Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Joka tapauksessa nämä VR:t ja muut ovat sellaista näpertelyä, että aivan sama. Heikosti kuitenkin ovat asiat, kun moinen luksus-kulkutapa ajautuu hintakilpaan yhden bussifirman kanssa. Ei taida olla VR:n johtaja aivan ajan tasalla maksetuista miljoonabonuksistaan huolimatta.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Junalla tulee käytyä Helsingissä. Linja-auto ei ole vaihtoehto, ennemmin omalla autolla.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Enpä nyt viitsi alkaa selvittelemään junavuoroja, mutta oletan että lähtökohtaisesti kukaan ei ole lopettamassa kannattavia vuoroja tai reittejä? Niin tai näin, niin toivon että avautuu kilpailulle ja saadaan valtio kokonaan pois rautateiltä. Ja mitä tulee VR johtajiin, niin varmaan saa liikaa liksaakin, kun pulju on kuitenkin ammattiliitton panttivanki eikä mitään järkevää sopeutusta ole tehtävissä.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? No sitä oletettua kannattavuusongelmaa tässä on ihmetelty, kun junat ovat kuin nuijalla täyteen lyötyjä...
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Mulle on yhdentekevää kuka sen liikennöinnin hoitaa, jos sen hoitaa kunnolla, Britanniassahan raideliikenne yksityistettiin ja en ole paljoakaan positiivista asiasta lukenut, kallista se ainakin on: http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2012/08/31/yksityistaminen-ei-sovi-junaliikenteeseen/201236768/145
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Oletat kyllä hyvinkin väärin.. niin juuri on tapahtumassa.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Olipas huono artikkeli. Koska juna ei ole mikään ainoa tapa liikkua ja se jo nyt kilpailee muiden liikkumismuotojen kanssa, en ymmärrä miksi sitä ei voisi yksityistää? Toki junalla on kivempi matkustaa kuin vaikkapa bussilla, mutta lentäminen lienee jo nyt halvempaa. Eipä olisi yksityisellä varaa pitää VRän hintoja, vaan pakko olisi myydä halvemmalla.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Kumma, ettei suomesta lopeteta kannattamattomia lentoasemia? Enintään 4 asemaa on plussan puolella 24 asemasta... Pois vaan maakuntakentät, mitä se haittaa että ne on rakennettu/maksettu ja maat valtion omistuksessa, annetaan pois. Aina löytyy joku oligarkki joka ne ostaa pilkkahinnalla, tai bulvaani sijoitusyhtiö, jonka omistuksesta ei kukaan tiedä. Sitten kun on myyty junaliikenne ulos ja lentoasemat, voidaan alkaa myydä juuri yhtiöitettyjä suomen metsiä ja purkaa joutavat luonnonsuojelualueet pakkolaeilla, niin on ainutkertaisia myyntikohteita helposti tarjolla... sitten kun ensi vuooan huomataan, että enää ei ole mitään kiinteää myytäväksi, niin voi ruvata myymään suomalaisia orjiksi jonnekin, niillekin varmaan on kysyntää..
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Ei hinnat laskeneet englannissakaan kun yksityistivät, päin vastoin nousivat ja palvelutaso laski paljon. Tietysti, kukapa nyt tyytyisi pieniin voittoihin, kun voi repiä suuria?
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Mikä siitä teki huonon, sekö, että siinä ei suitsutettu yksityistämisen autuutta ja ihanuutta? Tuollahan se yksityistäminen on tehty ja tuskin kukaan normikäyttäjä on asiasta kovin tyytyväinen. Kaikkea ei voi eikä kannata ajatella vain rahan kautta, muitakin arvoja on. Esim. vanhan puu-Porvoonhan voisi vetää sileäksi ja rakentaa tehokasta elementtiä tilalle.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Eihän jotkut Britti hinnat ole mitenkään suhteessa Suomeen, asukas tiheys on jotain ihan muuta. Jotkut Lontoon seudun ruuhkat on ihan eri planeetalta, kun verrataan jotai Hki-Riihimäki väliä. Ei moni ole tyytyväinen HKi-Tampere väliin, koska bussi on huomattavasti halvempi. Ihanko tosissaan vertaat Vanha Porvoon sileäksi laittamiseen? Yritä nyt edes vähän jooko?
