... jostain "tampesterista", vaikkapa, ei kannattaisikaan presidenttejä tuottaa. Sellainen olisi lähes luonnonjärjestyksen rienaamista. Kansallinen mutta myös universaalikin erhe. Sensijaan Suomen ainoasta oikeasta kaupungista kyllä, kuten nyt tapahtuikin. Onneksi.
Hyvä pressa! Kaksikielinen, monikielinen, edustava, hyväkuntoinen ja erinomaiset verkostot. Ei kuitenkaan nyt mikään varsinainen stadilainen. Tarja Halonen taitaa olla ainoa ns. oikea helsinkiläinen pressa. Tarjasta olemme - luulen mä - pitkälle samaa mieltä.
Kyllähän Stubb Stadissa asui ensimmäiset parikytävuotta, jotta kyllä hän ihan stadilaisesta käy. Halonen oli ihan hyvä pressa, ei mulle ainakaan sen kummempia traumoja jäänyt kuin muistakaan presidenteistä.
Stadilaisuus kylläkin tarkoittaa, että sukujuuret ovat Helsingin ns kantakaupungista 5-6 sukupolven ajalta.
Noin tiukoilla kriteereillä ei taida montaa löytyä? Tampereella ei tunnu olevan niin väliä, kunhan nyt on joskus muuttanut sinne tai ainakin käynyt ahkerasti?
Koska Vauva.fistä löytyy kaikkeen totuus, sieltä löytyy myös osuva stadilaisuuden luvaus: "Stadilaisuutta ei määritellä sukupolvissa eikä syntymäpaikalla vaan se on mielentila. Aidon stadilaisen tunnistaa siitä että se rakastaa kaupunkiaan; sen kulttuuria, kieltä, rakennuksia, puistoja, asukkaita kaikkea kaupungin tarjoamaa. Oikea stadilainen myös suvaitsee muut ihmiset joita täällä asuu ja vierailee."
Mitähän ihmeen väliä sillä on, kuka missäkin on syntynyt ja lapsuutensa viettänyt!!! Jokainen ihminen on kuitenkin itse täysin syytön/ansioton sen suhteen, missä on sattunut syntymään!
No, sillehän tuo näyttää. Ilmeisesti ko. henkilöissä itsessään ei ole mitään sellaista mistä voisi olla tyytyväinen/ylpeä, kun pitää niinkin turhanpäiväisellä asialla kehuskella kuin syntymä- ja/tai asuinpaikka.
Stubb on kielitaitoinen ja varmasti sivistynyt, mutta ei se kaikkien tsadilaisten kohdalla ole mikään itsestäänselvyys. Kirjoitustesi perusteella sinä olet Stubbin täydellinen vastakohta.
Tuota "Est" nimimerkkiä en ole koskaan tavannut ja mielestäni en ole silti jäänyt mistään paitsi. En minäkään aivan kaikenlaisia hiippareita halua tavata.
Höpö höpö Pauli. Tamperelaisuuden kriteerit ovat selkeät: 1. Syntynyt Mariankadulla, vanhemmat ja esivanhemmat tamperelaisia: 2. käynyt koulunsa Tampereella, esim. Amurissa, Kalevassa tai Nekalassa; 3. Syö mustaa makkaraa Tammelantorilla tai halllisssa; 4. Käy peleissä; 5. Kannattaa Ilvestä, Tapparaa tai KOOVEEta; 5. Ja tärkein: puhuu Tampereen murretta: kyä näin o meinaan nääs, jolloin ei saa turpiin Hämpillä.
En ole Tampesterista kotoisin, mutta silti Mansessa asuu hienoa väkeä joihinkin täälläkin kirjoitteleviin tsadilaisiin verrattuina. Kaikenlainen ylimielisyys ja kus...päisyys ei muutamaa politiikassa vaikuttanutta poikkeusta lukuunottamatta yleensä kuulu tamperelaisten luonteenpiirteisiin.
Juicehan oli Manserokin ruumiillistuma, olihan noita paljon muitakin, yhteistä taisi olla, ettei kukaan ollut syntynyt tai asunut Tampereella, muuten olen sitä mieltä, että Tampere on upea kaupunki.
Jep, tuosta olemme samaa mieltä. Tietyistä syistä olen viettänyt paljonkin aikaa tietyissä Tampereella sijaitsevissa kirkoissa, ja samoilla reissuilla on ollut aikaa tutustua myös itse kaupunkiin. Erityisesti minua viehättää Tampereen teollisuushistoria ja vieläkin siellä jäljellä olevat vanhat punatiiliset runsaslukuiset teollisuusrakennukset. Musta makkara maistuu myös, mutta ”lätkä” ja ”rokkistarat” eivät kiinnosta pätkän vertaa… Mielestäni Tampere on sellainen ”sopivan kokoinen” kaupunki. Ei mikään pikkupaikka, mutta ei myöskään mikään ”kuohuva metropoli”.