Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä mieltä Guggenheimin uudesta tulemisesta

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 25 Syyskuu 2013.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 130
    3 468
    113
    Vs: Mitä mieltä Guggenheimin uudesta tulemisesta

Ilmeisesti sitten vain karvat...

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Oh dear...

3. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Yleensä ei ole kohteliasta ihmetellä asioita vapaasti julkisuudessa (kuten tämä foorumi). Ei etenkään jos kysymys on ihmisten puhetavoista, sukupuolisesta suuntautumisesta, ulkonäöstä, taloudellisesta asemasta, ruumillisuudesta ja sairauksista tai ihonväristä. Tämän oppiminen on sellaista perustason kotikasvatusta.

Mielestäni Suomen ruotsinkielinen vähemmistö on keskimäärin aika mukavaa ja sosiaalista porukkaa. Yleensä hauskempaa seuraa kuin me suomea äidinkielenämme puhuvat jurottajat. Tosi hienoa, että meillä on heidät täällä olemistamme sulostuttamassa!

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 130
    3 468
    113

Ratikassa kailottamisen ja kaupan kassajonossa kiilaamisen kun vielä lisäät listaan....

5. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Unohtui, mutta nythän tuo lista on suht kattava.

6. markku55

markku55 Active Member

Osin asiaa, mutta miten se tähän nikkareiden rakastumiseen liittyy?

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kyseinen artikkeli on Suomen Kuvalehden oletettavasti suomenkielisen toimittajan, Axa Sorjasen, kirjoittama. Eli toimittaja on tekstissään käyttänyt haastateltavan lempinimeä. Millä logiikalla käännät tämän suomenruotsalaisten ominaisuudeksi?

Muuta pois Hangosta jos sinua näin paljon suomenruotsalaisuus ärsyttää. Suosittelen sisämaata itärajan tuntumassa.

9. markku55

markku55 Active Member

Ja sinulle suosittelisin suomen ruotsalaisena ottamasta kaikkea itseesi.

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Hyökkäys äidinkieleni vastaan on hyökkäys minua vastaan. En ikimaailmassa kirjoittaisi halveksivaa sanaa kenenkään äidinkielstä. Minusta sellainen on todella alhaista.

11. markku55

markku55 Active Member

Voi pojat, en ole kertaakaan hyökännyt itse ruotsinkieltä vastaan, vain sanonut, että jostain syystä Suomen ruotsalaiset rakastaa kutsumanimiä jotka pitää mainita myös henkilöä kertovissa teksteissä.
    Etköhän nyt Keni ole jo hieman turhan herkässä tilassa, sorry vaan.
    Alhaista on minusta se, että minua syytetään "alhaisista" asioista joita en ole edes sanonut, mieti sitä.

12. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

On sinua ennenkin suomenruotsalaisuus ärsyttänyt, mutta en todellakaan jaksa enkä halua kaivaa vanhoja tekstejä esiin. Enkä aio mitään perjantaisotaa tästä aiheesta käydä, joten puolestani tämä tästä.

13. markku55

markku55 Active Member

Olen kertonut henkilöistä joiden toimintaa en voi ymmärtää, mutta en ole mielestäni Suomen ruotsalaisia moittinut yleisesti ja jos olen, niin pyydän anteeksi, olen silloin hermostuksissani tehnyt yleistyksiä jotka ei ole olleet oikein.

14. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Vaikka en olekaan osallinen keskustelussanne, muistelin tällaista nähneeni, kävin poimimassa:

markku55:
    Minulla on ilmeisen paha trauma ruotsinkielisten valta-aseman johdosta, aikoinaan kun pikkupoikana kuuntelin isän juttuja Karjaan kauppalanhallituksen kokouksista, ei voinut kuin ihmetellä ruotsalaisten ajatuksen juoksua, Karjaalle ei haluttu muodostaa/rakentaa teollisuustontteja koska, kuten kauppalanhallituksen puheenjohtaja sanoi "Tehtaan porttien kautta tulee suomalaisuus Karjaalle, teollisuutta emme siis tänne halua!" ja tämä tietysti ruotsiksi.
    Hangossa sama peli jatkuu, vaikka Hanko onkin jo useiden vuosien ajan ollut enemmistöltään suomenkielinen, on valtapaikoilla edelleen svenska talande bättre folkkia suomalaisia enemmän.
    Hankoakaan ei taideta haluttavan kehittää, koska muuttoporukat on suurimmaksi osaksi suomenkielisiä ja nyt kun on työttömyyttä, koskee muuttovirta poispäin käytännössä vain suomenkielisiä.
    ...
    Mulla on siis herneet jo todella syvällä molemmissa sieraimissa noitten ruåtsalaisten osalta

Oliskohan tuossa nyt aluksi. Kyllä mielipiteitä saa esittää, mutta voi niiden takana sitten seistäkin. Kun itse koen nämä vähän vastenmielisiksi, jäävät nämä mieleen.

