Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mitä objektiiveja eos 350d:hen?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana sapu, 28 Lokakuu 2007.

  1. sapu

    sapu

    2
    0
    0
    Nyt on alkanut jo niin paljon ottamaan päähän tuo kittiobjektiivin riittämättömyys että on ne kunnon objektiivit jo hankittava.

    Tykkään kuvata paljon liikkuvaa kuvaa, esim. ratsastusta ja lumilautailua, myös usein tilannekuvia. Monta kertaa on tullut kuvaillessa eteen se, että voi kun olisi nyt teleobjektiivi. Toisaalta lähikuvauskin kiinnostaa aika lailla.
    Objektiivilta toivoisin siis sitä, että kohde irtoaa taustasta ja että saisin liikkuvankin kohteen vangituksi kuvaan tarkkana. Hintaa mielellään alle tonni. Siinä tuli vaatimuksia :D

    Mikä/mitkä objektiivit teidän mielestänne olisivat minulle hyvä?

    Olen ajatellut ainakin hankkivani canonin ef50 F1,8 II :n, kun sitä on niin kovasti kehuttu hyväksi hinta-laatusuhteeltaan ja sopivaksi tällaiselle keltanokalle.
    Kävisikö tuon kanssa canonin ef 75-300 III F4-5,6 usm? Vai onko ihan kökkö?
    Mitenkä canonin ef-s 17-85 F/4-5,6 is usm? Siinä olisi kuvanvakain, vissiin parempi homma jos se olisi?

    Yrittäkää antaa vastaukset mahdollisimman helpolla ja selvällä kielellä, kiitos. ;D
     
  2. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Mitä objektiiveja eos 350d:hen?

    No jos ostat tuon 50mm:sen niin ei siinä ainakaan rahat mene hukkaan. Sitten jäisi tonnista vielä se n.900,- jäljelle, siihen siten 70-200/f4L hinta n.600,- (käytetty) ja sitten on jäljellä n. 300,- jonka voi käyttää sitten vaikka siihen makroon. Tietysti jos haluaa valovoimaa, niin sitten tuon 70-200/f4:n tilalle 70-200/f2,8, mutta se onkin sitten jo melkeen sen 900,- ->1000,- käytettynä.

    Että näin.
     
  3. sapu

    sapu

    2
    0
    0
    Vs: Mitä objektiiveja eos 350d:hen?

    Kiitos vastauksesta :)

    Nyt olen ajatellut, että kyllä se kuvanvakain olisi oltava. Tekee varmasti elämästä helpompaa.
    Niin, ton 70-200/f2,8:n hinta nousee jo aika korkealle. Mutta mitä mieltä olette
    70-200/f4 :stä tai
    70-300/f4-5,6: sta?
    Meneekö tossa jälkimmäisessä valovoima jo kovin huonoksi? Vai onko kuitenkin ihan kelvollinen? Kellään kokemuksia noista objektiiveista? :)
     
  4. Vs: Mitä objektiiveja eos 350d:hen?

    Sitä ei kuvasta näe, että onko siinä käytetty kuvanvakaajaa vai ei, mutta jos haluat, että kohteet irtoaa kunnolla taustasta, niin 2.8 on kyllä siihen tosi paljon parempi valovoima, kun 4 tai 5.6. Riippuu tietty aina kohteen etäisyydestäkin, mutta silti.

    Mun ehdotus on silti, että osta ihan mikä vaan teleputki käytettynä ja sitten kun olet viisaampi, niin jatkat sillä tai laitat sen myyntiin suunnilleen samalla hinnalla ja ostat semmoisen, missä on niitä ominaisuuksia, joita kaipaat.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Mitä objektiiveja eos 350d:hen?

    Itse lainasin kesällä Sigman 70-200/2,8:a erääseen kuvausjuttuun, ja se oli muutaman viikon ihmeteltävänä sen jälkeenkin. Runkoina oli 20 & 30D. Ne hommat mitä oli tarkoitus kuvatakkin, niin jotenkuten meni, mutta sitten pähkäilin josko semmonen pitäis ostaa itsellekkin, mutta ei vakuuttanut, senverran käret täräjää että siellä missä sillä olis pitänyt kuvata, niin hommasta ei oikein tullut mitään.

    Nyt ostin itselleni EF 70-200/2,8 L IS:n ja on ihan toinen ääni kellossa. 4 & 2,8-valovoimaisen välillä mietiskelin kauan aikaa, mutta jälkimmäisen ostin kun siitä saa nyt 200 € palautustakin.
     
  6. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Mitä objektiiveja eos 350d:hen?

    Sigma taitaa valmistaa sellaista 50-150/2.8 putkea kroppikennodigeille (siis mm. 350D), hinta on 599 (Telefoto.fi).
    Valitettavasti tuota voi olla vaikea löytää käytettynä, on melko tuore malli.
    Kuvakulmaltaan tuo polttoväli yrittää siis olla sama kuin filmikameralla/täyden kennon kameralla on 70-200, joka ainakin mulla jotenkin vaan tuntuu luontevalta, paljon luontevammalta kuin 70-200 polttoväli 1.6x kropilla. Mutta tässä lienee kyse henkilökohtaisesta kuvaustyylistä jne.

    Mitään en tiedä tuosta Sigman hyvyydestä (Google varmaan tietää mistä arvosteluja löytyy), mutta arvaisin että on "ihan ok".

    Mitä noihin vakaajallisiin teleihin tulee, niin tekisi mieli suositella jompaa kumpaa Canonin 70-200 mallia, jos vaan rahat riittää. Aiemmin olen omistanut 70-300/f4.0-5.6 IS:n (tai joku semmonen, ei jaksa muistaa), ja nyt jos arvioisin niin tuommonen f2.8 kuvanvakaimeton olisi kyllä parempi vaihteohto noista kahdesta. f2.8 on mukava juttu pysäytystehon ja taustasta "irroittamisen" vuoksi, eikä tarkennusnopeuttakaan sovi unohtaa (siinä sun 350D:ssä taitaa toimia se keskipiste ristityyppisenä - eli "tehokkaana" - tarkennuspisteenä vain f2.8 ja sitä suurempiaukkoisilla objektiiveilla).

    Niin, tietty tuota sigmaa et voi käyttää jos joskus siirryt x1.3 tai fullframe-kameraan.