Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mitä pitäisi veloittaa kuvista???

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana TStoor, 30 Heinäkuu 2008.

1. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48
    Pyydettiin ottamaan m/v kuvia perheestä. Muutama vähän muodollisempi ja muutama vähän rennompi.
    Kuvat laitetaan raameihin ja seinälle.

Ajattelin ehdottaa heille veloitusperustaksi euroja/kuva, esim 1-10 kuvat hintaan se ja se ja ylimenevät mahdolliset vähän halvemalla.

Hintaan sis. suunnittelu, kuvaus, kuvien-valina-CD pikku jpegeillä, valittujen kuvien editointi (m/v jne), tulostus Pixma 9500:lla A3 Canon SG-201 paperille ja valittujen-kuvien-CD isoilla jepgeillä.

Hinta sis alv 22% ja perhe on kaveriperhe, joten niin kovin bloody hinnan ei tarvitsisi olla. Mutta mitä ehdottaisitte hinnaksi/kuva tai onko parempi hinnoitteluperiaate tiedossa?

T: eka kerta
    (himskatti, hakutoiminto ei auennut. Vastaavasta olisi varmaan topica ollut jo, ehkä)

2. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
  3. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48
  4. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Vs: Mitä pitäisi veloittaa kuvista???

Hienoo, mäpäs korjailen tota hakua täs joku päivä ;)

5. kb

kb

2 235
    0
    0

Pistä Googleen hakusanaksi "valokuvaaja", tulokseksi pitäisi tulla sivuja joilla muut kertovat että mihin hintaan kuvaavat.

Itse ehkä tarjoaisin kuvauksen jossa on x kappaletta kuvia pikemminkin kuin kappalehintaan. Vähemmän jahkailua ja saa sille perustyölle hinnan (on lähes sama asia kuvata 1 tai 5 kuvaa).

Moni näyttää tarjoavan myös täyskokoiset digikuvat pakettihinnassa mukana.

Jäin myös miettimään, että mahtaako kuvien tulostaminen itse olla parempi (tai halvempi) vaihtoehto kuin tilata ne fotonetistä tms?

Edit: niin, ja ehkä rahan nyhtämisenkin kannalta olisi helpompaa todeta, että "fotonetistä sitten tilaan teille ne kuvat jotka valitsette, fotonetin hinnoilla". siirtyy ikään kuin piilokustannuksiin nuo vedostuskustannukset ;)

6. Tuota

Tuota

68
    0
    0

Aina kun frendit pyytää jeesaa jossain mäkin mietin ensin että emmä tuu. Mut sitten mä hillitsen itseni ja kysyn joltain foorumilta et millä hintaa mä lähtisin. Sillai pysyy niinku frendit.

Suomeksi, jos kyseessä on oikeasti ystävä pyydä kustannukset ja saat ehkä itse apua muussa asiassa myöhemmin.

7. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Materiaalikustannukset + päivällinen heillä tai ravintolassa.
    edit: josko nyt materiaalikustannuksia sentään jaksat eritellä

8. Vs: Mitä pitäisi veloittaa kuvista???

Digikuvauksen suurimpia "ongelmia" on, että kun materiaalikustannuksia ei ole, hinoittelevat jäbät touhunsa aivan alakanttiin. Hinnoitteluperuste ei tulisi olla "kuvan ottaminen" vaan kuvan käyttö. Frendien kuvat voi ottaa pohjalta "raaputa mun selkää, niin voin hieroa sun niskaa". Vähän enemmän vakavammassa työskentelyssä voisi noudattaa Suomen Kuvapalvelun hinnoittluun perustuvaa laskutapaa: Normaali käyttöoikeus on € 300,- luokkaa, josta kuvaajan osuus on 50%. Eli alle sadan viidenkympin ei tulisi mennä MISSÄÄN TILANTEESSA! Valokuvaajat laskutavat sitten Mainoskäytöstä ja nettikäytöstä erikseen.  Jos hinnoittelu tuntuu herättävän närää, voi todeta kuten eräs kolleegani: Voin tulla teille naulaamaan taulut seinään tai kantamaan sohvaa ilmaiseksi, mutta valokuvat maksavat !

9. Vs: Mitä pitäisi veloittaa kuvista???

Mulla oli kuukausi sitten muutto ja oli kaksi valokuvaajaa kantamassa sohvaa mut taulut jouduin silti lyömään itse seinään ;)

10. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Olisit kilpailuttanut, niin olisit voinut saada naulauksenkin.

11. Vs: Mitä pitäisi veloittaa kuvista???

Pitää ottaa huomioon kaveruus suhteen laatu ja että kestääkö "suhde" oikea oppisen hinnoittelun...
    Kustannusten mukaan A3 maksaa jonkun ruplan jos sen liikkeestä tilaa...

Esitän:

1. Työn osuuden voi vaikka vaihtaa vasta työhön, jos ei halua kiskurin mainetta...
    2. Valmiit kustannusten hinnalla tai tilatkoon itse.