Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä jauhekemioita filmille ja paperille?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana edenbeast, 19 Maaliskuu 2016.

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Mitä jauhekemioita filmille ja paperille?

Kun XTOL tuli markkinoille, sitä sai myös 1 litraa varten pakattuna. Jostain pakkausteknisestä syystä nuo 1 litran pakkaukset eivät olleet ilmatiiviitä (tms?) ja lopulta Kodak päätyi pakkaamaan vain 5 litran satseja.

2. Vs: Mitä jauhekemioita filmille ja paperille?

Kyllä näen ja harmittaa että tämä meni näin, minulle tuli ensimmäiseksi vaan mieleen että piruilet mm. minulle, koska olen kanssasi hieman eri mieltä siinä toisessa topicissa. Mutta asia on ehdottomasti minun puolestani ok ja mielelläni lopetan siitä puhumisen nyt justiinsa.

Minä olen tykännyt käyttää kehitteitä stokkina, mikä sen tekniikan oikea nimi nyt onkaan, kuitenkin siis "ei-one-shottina" vaan stock -liuoksena moneen kertaan. Suurin syy tähän on se että näin ei synny niin paljon jätettä kuin one-shot -kehitteillä. On myöskin sikäli kätevää että ei tarvitse blandata joka kerta sitä seosta, kaataa vaan pullosta ja kehityksen jälkeen takaisin samaan pulloon. Eikä jää pulloon koskaan ylimääräistä ilmaa, jos vaikka on litran satsi litran pullossa. Temperointi on tavallaan hankalampaa kun joutuu jäähdyttämään koko pullon, jos kehittää esim. 1:1 niin voi laittaa niin kylmää vettä kuin hanasta tulee ja ollaan jo heti aika lähellä. Aikaa pitää kompensoida, mutta se on melko helppoa. Blandatulla kehitteellä prosessi on aina ns. vakioitu, mutta eipä tuossa stokkiliuoksella kehittäessä voi kait juurikaan mokata kunhan muistaa sen kompensoinnin eikä käytä liuosta riskorajoille asti eikä anna sen saastua/vanhentua.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
  4. Vs: Mitä jauhekemioita filmille ja paperille?

Tuo Kodakin graafi on tuttu ja sitä kun katsoo niin ei pitäisi olla mitään syytä olla käyttämättä XTOL:a. Sitä vaan ei tosiaan saa kuin isoa satsia, ja sitä harva saa käytettyä kokonaan. Sekoitettu liuos ei nimittäin kestä kovinkaan kauaa (3-4kk?) ja kun se kuolee, se tekee sen aika äkisti.

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Se edullinen 5l jaetaan pienempiin pulloihin piripintaan.  Kannattaa testailla kehitystauon jälkeen sitä litkua, mutta kyllä se säilyy paremmin kuin pahimmat varoitukset antavat ymmärtää.  "diefenbaker" raportoi edellä (linkissä) 17 kuukaudesta.

Mulla on nyt 2l käytössä ja kolme varattuna sen tuorestukseen.  Onhan tuossa hyvinkin litra liikaa, mutta 2 tarvitsen kehityksiin kuitenkin purkeilleni.    Ohjeet tuorestuskäyttöön edellä linkissä.

6. Vs: Mitä jauhekemioita filmille ja paperille?

Hyvä idea on kyllä jakaa se satsi pieniin pulloihin. Kuolee vaan jossakin pisteessä kuitenkin. Luulen että ei kerkiä edes hapettua kuoliaaks isossakaan sammiossa ennen kuin muuten vaan kuolee?

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Lainaan itseäni vuodelta 2009, varastoliuospullo aina täynnä nestettä. Tislattuun veteen tehty säilyy kraanavettä kauemmin.

<CODE>
    Koodi:
    Kehityspurkkini vetää 400 ml kehitettä (1 x 120, tai 2 x 135). 
    Käytän XTOL:n laimennusta 1 + 1 tai 1 + 2.
    Teen varastoliuoksen 5 l:n satsista tislattuun veteen 
    ja säilytän litran pulloissa.

Oheisen taulukon mukainen menetelmä 1 + 2 laimennukselle
    toimii.

Homma hoituu siis niin, että 1. filmiä kehitettäessä
    otetaan 100%:n varastoliuosta 130 ml, johon lisätään
    270 ml vettä -> 400 ml käyttöliuosta. Litran varasto-
    pullo täytetään tislatulla vedellä. Toista filmiä kehitettäessä otetaan
    87%:iin laimentunutta varastoliuosta 150 ml ja lisätään
    vettä kunnes käyttöliuosta on 400 ml. Litran varastopullo
    täytettään tislatulla vedellä, jne. Viidennen filmin ja pullon täytön
    jälkeen varastoliuos = käyttöliuos.

Varastokirjanpito hoituu kun varastoliuospullon kylkeen
    liimaa tarran, jossa on lueteltu annokset 130, 150 jne.  
    Huopatussilla ylipyyhkien merkitään missä mennään.

==============================================================

Filmi Varastol.  kerta-   lisää  
           väkev.    annos    vettä
                             käyttöl.
                       ml       ml

1.     100%       130  +   270    täytä 1 l:n pullo tislatulla vedellä
    2.      87%       150  +   250    täytä 1 l:n pullo tislatulla vedellä
    3.      74%       180  +   220    täytä 1 l:n pullo tislatulla vedellä
    4.      61%       220  +   180    täytä 1 l:n pullo tislatulla vedellä
    5.      48%       280  +   120    täytä 1 l:n pullo tislatulla vedellä
    6.      35%       400  +     0
    7.      35%       400  +     0    kaada loput ongelmajäteastiaan 

</CODE>

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Juuri noin.

1:1 laimennettuna kertakäyttöisenä, ja varastoliuos piripintaan täytetyssä pullossa. Säilyy  melko kauan, ja toimii hyvin.

(Lasipullokin saa aina piripintaan lisäämällä lasikuulia, niitä saa askarteluliikkeestä.)

P.S.  paperikehitteet syntyvät samoista aineksista, yleensä niitä on hiukan vahvempi liuos. Metoli ja hydrokikoni niissäkin tehoaineet ovat.  Semmoinen ero lienee, että esim. Dektolissa on hiukan kaliumbromidia lisänä, sen tarkoitus on estää paperin hunnuttumista. (Happamuudensäätöäkin on yleensä enempi, Dektolissa lisänä natriumkarbonaattia.)

9. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48
  10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mulla on kasa kemiaa jauheena, ohjeita erilaisiin kehittäisin löytyy myös vihkoista. Teen jossain vaiheessa tässä listan että mitä löytyy, sekä mitä reseptejä löytyi vihoista