Mentyämme ulos kuvaamaan. Aurinkohan on tunnetusti hyvä valonlähde. Mutta kuvistamme näkyy aina enemmän tai vähemmän kohinaa. Katsoimme edellisien päivien kansioiden kuvia, ja niiden laatua. Ennalla olivat. Mitä lähemmäksi tämän päivään kansion päivämäärät meni, sitä enemmän esiintyi outoa "kohinaa/epäselviä kuvia". Nyt vasta huipentui tuo ongelma. Esim. kuvat: Alan tulla epätoivoiseksi ja tietää pitääkö viedä todellakin kamerani huoltoon vaikka ihan uusi on. Saimme maaliskuussa sen. Jos viemme nyt korjattavaksi ja takuu ei kestä kuin yhden korjauksen. Miten asia on? Saanko lisää aikaa takuuseen? Kuvamsimme siis missä ja milloin vain. Säädöt oikein. Silti esiintyy tuo ongelma. YKSIKÄÄN kuva ei ole enää tarkka/siisti/selvä. Toisin kuin ennen.
kaikku kuvat näyttää että on otettu aika isolla aukolla kun syvyys terävyys on noin pieni. Ylimässä kuvassa vaikuttaisi ettei tarkennus ole kohdillaan. Hae kaupasta kasa jogurtti purkkeja asettele ne aikka rappu käytävään parin kymmenen sentin välein.Itse olet paikoillasi ja koeile tarkentaa aina johonkin tiettyyn purkkiin kerralla ja sitten katot toimiiko tarkennus oikein eri etäisyyksillä. kannattaa edetä järjestyksessä ensimmäisestä kauimmaiseen. Samalla voit myös kokeilella kuinka aukko vaikuttaa kuva syvyys terävyyteen. lopuksi syö jogurtit
Normietäisyys. http://personal.inet.fi/luonto/veerankesyrotat/veera/vialla_2.jpg Klikkaan vielä maisemakuvan kohta. Alan pottuuntumaan tähän ongelmaan. [/img]
Kuvissa on käytetty tarkkuushaarkukkaa ja tarkennusta. Silti. Ongelma ei mene pois vaikka kuinka oikein tekisin.
Mua vaan kun noita kattoo jää epäilyttämään sellainen ehkä vähän hölmöltä tuntuva epäilys, että jos noi suunnilleen kertoo sitä etäisyyttä miltä fotot on otettu (sitähän ei oikeen tiedä, jos noi on vaikka rajattu iiisosta kuvasta (G6:n 7mpix), niin mm. jos oisit unohtanu makro-moodin laittaa päälle. Imaging-Resource kertoo että G6:n makrotarkennusmoodin alue on n. 4.8-50cm.
Aika läheltä on rottakuvat sitten otettu, jos ei kerran ole rajattu ollenkaan. Vois melkeen epäillä, että ois unohtunu sen makromoodin päälle laittaminen. Toisaalta jos kauempaa otetut kuvatkin näyttää samalta, niin sitten se ei oo siitä kiinni. Tai voihan toki olla siitä kiinni näissä ja jostain muusta kiinni kauempaa otetuissa. Elämä on niin vaikeeta.
Vähän ylivalottunut ja epäselvä. Makroa ei takuulla täsäs ollut. Sanon siis yksinkertaisesti. Silloin kun saimme kameran, räpsäsin milloin sattui ja eikä ollut hajuakaan säädöistä, tuolloin automaatikkaa käytin, erittäin hyviä kuvia niistä siitä huolimatta tuli. Nyt ei mene samalla tavalla. Ja saan aina pelätä, meniköhän nyt pieleen taas. vaikka 100kpl kuvaisisin. Yksikään ei ole enää tarkka. Itse katson aina minne menee automaattitarkennus, ja laitan halumaani paikkaan. Siitä huolimatta ei onnistu.
Kamerassahan on automaattitarkennus joka siis menee minne sattuu, ja käsitarkennus jota voin itse säätää. Anteeksi ku kirjoitin väärin.
jos automatiikalla tulee hyviä kuvia, niin luulisi että silloin vika ei ole kamerassa.. käsintarkennus on lcd:tä käyttäen muuten hemmetin vaikeeta.
