Eniten odottaisin keskittymistä vakavempaan kuvaukseen. Ennen kaikkea olisi hyvä saada tietoa käyttäjien kokemuksista eri laitteiden kohdalla. Vinkit kuvauspaikoista olisivat myös tarpeen (niitä ei juuri foorumeilla esiinny). Ei minulla kuitenkaan mitään huumoria vastaan ole ... kunhan se on tasokasta
Hyviä ajatuksia. Itsekkin olen monesti painottanut että vakavampi keskustelu josta myöskin voi saada jotakin hyötyä on mielekkäämpää. Huumorin voi jättää myöskin mutta sitä niin sanottua "paskanjauhantaa" voi harrastaa vaikkapa ircissä. Mutta esimerkiksi kuvien puolella Nanookin kolari jutska on hyvä idea ihan hauskasta kuvien vääntelystä. Laitteiden osalta jos oikein ymmärsin niin tietysti vinkkejä saapi kun vain kysyypi tietystä merkistä. Itsellä on hyvin vähäsen erinäisistä kamera varusteista kokemusta että jätän sen aiheen vähemmälle. Vinkit kuvauspaikoista? Ehkä toimii suurimmista kaupungeista ja niissähän taitaa nämä mafiatkin toimia? Hiukan itseä harmittaa täälläpäin ole näitä kuvaajia suuremmin. Hyvä idea kuitenkin, toivon mukaan joku saapi aiheesta revittyä jotain? Ehkä tuohon kuvauspaikka juttuun voisi jossakinmäärin myös liittää henkilökohtaisia kuvaustapoja. Jossakin oli manintaa myös editoinnista photoshopilla ja jotakin vastaavaa myös. Ehkä c1 aloittelijan opas olisi hyvä kun itsestä se ohjelma mitä olen testannut on ollut vaikia oppia. Myös tuohon välineistö hommaan voisi myös liittää erinäisten opiskojen testikuvia. Esimerkiksi tuo sigman 150mm 2.8 kuvat olisi kiinnostavia. Tästähän aiheesta oli toisaalla juttua ja itse ainakin sen luin mielenkiinnolla. Ircissä tänään joku kysyikin että kuinkahan monta insinööriä täällä on? Aihe ei ihan kuulu tähän mutta mielenkiintoinen kysymys.
Minun mielestäni olisi hyvä jos koottaisiin joistain aiheista "stickyt" aina foorumin ylimmiksi viesteiksi. Vaikka esimerkkinä, "MV-kuvia kehittämään?" ketju jonka aloitin, voisi ihan hyvin olla muodossa "MV-kuvien kehitys FAQ", missä olisi ensimmäiseen viestiin koottu tarvittavat välineet, linkkejä, neuvoja ym. Sama asiahan löytyy ketjusta nyttenkin, mutta sen voisi koota helpommin luettavaksi ensimmäiseen viestiin, jonka jälkeen muut viestit normaalisti. No, tuo nyt oli vain idea ja luulen että tuo Mv-kuvien kehitys ei ole välttämättä niin yleinen aihe että tarvitsisi kiinteästi liimata stickyksi... Mielipiteitä tämmöisestä?
Miksei, jos on jotain tarjottavaa. Meinaan, esim tuosta mv aiheesta löytyy suomeksikin www:n välityksellä niin paljon aineistoa että turha rueta keksimään pyörää uudelleen. Stickynä voisi olla ehkäpä linkit näihin jo olemassaoleviin aineistoihin.
Minä taas toivoisin semmoista, että samat aiheet pyrittäisiin pitämään samoissa yksissa ketjuissa. Katsotaan onko mahdollista. Silloin joistakin aiheista saattaisi tulla vakkareita, jotka olivat melko "stikkejä".
Tärkeä pointti. Tuon ohella odottaisin, tai toivoisin että foorumi kehittyisi sellaiseksi missä myös kuvien sisällöstä olisi keskustelua. Siinä kun on aina oppimista, ja ilman kommentteja ei oppia tule. Samoin erilaisten kikkojen jakamista - niin laite kuin kuvaamispuolellakin. Toivoisin myöskin ettei foorumi muodostu pienen "old-school -ydinpiirin" rellestysalueeksi, vaan että tulevat uudetkin käyttäjät huomiodaan tasavertaisina.