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Tämä Porvoo-heitto nyt oli vain sen takia, että rahahan tuntuu olevan ainoa mittari? Lippujen hintojen pitäisi olla Britanniassa huomattavasti halvemmat juuri matkustajamäärien vuoksi, mutta yksityistämisen jälkeen ne ovat vain nousseet.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Siis nythän VR on valtion omistama liikelaitos jonka on tarkoitus toimia liiketaloudellisin perustein ja tuottaa voittoa. Näin on eduskunnassa säädetty, VRään rasittaa kuitenkin vanhat rakenteet ja työehdot, jotka on tehty silloin kun ei ollut tarkoitus tehdä voittoa. Vaikka rautateiden pitäisi olla energiataloudellisesti ja taloudellisesti kannattavin muoto, liikuttaa ihmisiä ja tavaroita paikasta a paikkaan B., niin se ei ole sitä hinnoiltaan ja ne ihmiset joiden käytöllä perustellaan valtion omistusta, käytää matkoihin muita välineitä, jolloin juna on jäänyt luxus välineeksi. Ongelmana on yrityksen rakenteiden ja työvoimakustannuksien lisäksi, luultavasti liian tiheät vuorot, liian laaja verkosto ja liian korkeat verkoston ylläpito kustannukset.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Malmin lentoasema on aivan yhtä arvokas miljöö kuin Vanha Porvookin ja sitähän ollaan kovaa kyytiä laittamassa matalaksi joten mistäpä sen tietää mikä on seuraava kiikarissa. Vanhat puutatalothan on pantu matalaksi lähes joka kaupungissa...
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Eihän hinnat markkinataloudessa muodostu pelkästään kulujen mukaan, vaan kysynnän mukaan ensi sijaisesti. Eli juna lipun hinta on verrannollinen tuntien jonotukseen ruuhkissa ja Suomessa hinta yksityisellä olisi suhteessa kilpailijoiden eli bussin hintoihin.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Tuolla logiikalla on ihan ok. nostaa vaikkapa lääkkeiden hinta taivaisiin koska on kysyntää, senhän se yksi kusipää teki jollekin syöpä-vai oliko HIV-lääkkeelle.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Tuo nyt vaan on se miten maailma toimii, tuotteiden ja palveluiden katteet on kiinni kilpailusta ja kysynnästä. Nyt kun on kysyntää Omnibusille, niin porukka menee sillä eikä junalla. Aivan samoin kuin Keski-Euroopalainen rakenta valitsee Virolaisen Suomalaisen valmistalon sijasta. Tai makkaralla on 10% kate ja puutarha pöydällä on 80% myyntikate.
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Liian tiheät vuorot eivät ole syy huonolle menestykselle, vaan tehoton organisaatio ja satojen toimistotyöntekijöiden ja välipääliköiden rasite. Tietysti myös aikanaan laaditut sopimukset työnteon suhteen. Kukapa toisaalta vapaaehtoisesti töistä pois haluaa? Verkoston ylläpito ei vähene yhtään ajoi radalla vähän tai paljon vuoroja. VR:llä ei ole verkoston ylläopidon kanssa enää mitään tekemistä, on eri firma joka vastaa niistä ja se on liikennevirasto. Vr on vain junia ajava yhtiö, joka omistaa junansa, mutta ei ollenkaan omista rataa/rakenteita. Ylläpidosta kyllä luultavasti laskutetaan vr:ää tai yksityistä sitten kun yksityinen liikenne alkaa kulkea (Siihen asti kunnes yskityinen omistaja ajaa radalla on radan käytöstä laskuttaminen valtion sisäistä laskuttamista ja tavallaan aivan typerää.. rahaa toisesta taskusta toiseen, mutta asian käsittelyyn tarvitaan satoja ihmisiä.. se on tehotonta.)
Vs: Mitä tulevan hallituksen pitäisi tehdä? Meillä lienee erilainen näkökulma asiaan, minä ajattelen asiaa kuluttajan kannalta, sinä taas yrityksen.