Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mitä suosittelette?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Evolution, 15 Helmikuu 2009.

    Eli vuosi on kulunut, kun olen eos 400d:n omistanut ja vielä mennään vakiolla efs 18-55mm zoomilla. Lisäksi olen hankkinut efs 55-250mm jolla saa hieman parempi tasoisia kuvia kuin tuolla kehnolla laajakuvalla..
    Mitä siis suosittelette tuon 18-55mm korvaajaksi, millä saisi jo laadukkaampi kuvia ? Tekeekö tuollaisella Sigman kiinteällä 50mm mitään ?
    Hintahaitari mielellään siinä 0-400€.
     
  1. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Mitä suosittelette?

    Mikä on laadukas? Minkälaisia ovat epälaadukkaat otoksesi? Higg
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mitä suosittelette?

    Millä tavalla laadukkampia kuvia? Parempi sisältö? Parempi luovuus? Parempi värien toisto? Parempi kontrasti? Parempi tarkkuus? Parempi terävyysalueen hallinta?

    Nykyään on nähdäkseni huomattava se, että valmistajien kitti-objektiivit ovat ihan hyviä ja muilla objektiiveilla saatavat merkittävät parannukset eivät niinkään liity kitti-objektiivien laatuun sinänsä, vaan niiden ominaisuuksien suunniteltuihin rajoituksiin.
     
  3. Vs: Mitä suosittelette?

    Hmm. No lähinnä haluaisin valovoimaisemman objektiivin, jolla saisi hämärällä/pimeällä helpommin kuvia.
     
  4. Vs: Mitä suosittelette?

    Zoomi vai kiinteä?

    2,8 valovomalla löytyy kyllä n. kaikilta merkeitä 18-50mm luokan objektiiveja.
    Canonin kitiobjektiivit eivät ole missä kummallisessa maineessa mutta ainakaan Nikonin kylkiäisiin ei noilla ole juurikaan kuvan terävyyseroa.

    Voisithan ostaa vaikka sen halvan 1,8/50mm -sillä saisit valovoimaa, ja kitistä tutun plastiikkalaadun. Jos sen polttoväli sopii. Sen saat tutkituksi omalla objektiivillaisi.
     
  5. Vs: Mitä suosittelette?

    Kyllä zoomi olisi omiin tarpeisiin varmasti parempi.
     
  6. Vs: Mitä suosittelette?

    No näitä noin 17-50millisiä 2.8 zoomia löytyy canoniin, tamronilta, sigmalta ja tietenkin canonilta.
    Sisällä saat kuitenkin varautua siihen että 2.8:kin alkaa käymään äkkiä liian hitaaksi, jos ilman salamaa haluat kuvata. Sitten tarvii siis kiinteää jos parempaa valovoimaa haluaa...
     
  7. Vs: Mitä suosittelette?

    jos 2.8 on liian pimeä niin valo on jo aika huono. syväterävyyttä vielä pienentämällä voidaan kuvata vielä vähän heikommissa olosuhteissa mutta onko se enää koko vaahtoamisen väärtti sitten. valo kuvat ratkaisee kuitenkin tai sitten toinen lähestyminen, aika harvoin vehkeet.
     
  8. Vs: Mitä suosittelette?

    Kyllä itse ainakin sisällä käytän monesti suurempaa aukkoa kuin 2.8 ja on useita kuvia missä on ollut peräti 1.4 ja iso 3200.. Salamasta on tietenkin suuri apu että voi pärjätä tuolla 2.8:lla mutta eipä nekään ilmaisia ole...
     
  9. Vs: Mitä suosittelette?

    Jep no jos suoraan sanotaan niin itse olen vielä sen verran aloittelija, etten tiedä mikä objektiivi olisi valovoimaisuudeltaan sopiva tarpeisiini. Olen periaatteessa ollut tuohon Canonin vakiolinssiin tyytyväinen, mutta esim. jos olette vilkaisseet objektiivit.info sivustoa ja lukeneet tuon kyseisen linssin arvostelut niin alkaa jo miettimään toista linssiä. Eli jos muka paljon parempaa jälkeä saa toisella linssillä, niin parempihan tuo on silloin vaihtaa pois.
    Tällä viikolla saapuu postissa jalusta, niin pääsee vähän Rukalla testailemaan rinnekuvia pimeällä.
    En sitten tiedä olisiko tuossa tapauksessa juuri se kiinteä valovoimaisempi linssi millään lailla parempi ?
    Mp-messuilla tuo linssi kävi kyllä hieman pimeäksi jos halusi ilman salamaa kuvata.

    http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Canon/ef+s+18+55mm+f3+5+5+6+ii/51
    Tuossa jtn. arvostelua tuosta efs 18-55mm..
     
  10. Vs: Mitä suosittelette?

    Sillä ei ole mitään väliä mitä muut sanovat objektiivistä, käytät sitä putkea nyt niin kauan kun tiedät varmasti mitä tarvitset.

    Keskity valokuvauksen perusasioihin (lue kirjoja ja kuvaa) ja sitten kun ne on hanskassa niin tiedät jo itse mitä tarvitset.
     
  11. Vs: Mitä suosittelette?

    Hieman päälle vuosi on tullut nyt valokuvausta harrastettua. Välillä ei ollenkaan, välillä taas täysi into päällä. Puoli vuotta meni automaatilla kuvatessa ja ihmetellessä. Sen jälkeen aloin paneutua kameran "M" toimintoon ja alkoi olemaan homma melko hyvin lapasessa. Osasi säätää tilanteen mukaan iso-arvoja yms..
    Nyt vain tullut sellainen tunne, että tarvitsisi hieman valovoimaisempaa linssiä.
    Mutta vielä en mene päättämään mitään ennen kuin tuo kauan hankintalistalla ollut jalusta on saapunut ja testattu. : )
     
  12. Vs: Mitä suosittelette?

    Lataa exposure plot ja näet kuvista mikä on käytetyin polttoväli.
     
  13. Vs: Mitä suosittelette?

    Titysti voit sijoittaa rahaa tolkuttomasti lasitavaraan, mutta ei se kuvin tasoa itsessään suoranaisesti nosta.
    Paljon riippuu myös siitä mitä kuvaat.
    CANON EF-S 17-55/2.8 IS USM 1044,-

    Itse kuvaan n. 90% f/4 laseilla

    Laita linkki