Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 21 Heinäkuu 2016.

  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Huono kiintoavain on merellä aina parempi kuin ei ollenkaan. Jos se on väljä, sen saa kireäksi vaikka oluttölkistä leikatuilla siivuilla. Jos se on liian pieni, käytetään kuumat päivät sen viilaamiseen isommaksi. Hyvä on tietysti huonoa parempi, mutta kun merellä on hätä, ei hätä lue ohjeita lakikirjasta. Tietysti toistuvaan käyttöön kannattaa hankkia jokaisen tarvittavan ominaisuuden osalta riittävän hyvän, mutta viisas optimoi kokonaisuuden eikä yksittäisiä asioita.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Merellä hyvät neuvot ovat tarpeen. Perämoottorin käynnistyslaite on aikoinaan korjattu mm. lusikoista, haarukoista ja veitsistä muotoilluilla työkaluilla, kun hylsysarjat ja työkalupakit olivat jääneet rantasuuliin :)
     
  3. asystem

    asystem Member

    123
    0
    16
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Ai, täällä aletaan jo yhden kyseenalaistavan viestin perusteella luokittelemaan ihmisiä? Minun kyseenalaistus on tämän erään käyttäjän jatkuva negatiivinen kommentointi M43 -järjestelmää kohtaan.

    Mutta kerran täällä voidaan luokitella ihmisiä, niin en tiedä onko sinulla dysleksia vai taipumus vain nähdä se teksti, jonka haluat nähdä.

    En ole missään vaiheessa sanonut objektiivisesti asiaa noin, vain erään kanssakeskustelijan subjektiivisen näkemyksen asiaan.

    Toki asia on näin. Myös se, että niitä tuotteita opetellaan käyttämään, ennen kuin aletaan dissaamaan. Se on vain omaa aikaansaamattomuutta, jos ei M43 -järjestelmällä saa muutakuin sekundaa aikaiseksi.

    En tiedä mikä kohta noista edellämainituista ei päde esimerkiksi Olympuksen E-M1 rungossa? Akkukesto ehkä, yhdellä täydellä akulla saa noin 500 kuvaa, joka on mielestäni täysin riittävä. Tarkennusvarmuus C-AF tilassa ei ehkä yllä DSLR -tasolle, mutta esimerkiksi E-M1 + 40-150 f/2.8 lasilla jatkuva tarkennus kohteeseen, joka on yli 10m päässä on minun henkilökohtaisella kokemuksella varsin hyvä. Aiemmin omistamani D800 + 70-200 f/2.8 lasi ei ollut yhtään sen varmempi, kuin lähemmillä etäisyyksillä.

    Kannattanee tutustua tällä susijärjestelmällä otettuihin kuviin mm. https://www.mu-43.com
     
  4. Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Miksi?
     
  5. papetsu

    papetsu Active Member

    296
    151
    43
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    On nää M43 -järjestelmän dissaajat mahtavaa porukkaa. Kehuvat omia hankintojaan (kameroita) ja kertovat avoimesti miten on tullut oppirahat maksettua kun on väärään järjestelmään joskus sortunut jne.
    Olen katsellut näiden heppujen tuotoksia internetin ihmeellisestä maailmasta ja täytyy sanoa että mitään ei ole opittu ainakaan kuvien perusteella.
    Suurella osalla dissaajista on rahat meneet aivan hukkaan noissa kalusto hankinnoissa, vai onko niin että nämä kaverit tuovat näytille vain ne huonot otokset ja jättävät parhaat kuvat julkaisematta?
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Eiks täällä pysty haukkumaan kuin Leicaa ja Canonia?  :D  Leicaa on aina kiva panetella, kun puolustajat menee ihan tolaltaan.  Canon nyt on itsestään selvä varma valinta kohteeksi, kun niitten käyttäjät ovat niin lunkia porukkaa ettei ne hölmöistä jutuista välitä.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Kenet tsekkasit?  Quiquern, mlphotic ja nomad taisi olla dissaajia?

    Näitä syitä voi olla monia erilaisa, kuten edellinenkin viestini osoittaa.  Tärkeintähän tuntuu olevan tietty dynamiikka foorumin tapahtumissa.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Kun nyt tulin tässä dissajaksi listatuksi, niin sanottakoon, että en dissaa pahalla. Haluaisin tosi kovasti tykätä Olympuksesta, mutta ei kun ei. Aikanaan kokeilin 4/3 järjestelmää ja se kaatui mm. pieneen etsimeen ja hävyttömän paljon kilpailijoita heikompaan kuvanlaatuun.

    Nyt on sitten tämä m43 perheessä. Kahdenkin kameran voimin. "Pokkarimaisempi" E-PL2 on oikeastaan aika hyvä - pokariksi. Harmi vaan kun se ei mahdu taskuun. Ja harmi kun monissa taskuun mahtuvissa pokkareissa on selkeästi parempi kuvanlaati. Sikäli ei siis pointtia siinä kamerassa. Olen tuuminut IR-kovertointia.

