"Siinä se oli, nimemme ja tehtävämme: kissoille kulkunen kaulaan – Bellingcat." - Eliot Higgins Higgins, Eliot; Helasvuo, Antero; Kivimäki, Veli-Pekka (2021). Me olemme Bellingcat — Tiedustelupalvelu verkossa. Docendo
Viimeksi aloitettu on Keir Gillesin Moscow Rules; What Drives Russia to Confront the West. Alku ainakin on lupaava ja kiinnostava.
Juuri nyt kunnon hömppää, Philippa Gregoryn Punainen kuningatar. Sitä ennen luin Väinö Hämeen-Anttilan kirjan Merillä (1913), joka kertoo nelimastoparkki Fennian (ex Goodrich) ensimmäisestä matkasta suomalaisomistuksessa Dundeesta (UK) Oregonin Portlandiin vuonna 1895. -Topi
Jos dekkarikirjailija olisi sanonut minulle: "Kerro millaisen kirjasarjan haluat minun kirjoittavan.", olisi vastaus aika tarkkaan tässä: The History Of Bryant & May | Christopher Fowler Nämä eivät muistuta yhtään mitään muuta Sarjasta on yksi vielä lukematta ja osan olen lukenut jo kahdesti.
Pitkästä aikaa kirjahyllystä sattui käteen Väinö Riikkilän ”Pertsa ja Kilu merellä”. Olipas hauska taas lukea mainittujen poikien ”jännittävistä” seikkailuista ja eläytyä kirjan kirjoitusajankohdan ajankuvaan.
Nämähän ovat muuten sikäli mielenkiintoisia kirjoja, että noiden kuvaamasta maisemasta on vielä aika paljon jäljellä. Vähemmän Suulisniemessä, mutta Tiutisen ja erityisesti Popinniemen maisemista voi saada käsityksen siitä, millainen tuo alue on ollut. -Topi
^ Niinpä. Vaikka nuo Pertsa ja Kilu kirjat ovat ns. nuortenkirjoja, niin ainakin omasta mielestäni aikuinenkin niitä jaksaa lukea juuri siksi, että kirjojen tapahtumat ovat täysin realistisia ja olisivat ihan hyvin voineet tapahtua oikeassa elämässäkin. Esim. juuri lukemassani kirjassa pojat olivat töissä höyrykäyttöisellä hinaajalla ja mm. matkustivat sillä Kotkasta Loviisaan ”kohtalokkain” seurauksin. Tarinassa kuvailtiin tarkasti heidän kulkemaansa reittiä, mikä oli helposti oikeasta kartasta tarkistettavissa. Huomasi myös, että kirjailija Riikkilä oli itse aikanaan ollut lämmittäjänä höyrykäyttöisellä laivalla ja siksi osasi kirjassa kuvailla hyvin tarkasti esim. laivahöyrykoneen käyttöä.
Rosa Liksomin Väylä oli tosiaan hyvä kirja, kuten Ylen verkkolukupiirikin antaa ymmärtää. Väylä-kirjan viisi ensimmäistä sivua kannattaa lukea ääneen, vinkkasi Rosa Liksom: 35 kiinnostavaa kysymystä, vastausta ja kommenttia syksyn suosikkikirjasta – Kulttuuri – yle.fi En ääneen lukenut, mutta pientä orientaatiota murteeseen kirjan ensimmäiset sivut vaati.
Juha Metson/Anna-Stina Nykäsen kirjaa Hannu Hautala Legendan perintö. ihan mielenkiintoista luettavaa tälläiselle toipilaalle.
Lisäksi sarjaa kuvattiin Raumalla satamassa ja Rauman saaristossa mm. Susikarissa. M/aux Adventure oli meripartiolippukunta Myrskypoikien ketsirikattu colin archer-tyyppinen m/aux Meripurakk, johon oli mesaanin tilalle väsätty ajohytin näköinen nakkikioski, jossa "manki" veivasi seinään akseloitua ruoria sydvesti kallellaan. Nostalgisia kuvia.
Jep ja elokuvassa Pertsa ja Kilu ja timanttirosvot, Manki, Suokko ja Miljoona Blink piileskelivät juurikin Susikarilla tehtyään ensin konnantöitä.