Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Pirustako minä tietäisin.... Kuvaajalla on "näky", siis mielikuva siitä, mitä aikoo tehdä, ja minkälaisen kuvan saada aikaan. Sitten vain tehdään se. Eihän se sen kummempaa ole kuin että kokeneella taksikuskilla on osoitteen saadessaan heti mielikuva reitistä, mitä ajetaan. Sitten vain ajetaan. (Jotkut viikonloppupellet tarvitsevat navigaattoreita...
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Joo en, kuten sanottu, en minäkään tiedä sen paremmin. Tuo on minun hihasta vedetty ajatukseni. Kysehän oli siitä, miten osaaminen ilmenee. Noin sanottuna se on vain tekijän itsensä arvioitavissa, jos kyse ei ole käyttöesineestä, jolla on yleisiä hyvyyden kriteerejä. Kirvesvartta tehdessä terän pysyminen ja käytön mukavuus on helppo arvioida, mutta ilmaisullisissa jutuissa tekijä voi aina sanoa, että "just noin sen tarkoitin"...
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Kun puhutaan tuosta käyttökuvasta, niin kyllä se osaamisen hyvyyden arviointi on myös siellä tilaajan päässä, jopa kuvaushetkellä. Jos kuvaajalla on se ilmaisullinen ennakkomielikuva (eli selvä näkemys, millainen kuvasta tulee näillä käytettävissä olevilla laitteilla ja miten se toteutetaan), niin muotokuvauksessa se kuvattavakin on rennompi, kun kameran takana on ripeä tyyppi, millä on selkeä tavoite ja varmat otteet. Mainoskuvauksessa taas tuollainen varmuus sitten säästää jo silkkaa rahaa, kun ei tarvitse montaa kertaa kokeilla. Pelkissä ilmaisullisissa jutuissa ei välttämättä kukaan tiedä siitä ennakkomielikuvasta, joskus voi riittää, kun vaan sattuu se valo kohdalleen ja se kuvan hyvyys alkaa muodostumaan vasta, kun sieltä ruudulta tai negasta huomataan tuo sattuma. Sitten kun niissä näyttökuvissa aletaan saamaan sitä toisintoa, eli kuvasarjan kaikista kuvista tunnistaa niiden kuuluvan samaan sarjaan, voidaan puhua siitä osaamisesta.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Hyvin kummallinen ja Kameraseuramainen/-laukkulainen ketju. Moni tuntuu tietävän koulutuksemme tason ja koulutuksen antamat valmiudet jatkoon. Niin ammattikorkea- kuin yliopistotasollakin. En tuosta sen enempää, mutta näyttö- ja käyttökuvasta: Taitaa olla Kalevan Masan lanseeraama Visuaalisen Viestinnän Intituutin virallinen kahtiajako, johon en kyllä yhdy. Minulle näyttökuva on esimerkiksi pieniresoluutioiset kuvat, jotka laitan lehden jutun kirjoittajalle ja toimitussihteerille/päätoimittajalle heti kuvauksen jälkeen kevyesti käsiteltynä. Voivat katsella ja tehdä valintoja ennen paino-originaalien saapumista. (En kuvaa päivälehdille, vaan kyseessä on kohdaltani harvemmin ilmestyvät julkaisut.) Julkaisun ilmestyttyä joku firma tai arkkitehtitoimisto voi olla kiinnostunut julkaisussa nähdyistä kuvista ja mahdollisesti muista, jotka ovat jääneet julkaisematta. Heille lähetän näyttökuvat pienikokoisina, joista voivat sitten tilata täysresokuvat (käyttökuvat)tarpeeseensa. Summa summarum: Näyttökuva on käyttökuva. Ainakin sisällöltään. kapa p.s. Korjasin lähinnä kirjoitusvirheitä.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? höpöhöpö, tämä "ilmaisullinen" kuva on täysin kommunikointia.. jos et tiedä mitä oot sanomassa, niin ei varmaan kannata edes puhua.. (tämä siis meinaa, että jos ei ole mitään mitä haluaa kommunikoida, ei tarvitse niitä kuviakaan ottaa) eli kyllä se pitäis tietää mitä on kommunikoimassa, jotkut projektit ehkä vähitellen voivat avautua kuvaajalle itselleenkin, että mitä siinä oikeasti kuvaa.. mutta kyl toi toteutuspuoli on ihan kaikessa valokuvassa.. ei sitä "taidekuvaa" juosta räpsimässä silmät kiinni ja toivota hyvää kakkua en usko että kaupallisessa ja omista lähtökondista tehdyssä kuvassa on mitään muuta eroa, kuin nimenomaan se.. kenen lähtökohdista sitä kuvaa tehdään. maksettu kuva tehdään asiakkaalle sen toivomusten mukaan, koska se ei itse osaa tai ole aikaa.. joten se tarvitsee sua, aka. valokuvaajaa tekemään sen, sen puolesta omista lähtökohdista tehty kuva, no sen kertoo jo toi "omista lähtökohdista", ei siinä vaihdu mikään muu kuin se "tilaaja".. ja tässätapuksessa se olet sinä ihan itse en kyllä ymmärrä mitä hyötyä tälläisestä jaottelusta ja turhasta teorisoinnista on
