et vastannut edelleenkään kysymykseeni. Tarkennan siis kysymystäni, jotta olisi selvempi ja siten helpompi vastata.

    Jos palvelujen tuotantokustannuksia pienennetään palkkoja alentamalla, niin mikä kasvaa? Kasvaako mikään? Kiinteät kulut, muuttuvat kulut? Kuinka paljon?

    Jos ajatellaan sote-sektoria, niin meillä on paine tuon sektorin kasvattamiseen. (Vai eikö ole?) Valtio tulee ostamaan ostopalveluina yhä enemmän tuon sektorin palveluja. Mikä on palkkojen suhteellinen osuus siis palvelun tuottamisesta? Mikä on julkisen sektorin ja yksityisen sektorin palkkataso sote-alalla verrattuna toisiinsa? Kuinka hankintalain muutos tulee vaikuttamaan näihin? Mikä tulee olemaan näkyvää ja mikä ei? Osaatko vastata näihin nyt alkuun? Hatun nosto, jos osaat. Jatketaan sitten.

    Suomessa ongelma ei ole kilpailukyvyssä. Suomessa ongelma on järjestelmässä. Jäykässä järjestelmässä.

    Henkilökohtaisesti mulle suurimpia peikkoja on perus suomalaiset (ei yhdyssanana tässä), jotka eivät ymmärrä, mitä haluavat. Menneisyyteen jääneet utopistit, jotka pakenevat ja kiertävät vastuutaan. Mustavalkoisesti: kapitalistisen valtion paras kirstunvartija olisi vihervasemmistohallitus.

    Vastaa nyt vuorostasi kysymyksiin, joita sinulle esitetään. Älä ohita niitä. Ei tarvitse enää jahkailla. Mulla ainakin muutakin tekemistä, kebaxista en tiedä. Luulisin, että hänelläkin muuta kuin vastailla kiertelyyn ja kaarteluun. Väistelyyn. Ainakin itse hyvässä hengessä yritän, mutta nyt alat jo mennä lähelle ala-arvoisuutta kiemurtelullasi ja väistelyilläsi. Panettelullasi. En tykkää. Pitänee jättää omaan arvoonsa.
     
  5. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    En ole sen enempää sinua kuin ketäkään muutakaan panetellut. En ole kiemurrellut enkä väistellyt enkä jahkaillut.
    Mutta kysymyksiisi.
    Ymmärtääkseni Stiglitz kritisoi kapitalistisen järjestelmän poliittista variaatiota, ei järjestelmän ydintä.
    Jos tuotantokustannuksia alennetaan palkkoja alentamalla kasvaa tottakai (muiden muuttujien pysyessä samana) tuottajan voitto. Toki kansantaloudessa seurauksia on sitten muitakin.
    Sote sitten.
    On paine.
    Suhteellinen osuus on suuri.
    Yksityisen sektorin suurempi.
    En tiedä.
    En tiedä.

    En ole koskaan väittänytkään kaikkea tietäväni.
    Mutta edelleen: kun kritisoit kapitalismia järjestelmänä ja samalla sanot järjestelmä tarkoittavan sitä, että kaikki on yksityisessä omistuksessa kritisoit olematonta.
    Voisit kutenkin ottaa takaisin tuon panettelusyytteen, se oli aiheeton.
     
  6. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tämä oli ihan pelkkää v*tuilua puoleltasi minua kohtaan. Ei yhtään muuta. Ymmärrän toki metsästys- ja keräilykulttuurin kontekstissasi. Pidä tähän astiset arvosi. Liika katkeruus on pahasta. Armeliaisuus itseään kohtaan auttaa, toivottavasti. Elä ja nauti?
     
  7. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tämä on tulkintasi. Älä sekoita minun kirjoituksiani omiin päätelmiisi.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Pahoittelut. Voin vetää, jos se mieltäsi piristää. Tarkoitus ei minulla ole ollut mennä henkilökohtaisuuksiin yhtään enempää kuin toinen itseään avaa. Vastasin kysymykseesi, mutta se ei kelvannut sinulle. Ei ole korrektia väittää, että ei ole vastattu, jos on vastattu? Ja samalla väistää itselleen esitetyt kysymykset? Se on manipulointia? Eikö? Eli pahoittelut vielä.

    Mutta en tykkää silti tuollaisesta. Nyt vielä vähemmän.
     
  8. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Ei tuo ollut tulkintaa vaan suoraa oman tekstisi siteerausta. Vai siteerasinko väärin?
    Aiempaan viestiisi, en ole vittuillut vaan vastannut kysymyksiisi, valitan jos se on vittuilua mielestäsi mutta tarkoitukseni se ei missään mielessä ole ollut.
    Mieleni on pirteä aivan riippumatta nettikeskusteluista, kuitenkin foorumissa olisi hyvä käyttäytyä sivistyneesti ja välttää henkilöön meneviä loukkauksia.
    En tiedä tällä perusteella mihin viittaa "en tykkää silti tuollaisesta...". Aiemman viestisi viittaukset katkeruuteen ja armeliaisuuteen myös valitettavasti menevät nyt aivan ohi.
    Enkä kysy enää miten määrittelet käsitteen "kapitalismi".

