Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana markku55, 15 Toukokuu 2015.

  1. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tuolla valtion sisäisellä yhtiönjaolla ei ole isompaa merkitystä, molempien kohdalla varmasti yksityinen toimija olisi tehokkaampi.
    Verkonkäyttö maksuja on tuskin nostettu niin korkeaksi että sillä olisi merkitystä liikennöintiin.

    Luulen kuitenkin vahvasti, että kulut tulee tyhjien junien liikuttamisesta?
     
  2. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Yritykset toimii kuitenkin yrittäjän näkökulmasta, jos toimisivat kuluttajan niin myisivät samaan hintaan kuin ostavat;-)

    Jos yritykset toimisi kuluttajan näkökulmasta, saisit 4D suoraan Japanista alle puoleen hintaa;-)
     
  3. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 365
    6 189
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Tuskin kuitenkaan, Britanniassahan onkin suurimpana ongelmana se, ettei ole mitään kilpailua, valtion monopoli vain vaihtui yrityksen monopoliksi ja silloinhan ei yleensä ahneudella ole mitään rajaa :)
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Markkinatalous, jossa hinnat määrittyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan jollain kuvitelluilla "markkinoilla" on vähän sellainen lapsellinen uskomus menneiltä vuosikymmeniltä. Those were the days. Korporaatioiden ja verkostoitumisen aikakaudella keinovalikoimat ovat jotain aivan muuta.
     
  5. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    No, miten ne muodostuu sitten yleisellä tasolla, jos jätetään salaliittoteoriat pois?
     
  6. Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Voisko tiivistää kolmeen: yhteisen kakun jakajat, yhteisen kakun rakentajat ja idealistit.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Mieti, opiskele tai tietenkin paras vaihtoehto olisi hankkiutua johonkin vähän isompaan kansainväliseen toimijaan töihin, niin huomaisit, että hintojen muodostus ja markkinoiden toiminta on varsin paljon monitahoisempaa ja kontrolloidumpaa kuin mitä sinulle on kerrottu. Itse asiassa hinta on se vihoviimeinen instrumentti, johon tartutaan, eikä siihenkään koskaan pysyvästi, vaan aina tilapäisesti. Äärimmäinen hintaorientoituneisuus on osa tätä supisuomalaista itsetuhokierrettä ja näköalattomuutta, savuverhoa, jonka taakse vetäydytään, kun ei oikein hommat luonnistu. Mistä tavallinen asunnonostaja esimerkiksi tietää mikä on oikea hinta hänen himoitsemalleen kiinteistölle tänään, huomenna, 15 vuoden päästä, kun asunto on maksettu. Ei mistään. Huomaan, että sinulla ja Mablolla on taipumus nähdä asiat yksioikoisesti ja siksi ne ilmiöt, joita ei oikein ymmärrä, näyttäytyvät mysteereinä ja kenties arveluttavina salaliittoteorioina. Olenko oikeassa? :D
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Olen samaa mieltä erilaisten valtion ja kuntien virastoissa on tyhjäkäyntiä aika hervottomasti, osa hoitaa kolmenkin henkilön asiat, mutta loput sitten keksiikin miten saisi oman homman näyttämään tarpeelliselta.
     
  9. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    En usko ihan tähän. Oma kutina sanoo, että tyhjäkäyntiä on, koska kuormitus jakaantuu epätasaisesti. Uskon, että monet viranomaiset ovat ylikuormitettuja. Tähän syy on, että (edelleen) kuormitus jakaantuu epätasaisesti, valtion johtajavirkoihin ei hae oikeat ihmiset (huono palkka jne.), eli huono johtamiskultuuri (osin palkkaus, osin viranomaisen velvoitteet ja vastuut) ja osin siitä johtuva tuottamattomuus. Ylipäätään portaita on liikaa, suomalaisen virkamiehen kannattaa yleensä sanoa kaikkeen "ei".

    Liikaa portaita lopputuotteen näkökulmasta.

    Väitän, että yksi kahvikuppi kokouksessa maksaa veronmaksajalle enemmän kuin 10 kuppia essoa Helsingin kalleimmassa kahvilassa. (Hatusta vedetty, mutta tuollaista veikkaan, mitä olen lappujen täytöstä ja hyväksynnistä tarjoiluja varten kuullut.) Toki poikkeuksia on, mutta monet kertoo tehokkuuden karisevan tuon tyyppisiin asioihin.

