Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mitä kuvankäsittelyohjelmaa suosittelette?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana esmis, 26 Tammikuu 2016.

Mulla menee perus lomakuvan editointiin alle 5 min RawTherapee ohjelmalla. Säädän yleensä valoisuutta, rajausta, poistan kohinaa yms enkä lisäile tai poistele kuvasta mitään (ei ole ollut vielä tähän tarvetta). Tässä on kätevä sekin että editoidut kuvat voi laittaa tallennusjonoon jolloin voit editoida kerralla satoja kuvia ja jättää koneen tallentamaan ne muokkauksineen kansioihin eli jää pois se editoi->tallenna->uusi kuva->editoi->tallenna vaiheet. Suuritöisin vaihe minkä teen ensin on poistaa epäonnistuneet ja kaksoiskappale kuvat.

1. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113
    Peruskuvan peruseditointiin Lightroomilla menee varmaan alle minuutti.

2. Postimies

Postimies Member

123
    0
    16
    RawTherapee kokeilematta. Koneen teho ja kuvien koko vaikuttaa myös. Muistan kun ensimmäisen kerran kokeilin täysikennoisen kameran kuvia käsitellä ihan Nikonin omalla softalla. Oli niin hidasta, että luovutin. Nykyään kaikki taitaa osata jo käyttää näytönohjaimen tehoa apuna. Jos kuvissa ei mitään hankalaa meneehän se suht. sujuvasti. Sitten kun alkaa korjailemaan perspektiiviä, tekemään parametrisia maskeja, kenties muita maskeja, tallentaa muutaman paikallisen kopion, miettii mikä niistä paras. Jotkut operaatiot vaativat konetehoa joten kuvat tallennetaan kahvi & tupakka tauolla. Jos kuvassa hankala flare voi mennä tovi miettiessä mitä käppyröitä säätämällä siitä pääsee eroon. Paras keksintä on poista kohina nappi, joka poistaa kohinan suhteessa käytettyyn iso arvoon. Linssikorjaus myös kiva. Asioita jotka kamera osaa. En tiedä kauanko RawTherapee:llä menee, että saa yhtä hyvän kuin kamera tekee. Voi olla hankaa Fujin kohdalla.

3. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38
    Mikä raw? Tiffinä ne tulee skannerista, ja korjailun jälkeen lähtevät .jpg- päätteellä.
    Gimp toimii erittäin hyvin rajaukseen, värisäätöön ym. Roskien poistoon (joskus filmin kanssa ainakin minulla sellaisia löytyy skannista) Photoshop Elements ( onnistuu se Gimpilläkin, mutta on sillä paljon hitaampaa).

Olen minä Lightroomia joskus kokeillut, mutten oikein ymmärtänyt mitä sillä tekisi, kun minulla jo nuo edelliset olivat käytössä.