Otin kaksi koekuvaa, toinen ok, toinen tällainen. Valovuotoa joo, mutta miksi tuon näköinen? Oikea laita pitimen sisäosaa kohti, darksliden aukko vasemmalla. Kehitetty samassa purkissa onnistuneen kanssa, eli kehitys ok. Olisiko filminpidin ollut vain huonosti paikallaan? Vai voisiko väärälle juoksulle eksynyt filmin reuna vaikuttaa. (Toinen laaka irtosi huonosti pitimestään) Filminpidin on aivan uudenveroisen näköinen, tuskin siinä mitään. Vai pitäisikö vain käydä ottamassa uusia testikuvia ja toivoa parasta
Vs: Mitä mä oon tehnyt (Valovuotoa) Liitteenä kuva laakakasetista, jossa numero (4) valottuu reunan pikku filmin läpi. Kannattaa tavalla tai toisella merkitä jokainen kasettinsa, jotta voi yhdistää negan kasettiin ja sen oikeaan puoleen. Etsin kovasti tarinointia täällä johon osallistui myös J.Vuokko, mutta en millään löytänyt. Siinä oli linkki DIY-koodiin joka tehtiin lovilla kasettiin ja J.Vuokko kertoi lisäksi omasta systeemistään.
Vs: Mitä mä oon tehnyt (Valovuotoa) Siinä voi olla vuotoa silti. Uudennäköisyys ei mitään sano. Testaile kehitetyllä negalla latausta ja miten päin se siellä oli ja mikä sitä jumitti. Tässä on muutamia vinkkejä. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,80913.msg586922.html#msg586922 Tässä pitkä sivu paljon asiaa loppuun asti. http://photo-otaku.com/loading-4x5-sheet-film-holders/ Tutkaile tätäkin asiaa rauhassa, millä lailla sen kuuluu olla.
Vs: Mitä mä oon tehnyt (Valovuotoa) Filmi kasettiin ja käsisalamalla hyvin läheltä välkyt joka sivulta vuoron perään siten, että kaikki muut sivut ovat aina vuorollaan peitetty. Silloin saa ainakin selville mistä valoa pääse kasetin sisään.
Vs: Mitä mä oon tehnyt (Valovuotoa) Jossain kohti on vuotanut juu. Vedätkö pellin kokonaan pois kasetista? Jos vedät, niin älä vedä Merkkaa peltiin tussilla merkki mihin saakka vetää se ulos. Muovisiin olen vetänyt veitsellä hennon skraidun (niin ettei synny mitään pykälää). Kehityksessäkin taitaa tuossa olla epätasaisuutta. Mulla on vain numeroidut kasetit ja muistiinpanot kustakin kuvasta tämän lokeronumeron kera. Toimii niinkin.
Vs: Mitä mä oon tehnyt (Valovuotoa) Toimii käytännössä. Teoreettinen ongelma siinä voi olla joo.... Viime kesänä valotin 60 laakaa vaelluksella. Mukana haarukoituja valotuksia. Valotetut ruudut on mulla yhdessä nipussa siinä järjestyksessä, kun ne kuvaan. Ei ongelmaa yksilöidä kehityksen yhteydessä. Sen jälkeen ei kiinnosta missä pitimessä mikäkin ruutu on ollut, joten en merkitse tietoa negataskuihin. Yhdessä pitimessä yhdellä puolella oli pieni vuoto saranassa. Ei kuva-alueelle vaikutusta, mutta meni vaihtoon ennen kuin ongelma pahenee.
Vs: Mitä mä oon tehnyt (Valovuotoa) ^ Tottakai se toimii, mutta ei kaikilla pysy kynä ja paperi hallussa aina. Löysin sen koodausohjeen: http://www.film-and-darkroom-user.org.uk/forum/showthread.php?t=1803 ed. Vaikka tuo binäärihommeli on periaatteessa yksinkertainen, niin tuntuu ettei maksa vaivaa. Mulla on jotain 15 kasettia ja niissä on vuotoja. Sen sijaan helpolta ja järkevältä tuntuu valottaa kinarilla numeroita ja leikata negasta palaset ja liimata kasetin loveen tuohon Arca-Swiss tyyliin. Niin johan alkaa löytymään vuotavat. (Tai en minä tiedä oliko noissa Arca-Swisseissä, joita mulla ei enää ole, alkuperäiset vai diy-numeroinnit.)