Jaa. En suosittele käyttämään käsitarkennusta. En ole itse G6:lla kuvannut, mutta tässä Z10:ssä on kyllä käsitarkennus, ja se menee poikkeuksetta vatuiksi, ellei sitten äärettömään tarkenna ja kohde ole sen verran kaukana että ääretön on eittämättä oikea arvo. En saa selvää ite ainakaan tarpeeksi tuosta LCD-ruudulta että missä se tarkennus oikeasti on. G6:ssa kun on tuota valovoimaa niin paljon enemmän (f/2.0, minun suurin aukko f/3.2), niin isolla aukolla kun kuvataan on syväterävyysalue pienempi ja tarkennuksen oikeaan paikkaan laittaminen vaikeampaa. Tuossa laajemmassa esimerkkikuvassa näyttäis tuo puu olevan tarkempi kuin elukka. Vaikka tuon veijarin tarkkuudesta on vähän vaikea sanoa kun on palanut ihan valkoiseksi osittain.
Automaatikka ottaa aika kivasti maisemia mutta ei kunnollisia lähi tai muotokuvia. Pitäisiskö minun jättää tuo tarkennustoiminto rauhaan? Kerronpa yhden esimerkin, tein ohjeen mukaisesti säädöt, ja kuvista pukkaa olemaan "mustia". Valotusaika on riittävän pitkä. Salamakaan ei auta enää aisaa. Auringossakaan ei tule hyviä kuvia. Saati sitten varjossa vielä pahempia. Olen lukenut ohjekirjan läpikotaisin ja ymmärtänyt asiat parhaani mukaan oikein. Tässä esim. aukko 4,5 suljin 1/60 ilman salamaa, auringon "varjot" apuna. Tulos: musta. Jatkuvasti kamerassa pukkaa punaisia merkkejä, aukko väärä, valotus väärä jne... kohta ei voi enää kuvata mitään ku missään ei tule ilman punaisia merkkejä.
Onkos siinä automaatin käyttämisessä jotain vikaa sitten? Minä ainakin käytän ihan tyytyväisenä automatiikkaa. Aukon valitsen itse, ja vähän kompensaatiota, ja kamera sitten arpoo homman kohdilleen. Elämä helpottuu. Ei tartte katsella punaisia valoja. EDIT: Sitä myös sattuu että valotukseen sattuu miinus tai pluskompensaatiota jos on tyrkännyt nappuloita vahingossa eikä sitten huomaa että on vaikka -1.3 EV päällä.
Jukurttistydeemiä voisin kokeilla, josko pääsisin taas paremalle tasolle. Automaatikka on hyvä, kun ei tiedä miten "sillä" tilanseessa säädöt pistetään. Ajattelin kysäistä että jätänkö manuaalit kokonaan pois? Ja jäisin automaatikan puolelle jonkun aikaan kunnes taas taito on hallinnassa.
Testaile nyt kuitenkin, että tuleeko ne kuvat automaatilla paremmiksi. Sillähän se pitäis nähdä, että johtuuko ongelmat kamerasta vai käyttäjästä. Kai?
Juu. Huolehdin ehkä ihan turhaan. Testailen automaatikkaa. Ja katotaan josko silloin auttaisi. Edit. Tunnen itseni idiootiksi ku käytän auto-toimintoa. Ja koen huonoksi kuvaajaksi jo en osaa käyttää manuaalia. Mulla kai viiraa päässä. Eikai käyttäjää leimata surkeaksi jos käyttää auto-toimintoa?
itse opettelin pikkuhiljaa manuaalisäätöjen käyttöä. aluksi kuvasin täysin automaatilla. sitten aloin testailemaan, miten eri aukko vaikuttaa kuvaustulokseen ja jätin valotuksen automaatille. ja sitten toisinpäin. kun oppi ymmärtämään näiden vaikutukset erikseen, niin sitten aloin valitsemaan sekä aukon että valotuksen manuaalisesti. vieläkin olen kameran oman valotusarvion varassa, eli katselen ruudussa näkyvää mittaria, milloin valotus on kameran mielestä oikea.
Onks sillä väliä jos leimataan? Katsotaas näkeekö tuosta Exif-tiedoista että käytitkö mitä moodia. Ootas EDIT: Näkee siitä. No, jokatapauksessa onkos sillä nyt sitten väliä onko se kuva otettu millä moodilla kunhan se on hyvä kuva? Veikkaanpa(siis veikkaan), että melkein kaikki täältä ovat samaa mieltä kun sanon, että tärkeintä on mitä kuvaat, miten sommittelet, valaiset ja oivallat kuvan. Eikä se, että oletko nyt itse valinnut aukon ja valotusajan, tai manuaalisesti säätänyt tarkennuksen. Tuollahan on muuten jo väännetty kättä siitä, mikä kuvasta tekee hyvän.