Olisi usein tarvetta |_ 90 asteen tapaisille sermeille. Kuitenkaan tarve ei ole ollut niin suuri että olisin vielä näitä käynyt kyhäämään. Nyt kuitenkin ajattelin ennen ylppärikuvauksia moiset hommata. Onko mitään vinkkejä mitä materiaalia tähän kannattaisi käyttää jotta a) telineet pysyisivät pystyssä b) eivät hajoaisi jatkuvasti c) olisivat kuitenkin mahdollisimman kevyet. Ja millä mutkat toteutetaan? Ekana itselle tuli mieleen ~5mm vaneri ja siihen saranat. Ja vaikka muodollisuuksien vuoksi maalaa ne vielä. Kiitoksia vinkeistä jo näin etukäteen -Jyri
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Nuo niinkutsutut "ladonovet" valojen edessä ovat hiukka vanhanaikaista meininkiä, perua teatterivalaistuksesta. Nykyään sama eli valon kulman rajaaminen , tehdään "snooteilla" eli pyöreillä putkiloilla lamppujen edessä tai sitten valon eteen asetettavilla hunajakenno levyillä. Nuo "honeycombit" saattavat olla hiukka hintavia, mutta tuollaisen putken väsää palalla jäykkää mustaa kartonkia ja roudariteipillä. tee vaikka pari , eri läpimitalla. isompaa sitten voit taitella haluamaasi muotoon kuvaustilanteessa.
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Ennen kuin olen edes ehtinyt oppia kunnolla studiovalaistusta, niin nyt meininkini on vanhanaikaista. Millä snootilla saan estettyä softboxin valon menemistä taustaan? Tai tämän ilman noita sermejä: http://www.about-photography.com/wp-content/uploads/2011/03/high-key-dia.jpg Itse olen nähnyt kevyet taittosermit tehtävän kahdesta paksusta kapalevystä, jotka päällystettiin kankaalla: tumma ja vaalea eri puolilla. Saranakin syntyi siitä kankaasta ihan itsestään.
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Vähän pienempiin tasovaloihin on saatavilla kankaasta tai metallista (painavia, kalliita) tehtyjä "hunajakennoja" jotka suuntaavat valon mukavasti eikä valo hajaannu liian laajalle. Itse tein 100 cm Elinkan Octaan kapalevystä vastaavanlaisen ja se hoiti asiansa monta vuotta. Tuhosin sen kun ostin 60x80 cm kangasriteliköllä varustetun tasurin. Valon rajaamiseen mulla on metallikehyksillä varustettuja styrox-levyjä, joiden toinen puoli on maalattu mustaksi. On jäänyt aikalailla vähälle käytölle, studio kun on muutenkin kamaa täynnä.
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Puhuuko kysyjä omillaan seisovista sermeistä, L:n mallisista jotka ovat pari metriä korkeat ja kumpikin sivu noin 50cm? Sellaiset olisi itsellä tarkotus tehdä jahka olisi yhtään pysyvämpi studioratkaisu olemassa. Toinen puoli valkoiseksi ja voi käyttää reflana ja toinen puoli mustaksi imemään valoa tarvittaessa. Halpaa ja kevyttä rakennetta tässä yhteydessä tuskin löytyy. Vaneri on käynyt itselläkin mielessä. Luulisi kestävän ja pysyvän omineen pystyssä. Ladonovat salaman eteen ja snootit on toinen juttu. Sofboksin valon voi blokata taustalle menemästä millä tahansa virityksellä. Ja ainahan se kannattaa höyhentää niin ettei posota sillä suorassa linjassa mallin ohi taustaan vaan sivulta sivulle mallin ohi. Vähemmän valoa menee taustalle. Dean Collinsin vanhoissa pätkissä on tullut vastaan muoviputkista ja erilaisista liitäntäpalikoista kyhättyjä ratkasuja joilla tekivät erikokoisia bokseja, valon leikkureita jne. En ole tosin nähnyt missään moisia myytävänä ja varmaankin tautisen kalliit. Olikohan Dtownin Cheapshots osiossa joku vinkki noihin halpoihin sermeihin. Muistaakseni sellaista muovilevyä käyttivät siinä. Jäykempää kuin kapalevy ja arvokkaampaa mutta ei mitään 100e/neliö hintaista.