15. markku55

markku55 Active Member

Vai koet vastenmielisiksi, miten ihmeessä, oletko kokenut Suomen ruotsalaisten kohtelua, oikeesti, älä nyt rupea moralistiksi jos ei ole kokemusta!
    MINÄ seison sanojeni takana, mutta oisko nuo jutut mistä minulla on traumoja hieman eri juttuja kuin mitä nyt käsitellään, eli, juurikin Suomen ruotsalaisten väärinkäytökset on niitä mitä en voi hyväksyä, mutta herran jumala, nyt puhuttiin heidän taipumuksestaan ihastua nikeihin ja that's it, ei muuta:(
    Mua todella vituttaa, että asioita yhdistellään omien päämäärien mukaan, sitä en voi ymmärtää. Rannikolla Suomen ruotsalaiset on jo pitkään pitäneet väärällä tavalla valtaa itsellään sortaen suomalaisia, mutta se on siis TODELLA eri asia kuin joku helvetin Nappe, Nalle, Kisu nimitykset, ettekö te aikuiset ihmiset erota noita asioita toisistaan!

Edit vielä: Mikä helvetin mielipidesuoja Suomen ruotsalaisilla Suomessa on, mitään negatiivista ei saa sanoa, ja jos sanoo, niin johan sama pieni joukko alkaa haastaa riitaa, koska "heissä" ei ole mitään vikaa, he kun vaan ovat parempaa kansaa kuin suomalaiset ja ansaitsevat valta-asemansa siellä missä heillä se vielä on - ja tässä ei ole kyse Nallesta sen paremmin kuin Make, Makke, Markustakaan.

16. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Niin, koen vastenmieliseksi esim kieleen, etniseen alkuperään, uskontoon tms liittyvät yleistykset ja niihin liittyvät vihanpurkaukset. Ja tämä liittyi tähän lauseidenvaihtoon:

Kyse oli siis nimenomaan siitä, mitä ennenkin on sanottu. Ja kyllä, olen valtaosan elämästäni asunut ympäristössä, jossa on ruotsinkielisiä ihmisiä, ystävissänikin. Moralisti en kuitenkaan koe olevani eikä minulla tässä ole mitään päämääriä, joiden mukaan haluaisin asioita yhdistellä. Ja niin kuin sanoin, minulle sopii, että esität tällaisiakin mielipiteitä jos haluat, pitää vain seistä niiden takana myös.

17. markku55

markku55 Active Member

Yritän ymmärtää kantaasi, mutta kun en ymmärrä, se, että niillä henkilöillä joiden äidinkieli on ruotsi, ei ole minulle muuta merkitystä, kuin että määrätyillä paikkakunnilla ja asioilla on selkeä merkitys mikä on päättävissä asemissa olevien henkilöiden äidinkieli - usko tai älä.
    En KOSKAAN ole moittinut ruotsin kieltä, en edes vastustanut ruotsinkielen opetusta, mutta ok, pakko ruotsi jossain itäsuomessa kuulostaa hieman kovalta mielivallalta.
    Kysyn vielä, enkö sinusta seiso mielipiteeni takana, ja jos mielestäsi en, niin kerrotko missä suhteessa en seiso?

18. markku55

markku55 Active Member

Sen verran tämä sanomasi rupesi ärsyttämään, että toivon sinun kertovan tarkemmin missä vaiheessa olen sanonut, että suomenruotsalaisuus sinänsä on minua ärsyttänyt, jos ärsyttäneet henkilöt on suomenruotsalaisia, ei se tarkoita, että suomenruotsalaiset ärsyttäisi minua yleisesti ottaen - vai onko sinulla parempaa tietoa siitä mitä olen sanonut?

19. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

No vielä tämän verran:
    Kun sanot viime marraskuussa:
    Minulla on ilmeisen paha trauma ruotsinkielisten valta-aseman johdosta... ei voinut kuin ihmetellä ruotsalaisten ajatuksen juoksua,...svenska talande bättre folkkia suomalaisia enemmän... Mulla on siis herneet jo todella syvällä molemmissa sieraimissa noitten ruåtsalaisten osalta
    ja sitten toteat nyt, kun puhutaan aiemmin sanomisistasi:
    niin mielestäni et seiso sanojesi takana, vaan unohdat tuon aiemmin sanomasi, joka mielestäni käy melko lailla yleisesti tuon ryhmän moittimisesta, en minä muuta tarkoittanut.

20. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Ja itse otsikkoon liittyen totean myös, että tervetuloa vaan tänne, minulle sopii oikein hyvin.