Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä järkeä postata ja kommentoida, jos

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 3 Kesäkuu 2013.

Vs: Mitä järkeä postata ja kommentoida, jos

Ehkäpä en olekaan se maailman paras osaaja ja kun laitan jonkun kuvan kommentoitavaksi, niin nin saatan saada jonkun ahaa elämyksen minua osaavammalta kuvaajalta. Olen laittanut nettiin kommentoitavaksi jo ihan alkutaipaleen digiotoksiani ja oppinut kommenteista paljon. Netin kommentit ja kirjatieto yhdistettynä kuvausharjoittelun ovat olleet se juttu jolla olen päässyt (edes) nykyiselle tasolleni.
    Tottahan löytyy sitten asiattomiakin kommentteja. Jopa ammattikuvaajalta olen saanut alkutaipaleella todella ala-arvoista palautetta ja sontaa niskaan kun kysymykseni ei ole ollut riittävän sofistikoitunut.  Tuollaisesta harmista selviää sillä, etten ole avannut yhtään kyseisen herra postausta tuon keissin jälkeen.

Asiallinen kommentointi kokeneempien taholta ja kommenttien soveltaminen / kokeileminen seuraavalla kuvauskerralla voi olla tie parempiin tai ainakin erilaisiin kuviin.

Siitähän tässä lienee kyse?

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Ehkäpä!  Tai kommentin tyylistä mikä suodaan kullekin sanojalle.  Ehkä myös kuvan tyylistä joka suodaan kullekin kuvaajalle. 

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

22 966
    3 393
    113

Hyvä esimerkki kommentoinnin hyödystä on  mielestäni tuossa viimeksi postaamani kuvan yhteydessä.  Joku (Moilami)  huomautti, että hiukset ovat turhan vaaleat, ja, totta, niin minustakin, kun sitten sillä silmällä katsoin. Tummennampa niitä sitten lopulliseen versioon.  Tuommoinenkin pieni juttu voi olla hyvä, kun siihen joku kiinnittää huomiota.  Jos kuvaaja on eri mieltä (niin kuin useimmiten on), niin sitten on. Ei siitä kinaamaan tarvitse ryhtyä.

http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 775.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,81775.0.html

- Hih, kerran laitoin ylioppilaskuvan esille, ja yksi foorumin ammattikuvaajista kommentoi sanomalla, että kuvaaja heijastuu lakin lipasta.  Mieli teki todeta, että se olisi mahdollista vain, jos kuvaaja roikkuisi katossa mallin yläpuolella ja hiukan takana, mutta annoinpa olla. Ehkä kaveri oli kipeänä just silloin, kun koulussa puhuttiin valon heijastumisesta.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ymmärrän erinomaisen hyvin näitä Markku55:n, Onnipojan ja SakkeM kokemuksia.
    Liian usein omista kuvista ei huomaa tiettyjä asioita, ja on useita hyvän kannalta olemassaolevia asioita, joita ei itse tiedä vielä olemassa olevankaan. Kun joku ne kertoo, on itsekin enemmän oikealla tiellä.
    Itse olen oppinut paljon saamastani palautteesta.
    T Jukka

4. Vs: Mitä järkeä postata ja kommentoida, jos

Olen kyllä Markun ja Jukkiksen kanssa samaa mieltä siitä, että kuvaajan ei kuulu inttää mielipiteen tyyppisiä kommentteja vastaan, jos kuvansa sellaisille laittaa alttiiksi. Kuvaajan oma mielipide näkyy itse kuvassa. Keskustella tietenkin voi, jos haluaa lisäinfoa kommenteista.

Ylipäätään kuvaajan ei pitäisi koskaan selitellä kuviaan. Esimerkiksi työhönottohaastattelussa on todella säälittävää, kun kuvaaja alkaa heti kuvien katselun alussa (ennen kuin kukaan on sanonut mitään) selitellä miksi kansio ei ole sellainen kuin voisi olla. Olen joskus lopettanutkin siihen ja kehottanut tulemaan uudestaan, kun kansio on kuvaajan omastakin mielestä esittelykunnossa. Hehkuttaa kyllä voi ja pitääkin, mutta ei tehdä arvoijalle tyhmää oloa vastaan inttämisellä.