    Sitten E-P5 joka muutaman vuoden iästään huolimatta on aikalailla Olyn malliston huipulta. Siihen on siis ladattu kaikki ominaisuudet mitä Olympukselta löytyy. Erittäin hyvät objektiivitkin omistan. Harmi vaan kun E-P5 on monimutkainen, kenkku ja epävarmakin käyttää. Kritiikkini kohdistuu etenkin tarkennus, mutta kaikella kohtuudella on sanottava, ettei valonmittauskaan ole sillä tasolla kun nykyisin voisi odottaa. Lisäksi se monimutkaisuus... Olen aika näppärä teknisten laitteiden kanssa, mutta E-P5:n kanssa touhutessa sattuu kyllä liikaa käyttäjävirheitä.

    Olympuksella on siis m43:n myötä käsissään potentiaalisesti ok järjestelmä, mutta toteutus mättää. Sanoisin, että käytettävyys on parhaimmillaan korkeintaan Sonyn tasoa, useimmiten heikompi. CaNikonit - minulla Nikonit - ovat selvästi parempia. Eikä se m43:n kuvanlaatu vieläkään ole kameran puolesta sillä tasolla mitä sopisi odottaa. Hyvät, valovoimaiset ja täydeltä aukolta asti terävästi piirtävät objektiivit paikkaavat hiukan tilannetta, mutta ei täysin. Kyllä se vaan niin on, että jos epäilen iPhonen kuvausominaisuuksien riittävyyttä, niin kyllä Nikon sujahtaa kassiin melkein aina.

    Tällä hetkelläolen sitten tilanteessa, ettäpitäisi päättää mitä tehdä m43:n kanssa. Käsissä siis E-P5 ja 12mm/2, 25mm/1.8 ja 45mm/1.8 objektiivit. Ilmeisesti Olympus ei ole vieläkään saanut aikaiseksi selkeästi parempaa kameraa kuin E-P5. M1:n tyylikään ei oikein innosta, pientä kameraahan tässä haetaan. Kuvaisiko tuolla sitten hampaat irvessä vai ostaisiko jonkun objektiivin, jos se vaikka lisäisi innostusta. Esim 75mm/1.8? Vai ostaisiko Pen F:n Se olsii niin kallis, että silläolisi ainakin pakko kuvata... Tai olisko Panalla parempia m43 kameroita?

    Hemmetin m43!!! Ei tuota valokuvaajan tarpeita varten, kyse on ihan vaan siitä, että on pitänyt keksiä tuoteperhe synkästi epäonnistuneen 4/3:n jatkoksi. Rahastusta jonka lisäarvo valokuvaamisen kannalta on olematon. Että pitikin moiseen sekaantua... En jaksa uskoa, että Olympus pystyy nykyfilosofiallaan julkaisemaan kunnollista ja valokuvaamisen tarpeita palvelevaa kameraa.

    Että tämmöinen tarina. Meitä m43 järjestelmään pettyneitä on paljon.
     
  9. Heiskis

    Heiskis Active Member

    537
    67
    28
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Pitää heittää jotain m4/3 puolustukseksi...

    Itse kyllä hankin rungon aika pitkälti objektiivien takia...

    Kun m4/3 runkoon heittää kunnon klassisen vanhan eurooppalaisen elokuvaobjektiivin eteen, kyllä paketti on tosi kompakti ja hinta/laatu erinomainen...

    Lisäksi kyllä on ollut hupia kokeillessa mitä ihmeellisimpiä objektiivivirityksiä...kun tuntuu, että kaikki objektiivit saa toimimaan kennokoon ja peilittömyyden ansiosta.

    Tietysti jos kuvailee olyn omilla objektiiveilla saattaisin yhtyä järjestelmän morkkaajien leiriin...tosin en ole noihin juuri koskenut kalliiden hintojen takia...
     
  10. lightning

    lightning Member

    59
    0
    6
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Tämän keskutelun siivittämänä kävin julkaisemassa ensimmäisen kuvani tämän sivut galleria osioon. Panalla napsittu. Olen tyytyväinen kuvanlaatuun, ja oikeastaan lähes kaikkeen kuvassa. Mutta olenkin tyytyjä :) Ehkä toisella järjestelmällä kuva olisi mahtava.

    Onneksi me kaikki saamme valita ja päättää mihin rahat haaskataan. Valitsin Panasonicin järjestelmän koska se on minusta paras (kompromissi) minulle.

