Itse teetän pääsääntösesti kuvat paperikuviksi ja pikalabbiksessa on kyseistä härveliä varten tehty profiili johon myös kuvat käännän ennen tilaamista. Kuvat ovat varsinkin hintaansa nähden ihan OK. Ilmeisesti kun tehdään profiilit näihin tavislabbiksiin, niin väriavaruudet ovat suppeampia kuin sRGB tai Adobe RGB, ainakin joissain värisävyissä. Itse olen todennut että kuvat on paljon parempi käsitellä sRGB:nä kuin laajemmassa AdobeRGB:nä, ja kait juuri siitä syystä että lopullinen kuva pitää istuttaa suppeampaan printterin avaruuteen. Vaikeuksia tulee varsinkin kirkkaissa punaisissa ja oranssisissa väreissä jotka sammuvat kun laittaa profiilin esikatselunkin päälle. Aikoinaan Color Kolmion ammattikuvissa oli todellisisa vaikeuksia punaisten toistumisessa, nythän heille pitää kuvat lähettää sRGB:nä ja laatukin on parantunut. Joissain kuvankäsittelykirjoissa käsketään käsittelemään kuvat printterille Adobe RGB:nä ja voin vain todeta että se on ainakin osittain puppua.
Vs: Väriavaruudet ja profiilit Riippuu vähän printteristä - ne pikalabbisten vehkeet ovat siitä suppeimmasta päästä väriavaruudeltaan.
Vs: Väriavaruudet ja profiilit Mä luulisin (eikö ole vakuuttava aloitus), että printterit kyllä pystyvät toistamaan adoben hyvin. Mutta itselläni esim. on näyttö, joka toistaa speksien mukaan kyllä srgb:n hyvin, adobesta muistaakseni 92 prosenttia. Mä koen sen tärkeäksi, että näyttö näyttää kaiken mahdollisen. Toinen tekijä on se, että säästää yhden työvaiheen, kun kuvaa srgbeenä. Kuitenkin suurin osa kuvista tulee tilattua jonkun valmistamon kautta ja silloin on hyvä käyttää srgbeetä. ifi esim. varoittaakin lähettämästä adobena, jolloin värit haalistuvat ja saattavat jopa vääristyä. Enkä ole huomannut mitään värintoiston eroa verrattuna adobeen, on enemmän kuin riittävästi väriliukumaa ja sävyjä, kotiprintterilläkin tulostettaessa. En siis ole käyttänyt adobea enää pariin vuoteen. Hieman sama kuin se vähän aikaa sitten ollut tiff/jpg keskustelu. T Jukka
Vs: Väriavaruudet ja profiilit Pahus kun en pikaisesti enää löytänyt lähdeviitettä, niin on sitten omaa kertomaa, mutta ainakin Epsonin K3 vivid magenta ja hdr musteet toistaa jopa enemmän kuin adobergb. Labbisten RA-4:t jää jopa alle srgb:n On tosiaan raivostuttavaa, kun saa monitorille hienon punaisen sävyn ja tilatussa kuvassa möllöttää lähinnä oranssia vastaava väri. Siksipä olen siirtynyt printtaamaan itse kaikki kuvat. edit: Enpä vieläkään löytänyt sitä mitä hain, mutta tuollaisen mielenkiintoisen kylläkin. Schewe Photo -sRGB VS ProPhoto RGB