Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä luet?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukka Lehmus, 11 Huhtikuu 2007.

1. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    F6607C5A-C619-432A-AE84-8EC880CA1F50.jpeg

2. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    77E37DFA-5AE9-482F-AEC9-16AB4ACF8FE3.jpeg Aika harvoin luen kirjaa enemmän kuin kerran, mutta tämän luin juuri neljännen kerran

3. Vinski

Vinski Well-Known Member

3 948
    254
    83
    Musiikin kuuntelun lisäksi on myös tullut luettua säveltäjän elämästä teosten taustalla. Parempi lukea muutamaa eri elämänkertaa. Nimittäin Sostakovitsin tarinasta on olemassa jonkin verran ristiriitaista tietoa.
    Sostakovits.jpg

4. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    13214FD0-E0DD-4228-BFCA-7A79BF61E8B5.jpeg

5. keegan

keegan Well-Known Member

7 598
    719
    113
    Anthony Powellin romaanisarjan A Dance to the Music of Time viimeinen kahdestoista osa Hearing Secret Harmonies lähestyy loppuaan. Sinällään ikävää, koska tuo kokonaisuus on aivan omanlaisensa. Luultavasti alan kohta lukea sitä alusta uudelleen, ja tällä kertaa kynän kanssa että voin tehdä marginaaliin merkintöjä. Suosittelen tuota kokonaisuutta kaikille jotka haluavat lukea jotakin sellaista, mikä ei kosiskele lukijaa vaan päinvastoin edellyttää lukijalta vähän enemmän kuin mitä edellyttävät myyntilistojen "lukuromaanit".

Jaakko tykkää tästä.
  6. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    Kun tuo Keeganin mainitsema kirja ei ole tuttu minulle, menin tietenkin etsimään tietoa siitä. Tällaista löytyi Wikipedian kautta: ”Time magazine included the novel in its TIME 100 Best English-language Novels from 1923 to 2005.[1] The editors of Modern Libraryranked the work as 43rd-greatest English-language novel of the 20th century.[2] The BBC ranked the novel 36th on its list of the 100 greatest British novels.” (A Dance to the Music of Time - Wikipedia).

En sinänsä epäile, etteikö kirjasarja olisi hyvä, mutta sitä ihmettelen, miten tämä sarja (tai mikä tahansa kirja) voi olla sillä tavalla parempi tai huonompi kuin toinen, että sen voi sanoa olevan sijalla 43 tai 36 tai mitä hyvänsä. Kai noilla on ollut omat mittarinsa niin tarkkaan määrittelyyn. Time sentään mainitsi sen olevan sadan parhaan englanninkielisen tiettynä aikana ilmestyneen kirjan joukossa. Tällaista listaa olisikin hauska laatia: sata parasta luettua kirjaa ilman paremmuusjärjestystä, mistä tahansa kielestä ja milloin tahansa ilmestyneestä.

Pitänee ottaa kirjasarja syksyllä luettavaksi. Kiitos vinkistä!

keegan tykkää tästä.
  7. keegan

keegan Well-Known Member

7 598
    719
    113
    No, ainahan kaikenlaisia listoja tehdään, kuka sitten milläkin kriteereillä. Lukijat ovat yksilöitä ja arvostavat eri asioita. Ajatus siitä, että kirjallisuus voitaisiin jotenkin arvottaa "parhaimpiin" kirjoihin tuntuu minusta sotivan kirjallisuuden ydinolemusta vastaan. Ei ole kirjaa ilman lukijaa. Tuosta Powellin teoksesta olen itse suuresti nauttinut ja saanut ajattelemisen aihetta, mutta jollekulle toiselle lukijalle se voi olla aivan tylsä ja mitäänsanomaton. Niin kuuluu ollakin.

8. Vinski

Vinski Well-Known Member

3 948
    254
    83
    Minusta kirjojen lukeminen yleensä edellyttää ihmiseltä jo sikäli paljon, että on jo arvo sinänsä. Meillähän on myös oma "selkosten proust", joka jakaa mielipiteitä. Nuorena miehenä luin Koillismaa-sarjan ja Iijoki-sarjaa sieltä täältä. Haaveissa olisi viimeistään eläkkeellä lukea molemmat sarjat järjestyksessä läpi.

9. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    ”Tuosta Powellin teoksesta olen itse suuresti nauttinut ja saanut ajattelemisen aihetta, mutta jollekulle toiselle lukijalle se voi olla aivan tylsä ja mitäänsanomaton. Niin kuuluu ollakin.”

Tätä tylsä ja mitäänsanomaton -aspektia olen monesti miettinyt. Itse olen hehkuttanut kirjoja toisille, jotka ovat ne lukeneet ja sitten kommentoineet, etteivät ymmärtäneet niitä kirjoja. Mutta ihan tarkkaan ottaen, mitä kirjasta - tai taiteesta ylipäätään - pitää ymmärtää? Eikö tuo mainitsemasi ajattelemisen aihe riitä?

10. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    Juuri näin. Kirjallisuudella on itseisarvo eikä sillä mielestäni muuta tarvitse ollakaan.

11. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    Taas tätä:

deleuze.jpg

12. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

1 046
    266
    83
    ^ Löytyikö vastaus?

Jaakko tykkää tästä.
  13. keegan

keegan Well-Known Member

7 598
    719
    113
    "Filosofia on kiinnostunut maailmasta ihmiselle merkityksellisenä."

Jaakko tykkää tästä.
  14. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    32B0BE59-C9FF-41AC-A779-534B61A237BE.jpeg Ja sitten vähän kevyempää iltalukemista

15. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    Saattoi löytyä kirjoittajien ajatus filosofiasta, minkä toki jo tiesinkin. Mutta toisaalta - en minä sitä etsinytkään.

16. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    Varmaan näinkin.

17. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 165
    41
    48
    DSC_0481.jpg

18. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    42297567-1B6D-4439-9471-1CFC3C2D01C5.jpeg

Est tykkää tästä.
  19. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    Tämän varasin kirjastosta. Harmi kun ei ollut alkukielistä valikoimassa ollenkaan.

20. Jaakko

Jaakko Active Member

1 167
    9
    38
    Luin tämän kirjan nyt toistamiseen. Enpä muistanutkaan, miten hieno, lyyrinen, inspiroiva kirja olikaan! Suosittelen.