    EDIT Ihmeen intohimoista ja ohiasiaista viestiä tulee kun aivan viattomasti yrittää kysyä mitä puhujat tarkoittavat käsittellä "kapitalismi":)
     
  9. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  10. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Mutta kun oikeasti ei ole mitään näyttöä siitä, että nykyinen järjestelmä olisi tuhoutumassa. Toki sen sietäisi korvautua paremmalla. Mutta se on niin vahva, osin väkivalloin, osin taloudellisella epätasa-arvolla, osin poliittisella epätasa-arvolla, osin joukkotiedotuksella ylläpidetty ettei sen kaatuminen ole nähtävissä. Valitettavasti kaatuminen vaatisi luultavasti suuren luokan katastrofia.  Toisaalta, eipä olisi historiassa ensimmäinen kerta.

    EDIT Typo korjattu.
     
  11. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  12. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Noh. Jos kirjoitat: "Mutta edelleen: kun kritisoit kapitalismia järjestelmänä ja samalla sanot järjestelmä tarkoittavan sitä, että kaikki on yksityisessä omistuksessa kritisoit olematonta".

    Tuo on järjetön. Toki voimme ymmärtää käsitteillä järjestelmä, kritisointi ja olematon eri asioita. En halua itseäni enää tämän alemmas vetää, mutta kritisointi järjestelmänä järjestelmän, joka tarkoittaa jotain, on jo itsessään erittäin abstraktia. Kuten itsekin kirjoitit, olematonta. Yritätkö manipuloida minua vai ketä?

    En tiedä tarkoitusperiäsi. Enkä halua enempää tietääkään.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    En ole mennyt henkilöön (sinuun). Vältän sitä. Niin kuin jo kirjoitin, jokainen asettaa rajansa ihan itse. Jos kuitenkin noin edelleen koet, niin nyt voinen jo sanoa, että muilta tahoilta kannattaa hakea tukea. Joten lopeta ja katso vaikka peiliin. Älä jatka enää?
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Mutta näimmehän me viime eduskuntavaaleissa mikä kansan tahto on. Vox populi, vox dei. Onhan tässä jukoliste ollut jo vuosikausia aikaa rajata katastrofeja sinne minne ne oikeasti kuuluvat.
     
  14. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Kiitoksia kehoituksesta hakea tukea ja katsoa peiliin. Varmaan minun todellakin kannattaa (kuten ystävällisesti kehoitatkin) lopettaa keskustelu aiheesta kanssasi.
    EDIT Hieman jään aggressiivisuuttasi ihmettelemään, mutta siinäpä ihmettelen:)
     
  15. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Kiitos tästä huomionosoituksesta. Ns. virtuaali-itsari on aina todella toista kunnioittavaa toimintaa.

    Harmi. En tiedä -oikeasti- kuinka olen sinua noin verisesti loukannut. Anteeksi siis. Aika parantaa? Pahoittelut.
     
  16. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tuota, mikä virtuaali-itsari, meni kyllä aivan ohi. Ah, viittaat omaan kehoitukseesi "älä jatka enää", no se oli sinun sanomasi, ei minun.
    Et toki ole minua loukannut. Ei minua kukaan ole koskaan loukannut.

    EDIT Niin että siihen nähden voit olla rauhassa, ei tarvitse harmitella eikä pahoitella:)
     
  17. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Joo, my bad. Viittasin toki tuolla "älä jatka enää" tuohon sinun "olisi hyvä käyttäytyä sivistyneesti ja välttää henkilöön meneviä loukkauksia."

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    No kiitos vain tästäkin. Pyytelit sitten kuitenkin minua vetelemään sanojani takaisin. Otapa sitten selvää... Eli oliko tarkoituksesi vain nolata minua julkisesti?

    Aggressiivisuus on taas ihan omaa tulkintaasi. En ole vastuussa aikuisen (joka lienee olet) ihmisen peloista.

    puspus vaan. :)
     
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Kaukana siitä että yrittäisin nolata ketään. Aggressiivisuus tottakai oli omaa tulkintaani, kenenkäs sitten?  Viittaustasi pelkoihin en ymmärrä.
    Ei sinun tarvitse minua kiittää siitä, ettet ole minua loukannut.
     
  19. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Noh. En nyt oikein tunnista itsessäni vihatuntemuksia. Ja tunnen itseni kaiketi melko hyvin. Tai ainakin nyt ja tässä.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Toki omaa tulkintaani, mutta tuokaan ei taas ollut muuta kuin vittuilua. Tässä viitekehyksessä.

    Väistelet kaikki kysymykset (yksinkertaisetkin) ja jatkat vain samalla linjalla. Sinulle vastattiin ihan asiallisesti ja jopa argumentoitiin. Kun katselee keskustelua taakse päin, on harmillista kuinka yksi ihminen jaksaa purkaa pahaa oloaan. Käyttää muita hyväkseen omiin tarkoituksenperiinsä. (Omaa tulkintaani toki tämäkin)

    Jos vaadit minua vetämään takaisin sanomisiani, koska olen käyttäytynyt (mielestäsi) sinua kohtaan väärin. Teen sen, ja silti jatkat samaa vittuilulinjaa. Kerrotkin seuraavassa käänteessä, että kukaan ei ole sinua koskaan loukannut. Nöyryytät minua julkisesti. Ihan omalla toiminnallasi. Ei sellainen kerro mistään muusta kuin sadistisesta mielestä. Sinun mielestäsi, tai siitä. (Tämä ei ole tulkintaa, vaan faktaa).

    :)
     
  20. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 378
    1 347
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Hetkinen... minulla on sadistinen mieli, nöyryytän sinua julkisesti ja vittuilen jatkuvasti?
    Okei.
    Eh, ehkä meidän kannattaa pysytellä erillämme.
    Mutta älä jatka tuota linjaa, muuten joku vielä tekee ilmoituksen ylläpitäjille:)
    Hyvää yötä.