5. Vs: Mitä järkeä postata ja kommentoida, jos

Ei kaikki kuvaajat täällä ole vain kehittymässä. Jotkut on vain hengaamassa. Eikä kaikki kuvaajat halua yleensäkään pelkästään  kehittyä teknisesti kuvaamisessa, vaan kuvaaminen edustaa jotain muuta kuin suoritteita.
    Tässä alkuun niin turhan tuntuisessa ketjussa on ollut kyllä hyvää keskustelua mutta mitään "sääntöjä" tässä on turha alkaa ruuvaamaan.
    +1 tai + tai <3  voi tarkoittaa vaikka että kiitos kun laitoit kuvan esille.. että tykkään mielenmaisemastasi.. Tai että laita näitä lisää.
    Ei se tekniikka niin keskeistä ole, ja sen oppii vaikka kirjoista jos sen kokee jotenkin niin älyttömän tärkeäksi. Tämä on harrastusfoorumi eikä mikään pedanetti.

6. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Tämä on vaan tällaistä sosiaalista hömppää ja niiiiiin monesta eri lähtökohdasta kuvataan ja kuvia julkaistaa, niin ja muuten myös kommentoidaan eri lähtökohdista.

Mitään muita kuin ylläpidon asettamia sääntöjä ei ole, niistäkin voi äänestää jaloillaa ja siirtyä toisille foorumeille.

En voi kuitenkaan ymmärtää miksi kuvaajan pitäisi olla hiljaa jos joku jolla on tänne tunnukset väitää jotain, mistä kuvaaja ei ole samaa mieltä.
    On olemassa vääriä ymmärryksiä ja täysin vailla mitään näkemystä omaavia "jäseniä".

EI tässä olla taiteilijoita ja ammatitaitoisia kriitikoita, valta osa on vaan ihan tavallisia ihmisiä joiden mielipiteen arvo on yhtä arvokas kuin torimummon, siis kuvaajan kehittymisen kannalta.

Edellen olen sitä mietä (ollut jo kohta 10 vuotta), että jos ymmärtää jotain kuvaamisesta ja pystyy neuvomaa toista, niin pitäisi ostata myös tehdä omat kuvat. Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että paskojen kuvaajien neuvoja ei kannata kuunella.
    Mielipiteen kuten kuvassa on hieno kissa, tai että tykkään kuvasta on ihan relevantteja kyllä.

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tästä on jo monesti keskusteltu tälläkin palstalla, että tarvitseeko esim. laittaa omia kuviaan yleensäkään esille, jos arvioi toisten. Ja yleinen käsitys muistaakseni oli, ettei tarvitse.
    T Jukka

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Mutta moniko tänne postaa kuviaan sillä ajatuksella, että kyseessä olisi palanen portfoliota? En minä ainakaan. Ja kun katson muiden kuvia, niin tuskinpa kovin moni muukaan. Postaukseen saattaa innostaa ihan silkka jakamisen halu tai sitten esimerkiksi laitekokeilu. Ja sitten on vielä heitä jotka näyttävät postaavan  refleksinomaisesti suht kaiken mitä ovat kuvanneet. No ei mitään, onhan sekin yksi perustelu muiden joukossa.

Mutta olet oikeassa, että vähän voisi jopa kuviaan hehkutella. Täällä on liian vähän sellaista fiilistä, että katsokaas, sain otettua mielestäni tosi hienon kuvan!

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Postaajia on toki moneen junaan.
    En kuitenkaan usko, että kukaan postaa läheskään kaikkea kuvaamaansa.
    Laitekokeiluja varten on testiosio, jonne voisi postata niihin liittyviä kuvia. Jos joku kuitenkin haluaa kertoa kuvausvälineistönsä, niin siitä vaan, eihän toisten sitä ole pakko lukea.

