Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä katselet?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kebax, 16 Syyskuu 2012.

  1. Est

    Est Well-Known Member

    17 116
    1 827
    113
    -
     
    Viimeksi muokattu: 19 Helmikuu 2024
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 253
    513
    113
    Se on totta. Suomalaisilta ei todellakaan kysytty, kun viimeisetkin naulat itsenäisyyden arkkuun lyötiin vuonna 2014.
    Linkki: Professori Keijo Korhonen Viimeinen naula Suomen itsenäisyyden arkkuun.
     
  3. Est

    Est Well-Known Member

    17 116
    1 827
    113
    Oi Kallis Suomenmaa



     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 253
    513
    113
    Kun tämän foorumin historiantuntemuksella ei nyt oikein juhlita, niin ehkä voisi muistuttaa, että sieltä on tullut Helsingin Empire-keskustakin eli käytännössä Helsingin rakennuskannasta se, mikä on pääosin kaunista ja kestävää. Luulisi, että se olisi ollut maakuopissa ja savupirteissä eläville suomalaisille järisyttävä kokemus, kun kivitalot tulivat keskeiseksi asumismuodoksi. Tällainen maabrändääminen on kuitenkin harhaanjohtavaa, koska vaikutteet ja osaaminen liikkuvat maiden rajojen yli siltä osin kuin enää on rajoja saati valtioitakaan olemassa muualla kuin mielikuvituksessamme. Kun kansallisvaltioihin tukeutuva maailma lopetettiin, myös kansallinen osaamispääoma lakkasi pääosin olemasta.
     
  5. Est

    Est Well-Known Member

    17 116
    1 827
    113
    ooh.. mikä hillitön ynnä palliton tietämys. Pliis opeta lisää Sa Suuri Ope..
    olala

    ... ooh ...
     
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 123
    655
    113
    Enpä ole huomannut, että täällä olisi kukaan tästä aiheesta loukkaantunut, kuin kenties sinä itse (??).

    Kuten jo kerroin, nuorena käytin paljonkin silloisen virkani puolesta Neuvostoliitossa valmistettuja metallintyöstökoneita, enkä kyllä huomannut, että niistä olisi minuun mitään ”toveri aatetta” tarttunut, vaikka yhdenkin sorvin merkki oli suomennettuna ”Punainen Proletaari”. Tässä kuva sellaisen konekilvestä:

    upload_2024-2-18_12-8-4.png
    Hyvä kone, ei tietenkään ollut mitään ”High End”-tavaraa, mutta ei tarvinnut ollakaan. Oli siis tarkoitettu arkiseen aherrukseen.
    Neuvostokoneiden hyvä puoli oli se, että Neukkulassa kun rauta oli halpaa, niin sitä myös käytettiin noihin koneisiin. Olivat huomattavasti painavampia kuin samoilla työstöarvoilla varustetut ns. länsikoneet.

    Metallintyöstökoneissa suuri paino on aina etu, tehden koneiden rungoista tukevia, josta johtuen kestivät suuria lastuamisnopeuksia ilman työstöjälkeä huonontavia rungon tärinöitä.
     
    ougle ja motris tykkäävät tästä.
  7. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 594
    561
    113
    joku taisi mainita eilen High tech, tänään se on muuttunut High end:si? no eilen ei ole tänään!
     
  8. motris

    motris Well-Known Member

    4 743
    707
    113
    Ite opettelin ajamaan auto Ladalla. Sivussa oppi tekniikkaa, kun se oli niin yksinkertaista. Sjoitettu pääomakin siihen vuonna 1988 oli vain 500 mk. Suurin investointi hankinnan jälkeen oli Anttilasta ostettu ralliratti. Joka taasen vaati sekin viiksien modaamisen.

    Kateudestahan tässä puhutaan. Itse en ole jaksanut vaivata itseäni tai käyttää aikaani jonkun entisen pääministerin seuraamiseen. Ymmärrän kyllä, että sellaistakin vähemmistöä maailmasta löytyy.
     
  9. Flying Spur

    Flying Spur Member

    140
    10
    18
    Minäkin olen joskus nuoruudessani JOUTUNUT olosuhteiden pakosta ajamaan Ladalla, rutinoffilla tai evakkoreellä, miksi ikinä sitä laadutonta romua haluttiinkaan kutsua. Se oli todellakin joutumista ja siitä kokemuksesta oli ajonautinto kaukana. Eräällä kaverillani oli nuoruudessaan Lada ja jouduin joskus olemaan hänelle kuskina.

    Niiden kokemusten perusteella mielipiteeni vahvistui siitä, että ryss...n romuja ei pihalleni tule ja ajan mieluummin vaikka polkupyörällä kuin Ladalla.

    Enkä ymmärrä jälkikäteenkään sitä, että joku sellaiseen huonokulkuiseen romuun hankki ralliratin. Ei se siitä kulkuvälineestä autoa tehnyt ja ennestään järjettömän raskas sekä huono ohjaus muuttui varmasti vielä huonommaksi.
     
    motris tykkää tästä.
  10. motris

    motris Well-Known Member

    4 743
    707
    113
    Totta. Toisaalta voit vetää tänä päivänäkin menosuuntaan vasenta piennarta nuolien, mikäli luotat kaistavahtiin.
     
  11. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 123
    655
    113
    No, ei kai niitä Ladoja silloin aikanaan minkään ajonautinnon vuoksi hankittukaan, vaan yleensä kai lähinnä käytännöllisistä syistä.