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Sanottakoon, että olen tehnyt jonkin verran yhteistyötä amk että yliopistosta valmistuneiden kanssa ja minulle on valitettavasti selvinnyt se valokuvaosaamisen taso, minkä noista saa. Mutta ei siitä tosiaan enempää. Noista kuvatyyppien nimistä saivartelu on lillukanvarsista puhumista, puhutaan kuitenkin joko kuvista jotka on tehty vartavasten jollekin tai sitten kuvista jotka ovat vasta hakemassa uutta omistajaa. Tuskin on tainnut Mattikaan ihan tarkkaan tietää miten kuvatyypit jakaisi.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Ei mitään, tosiaan.... ainakaan, jos sitä ei ymmärrä.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Ainakaan tuota Masa ei tarkoittanut jaottelullaan. Kannattaa ehkä lukea Masan Blogi, siellä on aika paljon uutta pohdiskelua. Jos nyt sitten jaksaa sitä kahlata.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Minusta se on nerokasta tekstiä, harmi kun on niin harvoin aikaa lukea. T Jukka
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Tyypillistä Kalevaa. Väitelty on, mutta aina tultu toimeen, tosin en ole pitkään aikaan tavannut. Uusin oivallus näyttäisi olevan "valintakuva". Opiskeluaikoinani oivalsin, että ime kaikki oppi, mitä annetaan. Et välttämättä koskaan niitä hyödynnä opettajasi tavalla, vaan voit kääntää kaiken päälaelleen, kun vain tiedät, mikä on lähtökohta. Kalevan Masalta opin valon, muu puhe on sitten jäänyt taka-alalle. Enkä tuosta insinöörimäisestä "oikeaoppisesta" valonkäytöstäkään perusta. Vaan kuten laulussa sanotaan: "Opi perusasiat". kapa
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Ja loppuun vielä Linnalan kenraalibasso-opuksesta: Muistakaa, että kaikista ei ole kaikkeen. T Jukka
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Kyllä siinä sellainen hyvä periaate on, että kaupalliselle kuvaajalle tuo käyttökuvan termi ohjaa koko toimintaa, joka tuottaa perheelle toimeentulon. T Jukka
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Missä ne opiskelijatytöt on?....hitsin nassen ale lasit.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Ja mitäs sä hyödyt siitä että ymmärrät parin kuvatyypin erottelun? Nimimerkki. Käytännön esimerkkiä kaivaten... mitä sä pystyt tekemään, mitä ihminen joka ei näitä ymmärrä, ei kykene?
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Sä et ymmärtänyt sitäkään, että sanoin, etten ymmärrä sitä sen paremmin...
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Tuossa ollaan samaa mieltä; suuri osa institutionaalisesta koulutuksesta on täyttä tyhjäkäyntiä, sitä järjestetään enemmän järjestäjän ja henkilökunnan tarpeiden mukaan kuin opiskelijoita ajatellen. Toisaalta, ei se työkalun vaihtuminen koulutuksen tarvetta sinänsä vähennä, sama merkitys sillä on edelleen. Kouluttajat vain hiihtelevät kaukana perässä, ennen kuin taas sitten sukupolvet vaihtuvat.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Suuria viisauksia.... Tämä ketjuhan keulii näköjään filosofian perusteisiin aikaa myöten. Mutta juuri noinhan se on. Kaikesta tiedosta, opista ja osaamisesta on hyötynsä; eihän se sitä tarkoita, että niitä oppeja pitää noudattaa. Vanhan viidakon sanonnan mukaan lakia opiskellaan kahdesta pääsyystä: jotta sitä voidaan kiertää tai sitten ylläpitää.
Vs: Mitä mieltä olette näistä opiskelijatöistä? Korjaus edelliseen.... Ihmettelinkin jo, miten just nyt tänään olen Vatasen kanssa yhtä mieltä... Työnäytteillä on erittäin suuri merkitys, jos pitää töitä saada. Minkä perusteella sitten tekijöitä valittaisiin? Tunnen pari menestynyttä nuorta kaveria. Toinen oli samalla kurssilla, teki hullun lailla töitä ja tosi näyttävän portfolion. Lähti sitten työnhakuun Helsinkiin ja sanoi jonkin ajan päästä saaneensa kahdeksan (8) tarjousta, joista valita työpaikka. Aika hyvä tilanne nuorelle miehelle. Toinen päätti ryhtä valokuvaajaksi noin vain, muusta ammatista. Teki kunnollisen kansion, otti sitten puhelimen ja soitti kertomansa mukaan 600 puhelua; toimitussihteereitä, mainostoimistoja yms. mahdollisia kuvan ostajia. Jos vastaaja hiukankin oli myöntyvä tapaamaan, meni näyttämään kansiotaan ja jätti korttinsa (A4-kokoa, ettei huku työpöydälle... Viimeksi kun näin, sanoi ostaneensa isomman luukun Punavuoresta, ajeli tuliterällä urheilumallin Bemarilla. Kummallakin työnäytteet olivat ne, joilla tekeminen myytiin. Tietysti kaverit olivat muutenkin hyviä myymään työtään, ei se pelkkä kansion vilauttaminen vielä pitkälle vie.