Sitten hieman offtopicia.
    On jännä, miten jonkun systeemin ominaisuuksien kertominen herättää joskus vihaiselta tuntuvan puheripulitulvan. Esimerkiksi otan PPotkan olympus linkit.
    Ei hän ole tekteissään juurikaan puuttunut olympuksen ominaisuuksiin suhteessa muihin järjestelmiin, ennen kuin joku on kommentoinut esim. pienen kennon 'heikkouksia' suhteessa täyskennoiseen. PPotka on ansiokkaasti jakanut tietotaitoaan oikealle valottamisesta, etsimen käytöstä, kertonut omat vakioasetuksensa, miten hän jatkaa lightroomissa työskentelyä tiedostojen kanssa, mistä hän tulostaa ja millaisella resoluutiolla jne.

Minusta tässä kuvakommentoinnissa on samankaltaisia piirteitä.
    Närkästytään pienestäkin negatiivisesta kommentista, vaikka kuvat - ja galleriaosion säännöissäkin sanotaan, että älä postaa jos et kestä kritiikkiä.
    Sitä minä ihmettelen, miksi joillekin on niin kova paikka saada kritiikkiä kuvistaan?

Voihan olla, että valokuvaus on harrastust, jossa ei tarkoituksellisesti ole kunnianhimoa mihinkään suuntaan?
    Vai onko se syy, että kuvannut vuosikymmeniä ja keltanokkien (tai muuten huonojen kuvaajien, joihin Siren viittaa) naurettavat kommentit ärsyttävät?
    Vai onko syy joku muu?
    T Jukka

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minä vielä jatkan, että tulee selväksi tämä ajattelumallini.
    Mitä järkeä on väittää joka välissä vastaan esim. Potkalle noista teknisistä asioista tai valokuvan sisältöön liittyvistä?
    Kyllä hän niistä tietää, varmasti enemmän kuin juurikaan kukaan muu täällä.
    Se on ihan sama, kuin joku noviisi väittelisi kanssani 'kaikkitietävänä' vaikka klassisen kitaran soittotavan vaikutuksesta sen äänentuotantoon.
    Tai jos minä väittelisin JSirenin kanssa hänen ammattiinsa liittyvistä asioista.

Miksi ihmisillä on hirvittävä tarve osoittaa välttämättä olevansa oikeassa tai todistaa toisten olevan väärässä?
    T Jukka

11. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Eihän tässä kahden ihmisen kinasta ole kysymys, vaan yleensä kommentoinnista (taas kerran)
    ja kuten tapana on, niin aiheen vierestäkin, mikä esim. tässä tapauksessa on mielestäni hyväksi.
    TJukka

13. Vs: Mitä järkeä postata ja kommentoida, jos

Ongelma on tuossa arvottamisessa. Oletetaan että kaikki ovat yhtämieltä siitä että joku on jollain tasolla ja jossakin asemassa toiseen nähden. Ja että oma näkemys maailmasta on absoluuttinen totuus. Varmasti aiheuttaa väittelyä. Sireenin kanssa ollaan samoilla linjoilla ( tai saman tyyppisesti poikkeavia ) että kun moukka minut määrittelee niin siinä on turha arvostusta odotella.

Edit:
    Mutta alkuperäiseen aiheeseen sanoisin että kokemus on opettanut että helpoin tapa lopettaa kuvasta kommentointi omassa ketjussa on reagoida palautteeseen tai ylipäätään kommentoida omaa ketjua millään tavalla. ts. tyhjentää pajatso.

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mutta onko järkeä aina kyseenalaistaa kaikki?
    Kaikki auktoriteetit?
    T Jukka

15. Vs: Mitä järkeä postata ja kommentoida, jos

ei liity minun  vastaukseeni mitenkään? Lähden aina koskemattomasta arvokkuudesta kaikkien ( paitsi hylkylistalaisten ) suhteen,  jos sitä tarkoitit..

16. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 387
    6 226
    113

Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, että sinä olet tässä se auktoriteetti?

17. Vs: Mitä järkeä postata ja kommentoida, jos

,D
    Samaa nauroin..
    Mutta on kyllä totta sekin että juuri minun on vaikea ottaa apuja vastaan yhtään keneltäkään.

18. markku55

markku55 Active Member

Rehellisyys maan perii ja itsensä tunteminen on hieno asia :)

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

En suinkaan, vaan esim. Stephen Hawkins, Einstein jne.
    T Jukka