Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä pöperöä tänään - minkälaisia ovat mielipiteesi??

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana 4x5, 6 Maaliskuu 2008.

1. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63
    Vs: Mitä pöperöä tänään - minkälaisia ovat mielipiteesi??

Pitkästä aikaa ravintolassa syöty. Valkosipuliperunat ja pippuripihvi.
    Ruokajuomana Guinness.

2. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Tein joulutorttuja. Hyviä tuli.

3. Vs: Mitä pöperöä tänään - minkälaisia ovat mielipiteesi??

.

4. Vs: Mitä pöperöä tänään - minkälaisia ovat mielipiteesi??

Minä tein ihan jauhelihakastikkeen ja natustin sitä keitinpottujen kanssa.

Aamu aukesi kahdella mokkapannulla, sekä Brikka että Mukka Express olivat liedellä luomassa tuoksua ja tunnelmaa

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Jossain vaiheessa tämän päivän aikana, itsetehtyjä karjalanpiirakoita leivinuunissa paistettuna.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kinkku-kanttarellipiirakat ovat tekeillä, kohta uuniin. Kun itse tekee saa juuri sellaisia kuin tulee :)

7. Vs: Mitä pöperöä tänään - minkälaisia ovat mielipiteesi??

Eilistä kanarisottoa mikrossa... kyllä sitäkin syö, ennen kuin nälkään kuolee  ;D

8. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Usein puhunut pojalleni siitä, kuinka hyvää on oikein hyvä kalakukko. Snadi skidi ei oikein välillä ole hiffannut mikä ihmeen "kalakukko"?.
    Kerroin joskus hänelle että yksi parhaimpia ruokia mitä ikinä olen syönyt on oman äitini lapsuudessani tekemä kalakukko, jonka hän valmisti kärsivällisellä pieteetillä vanhan maalaistalon leivinuunissa. Itse olimme onkineet pienestä mustasta lammesta lähes pikimustia ja todella pikkuisia ahvenia. Niistä mutsi kalakukon taikoi (ja oli siinä jotain muutakin). Maku, joka ei mielestä poistu.
    Nämä on tämmösiä juttuja, joita ei moni heti helposti ymmärrä; Oma mutsini on jo monen polven sellaisen kaupungin asukas, jonka mainitsemisesta saa helposti selkäänsä, mutta silti näin jo pikkuisena, kuinka hänenkin äitinsä teki itse niin karjalanpiirakat, sultsinat, karjalanpaistit ja kalakukotkin. Sitten oli vielä "eksoottisempia" (vain minulle eksoottisempia, siis) herkkuja, sillä isoisäni oli ollut vuosikymmeniä merimiehenä ja ne mausteetkin olivat pöperöissä sellaisia, mitä vielä tänäkin päivänä haluaisin löytää ... ei löydy ja liian myöhäistä on enää niistä kyselläkään. Jo pelkästään joidenkin sinänsä yksikertaisien keittojen tuoksukin oli aivan kuin muusta maailmasta kuin ihan perusliemissä ja maku oli aivan taivaallisen ihana. Näitä rakkaita muistoja elin muutama sata metriä nykyisestä kodistani, seiskytluvun alussa. Ällötyssä Helsingissä eräässä mestassa.

No, siis kalakukon metsästys osoittautui peijakkaan hankalaksi, koska halusin että skidi saa maistaa aivan "aitoa" kalakukkoa. En edes löytänyt savolaista. Pohjoiskarjalassa valmistettuja kukkoja sentään lopulta löytyi, mutta ensin nämäkin osoittautuivat jostain ihme LOHESTA (varmaan vielä kirjosellaisesta) tai pelkistä KASVIKSISTA tehdyiksi humpuukikalakukoiksi.
    Vihdoin ja viimein löytyi muikkukukko.

Poikani sanoi, syötyämme, että: "Kyllä nää perinneruuat on sitten hyviä".
    Ja olihan se, mutta kyllä mutsi teki silloin vielä parempaa ... mutten nappulalle tätä kertonut. Eka kalakukko on kuitenkin eka kalakukko ja jokaiselle lähes pyhän kaunis tuleva muisto. Ei sitä sovi mennä toisen lokaamaan.

Mutta tämä olkoon myös minun makuarvosteluni, sillä hyvä ruokailuelämys syntyy myös mainiosta seurasta (ja sitä onneksi olikin) : Kyllä nää perinneruuat on sitten hyviä.

- Anteeksi-(ja ihan hullu sekä PAHA)-Eki

Edit: ANTEEKSI.

9. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

...

10. MRe

MRe Member

118
    1
    18

Evakkoa, eli karjalanpaistia tuli huitaistua. Ja senk(kin) perusteella voi tuon ylläolevan allekirjoittaa.

Asiasta kukkaruukkuun: taitaa kalakukko olla yksi näitä omaleimaisia perinneruokia, kun taas esim. karjalanpaisti löytyy lähes samanlaisena joka kulttuurista. Mämmi tietysti toinen omaleimainen tuotos.

11. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Jep.

Mä oon aina tykännyt mämmistäkin. Harvemmin sitä kuitenkaan enää nykyisin mussutan. Karjalanpaisti on aina ollut ihan kärjessä (Ja siinäkin omatekoinen, hiljattain löysin kyllä yhdestä putiikista ihan jepulis kaupallista talontuotantoakin). Yksi hyvin yksinkertainen sapuska on HYVÄ itsetehty hernerokka, kunnon potkalla ja runsailla hernemäärilä. Ai että !
    Pakko myöntää että Suomen keittiöistä on tuo itäisen puolen minulle tutumpi ja -varmasti juuri siksi- makuisampi. Vaikka sukua on lännestä myös. Tietyt kalaruuat lännestä on tuttuja ja oolrait. Mutta sitten oikein rakkaiksi on muodostunut nuo jo aivan hiljattain mainitut. On kuitenkin selvä ero, itse rakkaudella tehtyjen ja kauppojen harmaanmakuisten ällötysten välillä. Samaa on vain ruokien nimitykset.

Ps. En ole vielä käynyt maassa, missä ei jotain hyvää paikallista ravintoa ole. Makumatkat ovat arvokkaita asioita. Tämä sama koskee pienemmässä mittakaavassa myös oman maamme paikallisia perinteitä, arvokkaita kaikki.

- E

Edit: Kauheesti kirjotusvikoja, MIE en ennää ossoo tehä mittää ...

12. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Minä olen lanttukukkomiehiä. Äidin jos sais vielä kerran sitä tekemään. Vaikka vain sellaisen mehevän,uunipellillisen kokoisen,he. 

13. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

...

14. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Särky, astma ja verenpaine -lääkkeitä. Hieman kahvia. Vettä. Activia viljajugurttia.

Aika maukasta.

15. Vs: Mitä pöperöä tänään - minkälaisia ovat mielipiteesi??

Oman vaimon omatekemää maksalaatikkoa. Rusinoilla.

16. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Kai tolla joku oikea nimikin oli, mutten muista. Nami nami, silti.

17. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Sitten hieman surullisena kuollutta sikaa, masentuneena munansa väkivallan edessä luovuttaneen kanan kananmunan kera. Muna paistettu kevyesti ja vain toispuoleisesti.

18. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Taas !

19. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

...

20. Vs: Mitä pöperöä tänään - minkälaisia ovat mielipiteesi??

Kolme nakkia, kaks karjalanpiirakkaa ja kuppi kahvia... siinä taisi olla aamiainen, lounas ja päivällinen yhdistettynä, ja yhdellä kertaa. Nyt keskityn liemiin... ;)