    Pitäisi ottaa Suomessa käyttöön itänaapurin leimakäytäntö. Sittenhän se kierto olisi todennettavissa.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 346
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Suomi on ainoa EU-maa, jossa on neliportainen maataloushallinto - esimerkiksi.

    Maanviljelijöitä  per virkamies on vähemmän kuin päiväkodissa lapsia per täti.
     
  11. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Älä nyt viitsi, vastaa kysymykseen äläkä pyri vähättelemään minun tietämystäni hintojen muodostumisesta;-)

    Olen toiminut yrittäjänä johtajana ja tuotekehitelijänä vuodesta 1985, parhaimillaan on ollut johdettavakseen monialayritys joka on vaihtanut lähes 100milj. Mk, jotta hinnoittelu on tiedossa reilusti toseltakyymeltä alalta.
    Kyllä se nyt vaan muodostuu kysynnän ja tarjonnan mukaan, niin se menee asuntokaupassakin mihin toki kuten moniin muihinkin isompiin vaikuttaa myös rahan hinta.
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    No, sitä minä arvelinkin, että olet pällistellyt siellä teidän nakkikioskilla kuin rotta litran mukissa ja ihmetellyt, että mitä ihmettä ympärillä tapahtuu. Ymmärrän nyt, jos hinnanmuodostus tuntuu korostuneen tärkeältä ja mystiseltä, jopa salaliittomaiselta prosessilta. Monissa maissa ja monilla mantereilla toimivilla suuremmilla yrityksillä on kyllä riittävästi työkaluja myyntiin ilman alinta hintaakin. Se alin hinta on meidän kaupan ja markkinoinnin kehitysmaiden ihka oma realiteettivinouma, jota vahvistetaan insinöörien putkinäöstä kärsivässä yhteiskunnassa vielä erilaisilla hankintalaeilla yms. vastaavilla vahvoilla signaaleilla. Jos olet jatkuvassa hintapaineessa, niin ongelmasi ovat usein paljon monisyisempiä kuin pelkkä hinnanmuodostus.
     
  13. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Jos minä puhun aranevalle yleisten kuluttaja tuotteiden hinnan muodostuksesta, niin sinä haluat väittää että olen väärässä ja tuot keskusteluun jotkut maailmanmarkkinahinnan muodostumis mekanismit.
    En siis puhunut esim. öljyn hinnan muodostumisesta, vaan vaikkapa ruuvimeisselin, tai ympäristöpelin.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Se on luonnollista, koska elämme globaalissa taloudessa.
     
  15. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Se on hyvä että näet edes että jossain asiassa elämme globaalissa taloudessa, näkisitpä sen impivaava fantasioissasikin;-)
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Se onkin sitten eri asia, miten me nivellymme tähän globaaliin asetelmaan. Oman näkemykseni mukaan ei ole hyvä hylätä omaa edunvalvontaa ja leikkiä kirkasotsaisesti maailman avointa taloutta, koska kukaan muukaan ei niin tee. Jos sitä kutsutaan impivaaralaiseksi politiikaksi, niin minun korvissani sillä on myönteinen kaiku.
     
  17. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Edunvalvonta niissä asioissa missä meiltä kysytään ja asiat mihin emme voi vaikuttaa tulee erottaa toisistaan.

    Kun lähtee autolla liikkeelle ja joku ajaa kylkeen kun seisoo valoissa, niin on turha kiroilla että harmi kun tuli lähdettyä ja maata maassa huutamassa itkupotkuraivareissa.
    Siinä otetaan kylkeen ajaneelta kirjallinen lausunto syyllisyydestä tai soitetaan poliisi jos ei sitä anna.
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Entä kun menet käytettyjen autojen kauppaan ja myyjä tulee vastaan todeten, että mulla on sulle juuri sopiva mosse -76 hintaan 10000e - valmiiksi tingitty hinta! Jos olet Kataisen tai Stubbin heimoveli, niin ladot kymppitonnin pöytään, ajelet kotiin ja kerrot vaimolle, että tein parhaan saatavissa olevan diilin. Itse en vain halua antaa tukeani teille. Siinä se pieni ero, joka pitää käynnissä tätäkin keskustelua.
     
  19. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Just joo, en nyt jaksa enempää ihan täyttä soopaa.
     
  20. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä?

    Perustulokokeilu on hyvä juttu, erikoista vain että SDP on suurin vastustaja, olisikohan jotain tekemistä sillä että ei kuulu ay-liikkeen suunnitelmiin ja se pelkää että liittojen vaikutusvalta heikentyisi.