Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mitä MV kehitettä?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Markus Hautaniemi, 6 Marraskuu 2005.

1. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Haluaisin jotain kehitettä Agfan Rodinal:in vaihtoehdoksi(muuta merkkiä kuin Agfaa). Pieni raekoko on tavoite. Mitä suosittelette?

2. ID-11/D-76 tai Xtol ja filmeiksi jotain muuta kuin APXää (vaikka 3x ja +x)

3. Kodak HC-110 on ihan jees kehite myös.

4. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Täältä toinen ääni D-76:selle. Ja tuon kanssa filmiksi vaikkapa Neopania.

5. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36
    Miten hyvin Kodak D-76 tai HC-110 sopii seuraaville filmeille, mikäli halutaan mahdollisimman pieni rae:
    Ilford Panf Plus 50, Ilford HP5 Plus 400 ja Kodak Tmax 400. Näitä edellä mainittuja minulla on pakastimessa tulevaa käyttöä varten.

6. erikoisen hyvin.
    pieni rae jos on pelkästään hakusessa niin ilfosol, Perceptol, Tmax tai xtol on kyllä parempia vaihtoehtoja.

7. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36
    Paljon on kehite vaihtoehtoja tarjolla. Olisiko kehitteen oltava samaa merkkiä kuin filmin, esim. Kodak Tmax 400:lle Kodak T-MAX dev kehite ja Kodak T-Max fix kiinnite?
    Miten kehite vaikuttaa kuvan jyrkkyyteen?

8. valinnassa kuitenkin kannattaa ottaa huomioon se että meinaako valmistaja myydä tätä tavaraa vielä kauan?

valotus ja kehitysaika vaikuttaa enempi.

(Kun kehitteen sanotaan olevan nopeutta nostavaa puhutaan siitä että jos ammun nelisatasen nelisatasena niin homma vastaa venytystä. ja tulos on että sävyskaala laajenee esim. Xtollilla on tällasia taipumuksia.)

9. kodak tmax rs

itse annan ääneni kodakin t-max rs kehitteelle.
    kehitettä pystyy tuorestamaan ja ainakin itsellä
    on toiminut tosi hyvin erilaisten filmien (ilford deltat, fuji neopan,
    kodak trix,pan-x ja tmaxit) kanssa sekä prässättynä että
    ilman täysin moitteettomasti.

10. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Tuo t-max rs tekee kyllä aika pehmeää jälkeä... Teräväksi en ainakaan minä tuota ole huomannut - rae menee sellaiseksi suttuiseksi.

11. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36
    Ostin puolikkaan pakkauksen Kodak T-MAX dev 2x1l.
    Tiiviste 2x250ml. Koska pakkauksessa oli vain yksi pullo kahden sijasta, sain pakkauksen puoleen hintaan. Pitää vielä tilata Telefotosta Kodak HC-110:ta pullo tai ostaa sama paikallisesta fotoliikkeestä, jossa sitä oli sattumalta yksi pullo, hinta oli sama molemmissa paikoissa.

12. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36
    Kun nyt vain joku opastaisi pimiötyöskentelyn alkuun, en ole nimittäin vielä kehittänyt ensimmäistäkään mustavalkofilmiä tai katsonut edes vierestä. :-D

13. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63
    Rohkeasti vaan kokeilemaan. Netissä(kin) rutkasti tietoa ja kirjastosta löytynee kirjallisuutta, mutta vain itse tekemällä oppii asioita.

Mitä tulee kehitteeseen, niin mikä tahansa klassikkokehite (Rodinal, D-76, HC-110 jne...) käy alkuun hyvin. Kehiteiden (ja filmien) eroja pääsee kunnolla vertailemaan vasta, kun hallitsee homman niin, että oma toiminta ei aiheuta liikaa variaatiota.

Olen nähnyt paljon hienoja kuvia, joita on kehitetty mitä erilaisimmilla kehitteillä. Kaikille on kuitenkin ollut yhteistä se, että on hallittu kokonaisuus ja tunnettu materiaalit. Itse löysin omia, yli 20 vuotta vanhoja negoja ja printtejä - Plus-X ja D-76 1+1. Sävyistä tuli mieleen, että mitähän varten sitä on pitänyt jotain muuta kokeilla. Tai Tri-X/HC-110 tai... no, tästä se taas alkaa :)

Rodinalista: taisin jossain ketjussa mainita, että Calbe/Classic F09 on vastaavaa. Joidenkin mielestä jopa "parempaa" tai ainakin aidompaa. Omat kokemukset olis, että ihan Rodinalia, mutta en ole juurikaan käyttänyt, koska laimennukset pitäisi opetella uusiksi. Saksasta sitä saa helposti (esim. Fotoimpex)

14. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
  15. Ja sitten on vielä Pyro -kehitteet, joista ei suomalaisissa foorumeissa kamalasti ole vouhotettu.
    Kaikkein vanhin kehitetyyppi ihan sieltä valokuvauksen aamuhämäristä.

Itse käytän PMK Pyroa aivan alituiseen.
    Muitakin kaupallisia kemikaalipaketteja löytyy; moni tykkää Pyrocat HD:sta ja Rollo Pyrokin on oivallinen kehite vaikka JOBOlla vemputukseen.

Pyro sopii erinomaisesti ainakin rullafilmikokoisten ja sitä isompien filmien kehitykseen.
    esim. Ilford HP5 + PMK on aivan fantastinen yhdistelmä, mutta nämähän on taas niitä makuasioita.

Ei taida suomesta saada noitakaan kehitteitä, mutta USAsta ainakin.

16. Ilfordin sivuilla on myös kehitys- ja vedostusohjeita.

17. pase

pase

12
    0
    0
    hahaa! ostin itse juuri saman mutta kokonaisena 2*1l. Nyt kun joku vielä osais kertoa kehitysajat agfa apx sataselle ja nelisataselle. Niitä kun on kuvattuna jääkaapissa jokunen. Ja sitten oon tainnu yhen nelisatasen agfan valottaa tuhanteenkuuteensataankin...

18. Kts. massive devchartista ensiksi...

19. kodakin kehitteet ja apx ei sovi muielestäni yhteen.