German Art History: https://youtube.com/playlist?list=PLjhTinIxhAK4rXKG6PyAKL1OtIkaldMAz&si=Xu8e_w0uHZkoBmVS
Itse kuvataiteilijan koulutuksen saaneena ja myös taidehistoriaa ja taidefilosofiaa opiskelleena suosittelen valokuvauksesta kiinnostuneita tutustumaan myös maalaustaiteen historiaan. Klassisesta nykypäivään. Unohtamatta vanhempaakaan taidetta. Ilman poliittista kaunaakin sen voi tehdä. Taide kun on - parhaimmillaan - ihmisen brutaalisen sotimisinnokkuuden yläpuolella. Kauneus ja luovuus ovat korkeampia arvoja. Myös taiteen esittämä yhteiskunnan tilaan kohdistuva kritiiikki on usein ns. "edellä aikaansa". Rakkaus, luovuus ja rauhantahto. = Lähimpänä jumalallisuutta mihin ihminen kykenee ----- Helppo tapa päästä alkuun, taiteentuntemisessa, on nykyään tottakai internetin positiivinen puoli - hyvääkin sisältöä löytyy. Ei tarvitse heti mennä yliopiston luennoille, taidekouluun tai edes kirjastoon. Kuten itse, aikoinaan, tein... Visuaalisia elämyksiä, taustoutuksineen, löytyy helposti ja kivutta.
Edellä esitelty "nätti taide" on hyvä lähtökohta ensisukelluksille taiteen syvyyksiin. Kerroksia löytyy, myöhemmin, syvemmiltä ja salatuimmiltakin psyyken tasoilta. Alkeista on hyvä aloittaa ettei säikähdä...
Vapaussodan alku ja muutakin sen historiasta: Venäläisten aseistariisunta alkoi Karjalasta 90 vuotta sitten - Aliot - Turun Sanomat Värtsilän taistelu – Wikipedia Tammisunnuntai
Ihan aidosti kiinnostaa tietää, miksi näitä pitää käydä läpi. Kun toistaiseksi ei ole tieteellisestikään kyetty neutraalisti, niin miksi? Esim. minulla on oma näkemys, joka on ollut toistaiseksi ns. valtavirtoja vastaan. Löytyy varmaan täältäkin mainintani, että Pääoma on ehkä yksi kaikkien aikojen väärinymmärretyin teos. Itse asiassa kansantaloustieteessä alkaa jo olemaan laajaakin konsensusta siinä esitettyyn peruskritiikkiin. Ei Marx kehittänyt teoriaa, vaan kritisoi. Jo siitäkin on suhteellisen pitkä matka vuoden 1918 tapahtumiin Suomessa.
Aidosti kiinnostaa miksei "pitäisi käydä läpi"? Joitakin historia kiinnostaa- joitakin ei. Onneksi ei ole pakko tehdä mitä ei halua? Yrittää vain suvaita - sitäkin mitä ei itse ehkä ymmärrä? "Tieteellinen neutraalisuus" - historian suhteen - on oikeastaan sula mahdottomuus. Kaikkeen liittyy subjektiivisuus, tunteet ja erilaiset kokemukset (peritytkin). Itseäni on kiinnostanut yrittää ymmärtää historian tapahtumia koko tietoinen ikäni. Siksi tuhlasinkin - jo nuorena - lähes kaiken ylimääräisen rahan kirjoihin... Hyväksyn kyllä sen ettei joitakin kiinnosta - eihän se minulta ole pois.
Itse arvostaisin omia näkemyksiä. Sillein leimaamatta ketään. Arvostaen, eikä haukkuen. Suvaitsemattomuutta voi olla myös ymmärtämättömyys. Eihän nämä mitään paperille punaisia viivoja vetämisiä ole.
"Omat näkemykset" ovat, muillekin, merkityksellisiä oikeastaan vasta kun perustuvat edes yrityksiin hankkia mahdollsimman objektiivista tietoa, perehtyen eri tietolähteisiin, mahdollisimman laajasti? Pelkästään "...musta tuntuu että..." -fiilistely - jota kuulee (ja saa lukeakin) liikaakin - ei anna - ainakaan itselleni - mitään arvokasta. Mutta se siitä, hyvää päivänjatkoa
Njoo. Kyllähän kaiken saa halutessaan vahvistamaan omaan harhaansa. Ei tiedon validointiin auta muu kuin validointi. Ei sitä kukaan muu voi kuin itse tehdä. Eikö meistä jokainen kulje valon nopeudella..? Suhteutettuna muihin ihmisiin..?
Vuoden -18 nahistelua on kutsuttu sisällissodaksi, kansalaissodaksi ja vapaussodaksi. Nahistelussa oli mukana saksalaisia, venäläisiä, englantilaisia, ruotsalaisia ja vielä jopa suomalaisiakin. Niinpä sitä kahinaa voi jokainen nimittää oman mieltymyksensä mukaan.
Täällä tuntuu olevan runsaasti enemmän tai vähemmän punikkihenkistä porukkaa huutelemassa. Itse en kuulu siihen sakkiin.
Punaisen värin on todettu suurissa määrin käytettynä olevan myötävaikuttamassa stressin, vihan ja turhautumisen tunteiden syntymiseen.
"Värien psykologiaa - Punainen edustaa voiman ja energian väriä. Se voi symboloida vaaraa tai iloa, se kiinnittää huomion ja luo lämmön tunteen. Se on lämpimin kaikista väreistä ja sillä on tulinen energia. Se herättää intohimoa ja spontaanisuutta, mutta sitä tulee käyttää varoen. Punaista käytetään lisäämään energiaa, itseluottamusta tai stimuloimaan motivaatiota."