    Panan Nocticron on muuten huikea linssi, vaikka onkin iso ja kallis. Huikea silti.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Eläinkuvaaja bongattu!    :D
     
  12. Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Näipä! Olisi syytä kyllä olla joku roti, että jos on kameran hommannut, on pakko sitä kehua! On aika noloa jos aikuinen myöntää ostaneensa paskoo! Varsinkin mies!  Oikea mies käy heti vakoilemassa mitä dissaajat ovat tehneet ja koittaa kaiva ajotain negatiivista heistä, koska laitteissa ei ole mitään vikaa, vaan nimenomaan noissa tyypeissä! Melko epäilyttäviä. Moni kuva oli jopa aiheesta joka ei edes kiinnosta ;-D
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Näköjään aika on sellainen, mikä jostain kumman syystä tarvitsee puolia ja poteroita.  Tuollakin on yhden virkkeen piruilu peilittömille:  http://www.remonen.fi/blogi/aareton-reppu/
     
  14. Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    On se semmonen! Ittellä kamera sai alkukesästä sen verran osumaa, että nyt on aikaa puntaroida ja katsoa samalla eteenpäin. Tässä tuntuu potentiaalia olevan nimenomaan m 4/3:lla, kun jos sillä tulee niin olemattomia kuvia, niin silloinhan hyvän kuvan tekemiseen sillä on enemmän tekemistä, kuin vaikkapa Nikon 500:lla. Ja se kuvan tekeminen ainakin minua kiinnostaa monta  vertaa enempi kuin täydellisen kameran omistaminen, joka "viisi sormea ja vilaus" systeemillä tekee sulle kuvan. Ja peilittömän etsimellä sen kuvan saa rakennettua melkein painovalmiiksi.
     
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Eiköhän kaikki vähänkään kunnollisemmat nykykamerat tuota ihan käypäistä kuvaa, ei kai se siitä kiinni jää.

    Käytettävyys on se asia, mikä minut sai puolen vuoden kokeilun jälkeen luopumaan noista lillerivehkeistä, se on ainakin minulle tärkein asia kamerassa. Kunnollinen etsinkuva, luotettava tarkennus sekä automaatilla että käsin, kädessä vakaa kamera josta saa hyvän otteen, käyttöliittymä yksinkertainen ja miellyttävä, rullat ja painikkeet luotettavat vielä sen ties kuinka monennen kymmenennen tuhannen kuvan jälkeen, (kattava riittävän hyvä objektiivivalikoima) yms...
     
  16. Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Totta! Ensin kaivetaan kamera esiin, säädetään etsin taas tarkaksi, konffataan laite, ja aloitetaan kuvaamaan. Mikäs sen ihanampaa! Nykyihminen on niin veltto, että kameran pitäisi muka olla heti valmis kuvaamiseen. Näissä pikukameroissa ollaan paljolti päästy laakakameroiden hankaluuteen, ja se jos mikä on zeniä! ;-D
     
  17. papetsu

    papetsu Active Member

    296
    151
    43
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Ei ole pakko kehua ja vapaasti saa haukkuakin. Ymmärrän aivan hyvin että ko. kameroissa on puutteensa, valikot on perseestä ja erkonomia on mitä on jne.
    Mutta moititaan foorumeilla (tälläkin) että kohisee eikä riitä dynamiikka ei tarkenna sinne eikä tänne ja on lelu jne.
    Näiden dissaajien näytille tuoduista kuvista olisi 99%:ta suoriutunut Superzoom-kameralla tai pokkarilla. Siis tässä on kyse ristiriidasta puheiden ja tekojen (kuvie) välillä.
    Itselläni ei ole minkään kemeran leimaa otsassa eikä tule, ja tälläkin hetkellä kuvaan useammalla merkillä ja formaatilla.
    En ala erittelemään keneenkään yksittäisen henkilön kuvia, jokainen päätelkööt itse kuuluuko näihin dissaajiin vaiko ei.
     
  18. Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Joo, valheeksi itsekin tuon kommentin katsoin.
    Mutta on kuitenkin hyvä että ymärretään että porukalla on liian hyviä kameroita ja olisikin saatava siihe hommaan rotia, että saa hankkia vain omiin kuviinsa kytköksissä olevaa tasoa laitteiksi. Vähän kuten autoissa, jos ei vilkkukäsi toimi, eikä saa valoja päälle; pitää hommata bemari, eikä mitään tojotaa, joilla ajellaan kunnolla. ;-)
     
  19. Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Täytyykin varmaan pistää oma Oly objektiiveineen myyntiin...
     
  20. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Mitä mieltä Olympuksen M10 tarjouksesta?

    Mä en ole ihan varma, mitä tuo dissaaja tarkoittaa, mutta jos sen kertominen, miksi kuvaan mieluummin pääosin Nikon-järjestelmällä (on mulla 5 muutakin järjestelmää käytössä toki) kuin MFT:llä on dissaamista, niin epäilemättä kuulun sitten joukkoon. Kyllä mä sillä tavalla ilmoittaudun, ja minun kuviani saa kyllä arvostella, mielellään omalla nimellä niin kuin minäkin esiinnyn, pyytäisin vaan että jos laittaisit omia tuotoksiasi viereen malliksi miten olisi pitänyt kuvata. Minulla kun ihan vaatii ponnistuksia saada aikaiseksi sellaisia kuin nyt saan...

    Sinänsä kyllä mä ihan hyvin voisin välillä kuvata myös superzoomilla tai pokkarillakin, ei nyt ole yhtään sellaista vaan omistuksessa, mutta jos vaikka lainaisit? EDIT: Jaa, onhan mulla yksi Canonin pokkari, en muistanut kun en ole vuoteen sitä käyttänyt...