Tämä on ymmärtääkseni ollut foorumin yksi lähtökohdista. Jokainen on joskus pitänyt kameraa ensimmäistä kertaa kädessään.
mä toivoisin, että se päänuppia kiristävä pipo heitettäis jorpakkoon, ja palstalta löytyis myös rennompaa keskustelua, toki mielellään liittyen valokuvaukseen. mä en oo niin laitefriikki henk.koht. että saisin vehjehöpinöistä paljoakaan irti, enemmän noista kuva-arvosteluketjuista. eli keskustelua enemmän kuvaustekniikoista ja -aiheista, ideoista ja inspiraationhausta. "teemaketjut" vois olla myös kiva. eli ketju, jonka teeman mukaan sitten palstalaiset voi pistää oman näkemyksensä näkösälle. näitä vois tulla vaikka kerran viikossa tai parissa uus.. vanhoja sulkematta. oisko ihan typerätä?
Kun oma kuvausinnostus on ollut kateissa jo pitkään ideoiden puuttuessa niin teemaviikot voisivat olla mielenkiintoisia. Esmes niin että kerran kuussa joku keksii idean, jonka muut yrittävät toteuttaa. Ei siis mikään kuvauskilpailu jossa annetaan aihe jonka voi toteuttaa vapaasti, vaan tarkemmin määritelty kohde. (esim: vaakakuva fillarista jonka on näyttävä kuvassa kokonaan) Itseäni nimittäin ainakin kiinnostaisi millaisia visioita muut saisivat samasta aiheesta.
Eiköhän tämä onnistu kun sen toteuttamiseen ei kauhiasti vaadita. Varsin hyvä idea. #Valokuvaus puolella samaa ideaa käytetään mutta se julkaistaan aukea.net kanavalla. Ja siellä se tapahtuu että kerran kuukaudessa yksi aihe. Eli tässä kuussa se on "kukkamacro". Tämä voisi toteuttaa ihan, että "Aihe: Koira". Johon kaikki haluamat henkilöt sitten lisäisi yhden oman kuvan. Varmaan keskustelu käydään siinä ohessa. Tästä varmaan osa porukasta jo tuuminut irc:ssä joten eiköhän aiheesta kuulla.
Kuvauspaikkavinkkejä kaivattiin jo vknetin aikoihin, muttajostain syystä suomalaisilla foorumeilla ei sellaisia ole näkynyt. Lähimpänä lienee Luontotuvan maisemakuvaosio ;-)
minusta täällä on oikein. kl.com on hyvä paikka jossa ihmiset joita yhdistää valokuvaus voivat tavata ja jutella.
Suvaitsevuutta ja väljiä pipoja. Viimeaikaiseen verrattuna voisi keskittyä enemmän käsiteltävään asiaan ja vähemmän henkilökohtaisuuksiin. Keskustelunaiheita valokuvauksen ympäriltä (ja hiekkalaatikkoon muustakin) tänne varmasti mahtuu monenlaisia. Voi olla osallistumatta niihin, mitkä eivät kiinnosta. Liian tiukalla rajauksella saa vain foorumin näivettymään. Elävällä foorumilla myös hömpällä on sijansa.
Juuri näin. Eipä mulla kyllä kauheasti ole valittamista, viihdyn kyllä ja välillä voi ne vähemmän antoisat jutut ohittaa. Rauhaa rauhaa ja mukavia olotiloja toivottelen kyllä yleensä mielessäni tälle antoisalle laukkufoorumille. Kommenttien antamisessa (kuville) ehkä toivoisi lisää urheutta, aktiivisuutta ja kärsivällisyyttä. Siis varsinkin niille nollapalautteisille, varmaankin jokainen odottaa että jotain sanotaan, edes hauhau .
Välillä tipahtaa kuvia ihan hitosti, jos samalta kuvaajalta ilmestyy samaan aikaan tai tiheää kuvia jotka ei sano kauheasti niin helposti kommentit jää antamatta. Tietysti itseen kolahtavat kuvat pitää koettaa sanoa, vaikka niin turhilla kommenteilla mitä onkaan tullut annettua. Mutta se harmittaa että hyviä kuvia voi jäähä yleisesti kommentoinnin suhteen vähäisekseksi. Ja keskustelu kuvasta myös hiukan tyhjäksi. Siinä mielessä kuvien suhteen suosittu osio kärsii, mutta toisaalta onhan se parempi että on suosittu ja runsaasti kuvia julkistetaan. Ennen kaikkea vielä hyviä. Mutta tässä ratkaisu löytyy siitä, että entistä useampi ihminen sanoo ajatuksensa kuvista vaikka ne olisikin sitten enemmän "hau hau" tyylistä. Hymyä suuhun ja näppis palamaan!
Jep, tämä on aivan totta, itsekritiikkiäkin voisi siinä kohdin harrastaa. Joskus vain tuntuu, että sinne jalkoihin on saattanut jäädä kuitenkin niitä jotka toivoisivat saavansa kommentteja niistä harvemmin laitetuista kuvista. Se kylläkin pitää todeta, ettei tää mun kehotukseni koskenut Emerikiä .