    On myös paljon ihmisiä, joille autolla on tarkoitus vaan päästä paikasta A paikkaan B, ja joku ajonautinto on sivuasia, tai ei siitä ainakaan halua maksaa kohtuuttomasti.

    Vaan eipä silti, tänä päivänä hyväkuntoinen Lada voi olla jonkin hintainenkin.

    Esim. meikäläisen työpaikan parkkipaikalla on varsinkin kesäaikaan useitakin Ladoja, sekä aito Trabant, pari Wartburg:ia jne. vanhoista länsiautoista puhumattakaan.

    Ihmisillä kun voi olla kaikenlaisia harrastuksia ja nostalgiannälkää… :)
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 253
    513
    113
    Ladoja kutsuttiin jossain vaiheessa kauppataseen tasaajiksi :rolleyes:
     
  13. Flying Spur

    Flying Spur Member

    140
    10
    18
    Nostalgiannälän ymmärrän mutta en sitä, että joku vapaaehtoisesti viitsii kiusata itseään ajamalla Trabantilla, Warrella, Ladalla tai muilla vastaavilla alkeellisilla ja laaduttomilla itäkotteroilla. Eihän siinä ole edes mitään hienoa kuten vaikkapa vanhoilla Amerikan autoilla ajamisessa saattaa olla. Eikös sellaista itsensä kiusaamista kutsuta myös masokismiksi

    Lada ja varsinkin Mosse olivat vahvasti ideologia sidonnaisia merkkejä. Tarkoitan sitä, että varsinkin kaikkein punaisimmat vasemmistolaiset ostivat niitä usein vain ja ainoastaan siksi, että ne olivat Neuvostoliittossa valmistettuja. Muistan -80 luvun alkupuolelta jopa sellaisen seikan, että eräs kommunisti poliitikko kehotti ihmisiä suosimaan niitä, koska vastapainoksi Suomi pystyi viemään tuotteitaan itärajan taakse bilateraalikaupan periaatteiden mukaisesti.

    Ilmeisesti sinä asut jollakin vahvasti vasemmistolaisella seudulla, jos työpaikkasi parkkialueella on enemmänkin niitä itäromuja. Tiedetäänhän että punapaikkakunnilla kuten esim. Kemissä, Raahessa, Valkeakoskella, Porissa jne. liikenteessä oli selvästi enemmän itäkotteroita kuin vaikkapa täällä meilläpäin.
     
  14. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 123
    655
    113
    Tässä maailmassa lienee paljon asioita joita sinä et ymmärrä, kenties enemmistö asioista(??).

    Mitä työpaikkani sijaintiin tulee, niin on Pohjanmaalla, Pohjanlahden rannalla ja tätä ”valkoisempaa” seutukuntaa saa Suomesta etsiä.

    Jonkun esineen omistaminen ja jonkun poliittisen ideologian kannattaminen ovat usein kaksi eri asiaa, jonka ymmärtämiseen sinulla ei ilmeisesti ole älyllistä kapasiteettia.

    Suuressa yrityksessä on töissä monenlaista porukkaa, enkä tunne heistä kuin pienen osan. Sen mainitun Trabantin omistajan kyllä tunnen. Kaveri on koulutukseltaan tekniikan tohtori ja todellinen säätötekniikan osaaja. Hän ajelee normaalisti Tesla Model S -autolla, mutta jostain syystä hän tykkää puuhailla myös vanhojen itäautojen kanssa. Liekö jonkinlaista ”teekkarihuumoria” (??).

    Onneksi vapaassa maassa ihmiset saavat harrastaa monenlaisia asioita ilman sinulta saatua ”ymmärrystä”. ;)
     
    SakkeM, paraneva, niffe and 1 other person like this.
  15. Flying Spur

    Flying Spur Member

    140
    10
    18
     
  16. Flying Spur

    Flying Spur Member

    140
    10
    18
    Ahaa, olet siis töissä joko Strömberg parkissa tai Runsorin alueella. Säätötekniikan osaaminen viittaa jälkimmäiseen.

    Tekniikan tohtorillakin voi oll
     
  17. Flying Spur

    Flying Spur Member

    140
    10
    18
    Jatkoa: Siis tekniikan tohtorillakin voi olla oma pimeä puolensa, tai jopa ääripunainen sukutausta.
    En kommentoi omaa ymmärrystäni, mutta tuskinpa olisin päässyt nykyiseen asemaani, jos se olisi kovin pahasti vajavainen.

    Se mitä kirjoitin ideologisista näkemyksistä Ladan ja Mossen omistamisen suhteen on käytännön elämössä todettu täysin paikkansa pitäväksi asiaksi. Toki pieni vähemmistö saattoi mainittuja merkkejä ostaakin ilman minkäänlaista rakkaussuhdetta itänaapuriin, mutta enemmistöllä se rakkaussuhde olii uskotpa sinä sitä tai et.
     
    Kona tykkää tästä.
  18. Flying Spur

    Flying Spur Member

    140
    10
    18
     
  19. Flying Spur

    Flying Spur Member

    140
    10
    18
    Jos kommenteissani on näppäilyvirheitä niin se johtuu siitä, että istun liikkuvassa autossa (länsiauto) pelkääjän penkillä.
     
  20. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 594
    561
    113
    älä pelkää, sano rouvallesi että ajaa varovasti, mikään auto ei välttämättä ole paras näillä keleillä, olisihan vielä tulevaisuudessa mukava lukea jutustelujasi.