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Mikä vika kapalevyssä on? Kevyttä ja halpaa. Vaneri on kallista ja älyttömän painavaa. Toki sitten kestävää. Styrox, muuten kätevää, mutta vie tilaa. Sähköasennusputkista (ja niitten liitoskappaleista) saa erilaisia kehikoita; mustasta muovikalvosta tai kankaasta pussi päälle. Kaupasta saa (at a price...) erilaisia kehyssysteemeitä ja niihin erilaisia kankaita tarrakiinnityksellä. Jos tarvitaan asiakasuskottavuutta, niin sitten niitä. http://studiovarustamo.workspace8.smile ... LitePanelX"]http://studiovarustamo.workspace8.smilehouse.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=SS-LitePanelX
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Siinäpä se tulikin musta ja valkoinen 10mm kapa yhteen pitkältä sivulta... Menee kasaan ja pysyy tarvittaessa itsenäisesti pystyssä. Edit: Paitsi jos tuulikone pauhaa vieressä täysillä
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Oon käyttänyt jonkunverran valaisinjalustaan clampilla kiinnitettyyn runsaan metrin mittaiseen puukeppiin ripustettua mustaa kangasta. Helpompi äsitellä kuin jotkut kehikot. Ison tasovalon valon rajaaminen on aika hankalaa, rajaimen pitää olla suuri ja yhdessä ne vie paljon tilaa.
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Juuri tätä hain. Snooteilla ei ole tässä kyseisessä hommassa kyllä mitään iloa, niitä kyllä löytyy mutta kun nimenomaan tarkoitus on estää taustavaloa vuotamasta, tai auttaa sitä vuotamaan reflana. Pitääpä tuota kapalevyä kysästä, eipä tullut mieleen vaikka juuri teetin pihalle mainoksen siitä Kiitoksia. -Jyri
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Mulla oli isossa windowlight pintavalossa tehtaankadun studiossa tehokas ja halpa valonrajaus zydeemi, vaati vähän kätevyyttä ja työstötaitoja: pintavalo oli kiskoilla ja sähkömoottoreilla liikutetava 2x 3,5 metriä oleva softboksi johon oli työstetty metalli kiskot. Kiskoihin oli porattu 5cm välein reijät johon oli asennettu pitkät pultit ja päihin mutterit. näihin "tappeihin " oli pujotettu leveää mustaa kuminauhaa ( 5cm leveätä). Nämä "slotit" siten rajasivat valon samalla tavalla kuin hunaja kenno mutta maksoi vain murto osan siitä.
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Muilla on näköjään samat systeemit Mä käytän mustia kankaita blokkaamaan valoa, kiinnitän ne erilaisilla systeemeillä studiojalustoihin. Yleensä super clamp ja joku sopiva tanko + klemmareita. Hyviä puolia sermeihin verrattuna mm: -Menevät pieneen tilaan kun eivät ole käytössä -Voi muotoilla jos tulee tarve, ei tarvi kuin vetää kankaan reunaa sivummalle niin on "sermi" jonka sivu on vino jne. -Kokoa voi muuttaa helposti, voi olla eri kokoisia kankaita joista taittelemalla saa minkä tahansa kokoisia ja muotoisia. -Voi nostaa ylös (esim. 3m korkeuteen ulottuvat sermit alkaa jo olemaan aika kiikkerät, mutta tukevalla jalustalla ylös nostettu kangas toimii. Pienempiä juttuja kuvatessa käytän ihan mitä sattuu, mustaa kartonkia ja mustaksi maalattuja styrox-paloja jne.
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? halvemmaksi tulee kun kunnon hunajakenno dishit. Kävin tsekkaamassa Elinchromen uuttuudet: Beautydish hopeaheijastimella ja siihen 70cm hunjakenno... €350,- siihen flassipää adapteri jossa jalustakiinnitys € 195,- BONK.. (pökrännyt valokuvaaja lattialla)
Vs: Mitä käytätte valon ohjaimina (blokkaamaan) ? Mulla on ollut viime syksystä lähtien 70 cm Elinkan kuupassa siihen sovitettu hunajakenno, silloin Elinkalla ei vielä omaa ollutkaan. Pitäis tilata ainakin 1 uusi RX 300:nen edellisten jatkoksi, ehkä jotakin kivaa siinä ohessa tulee hankittua.