Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä ISOja käytät

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 10 Joulukuu 2011.

  1. komit

    komit Member

    358
    3
    18
    Vs: Mitä ISOja käytät

    100-3 200 ja jos ihan pakko on niin 6 400. Joskus hyvin, hyvin harvoin tulee leikittyä 128 000-256 000.
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Normaalisti autoiso päällä, 200-3200. Nikon D700. Panan GF1:ssä taas autoiso 800 saakka. Jalustahommissa sitten Nikonilla 200-400. Poikkeuksia tietenkin löytyy tarpeen mukaan.

    kapa
     
  3. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Aina iso 100 tai alle,joskus tulee leikittyä digillä iso 200
     
  4. Schind

    Schind Member

    493
    1
    18
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Viime aikoina olen ollut kuvaavinani arvolla ISO 3200, mutta olen osunut pikemminkin ehkä jonnekin ISO 800-1600 välille nippa nappa.
     
  5. Vs: Mitä ISOja käytät

    Valokuvatessa käännän huoletta tappiin asti jos tarve vaatii.

    Videota kuvatessa koitetaan pysyä 160-320-640-1250-1600-linjalla, ne tuntuis kohisevan vähiten ja videossa ei ole kauheasti korjailuvaraa vittumaisen pakkauksen takia (toki jos on ihan pakko kuvata pimeässä ni sitten väännetään ISOmmaksi arvoja).

    Kamerana Canonin 60D.
     
  6. Vs: Mitä ISOja käytät

    Kuten aiemmin kirjoitin, kuvaa hitailla herkkyyksillä mutta toisaalta pidän rakeesta. Minusta kinoruutu +  400 ASAn filmi (tai ISO 400) ei ole paha yhdistelmä - päinvastoin. Siinä on jotain kaunista. On tietysti selvää, ettei sellainen pikslinpiippaukseen käy...

    Mutta mä olenkin kohta - mutta en vielä - vaha kähmy :)
     
  7. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Iso 200 normaalisti ja jos pakko nostan ylemmäksi yleensä max iso 1000 joskin tänään pariin otteeseen 1250.
    olisin selvinnyt telineellä jos olisin jaksanut pystyttää ainakin toisen kuvan kohdalla toisessa ehkä en koska en tiedä olisiko teline mahtunut siihen tilaan kun seiniä paha siirtää. ja 200 piti olla kennon natiivi herkkyys. ps. d300s kamerana.
     
  8. Scorppari

    Scorppari Member

    114
    0
    16
    Vs: Mitä ISOja käytät

    D300s ISO 200 > 800 toimii.
    D800 ISO 100 > 3200 perusasetus, tosta voi mennä hyvin ylikin tilanteesta riippuen, ISO 6400 vielä toimii.
     
  9. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Mitenkäs tuon 160 dynamiikan olet päätellyt?

    Higg
     
  10. Vs: Mitä ISOja käytät

    On muuten järjettömin ketju, mitä ikinä olen lukenut. Ei isot saatika pienet mitään ratkaise, tärkeintä on lopputulos. Tässä koskikara tänään käsivaralta Olympus EPL-5 + Panasonic 100-300mm käsivaralta ISO 6400 1/160 sek f5,6. EV -0,7
    PS. Mitä vitun väliä on tekniikalla tai laitteilla, saatika tällä älyttömimmällä pikselinpipellyksellä, mitä tämän foorumin paljaat uneksijat ja puuhastelija/harrastelijat vääntävät alvariinsa, vain kuvat ratkaisevat. Vittu täällä ei ole muita kuvaajia kuin Pekka Potka, siksi käy sääliksi kuinka kaiken maailman kääpiöt hänelle jatkuvasti jaksavat vittuilla ja silti hän pyyteettömästi heille jaksaa vastailla . Amen.
    t. Lauri Mantere, joka uskaltaa kirjoittaa omalla nimellään, mitä tämän puupääfoorumin aivokuolleista kääpiöistä kukaan muu ei uskalla tehdä.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Kyllä täällä hyvin moni oman nimensä on laittanut esille. Ei tietenkään jokaiseen postaukseensa. Jos se nimi asia olisi kovinkin tärkeä pitäisi nikit mennä oikean nimen mukaan. Niitäkin on muutama.
     
  12. Vs: Mitä ISOja käytät

    Varmaankin niin. Mistä muuten olet tuon Avatar-kuvasi varastanut? Vai onko se omasi eli itse tuottamasi? Tekijänoikeudet koskevat myös avatar- eli thumbs-kuvia.
     
  13. agostini

    agostini Active Member

    1 839
    0
    36
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Terve Lauri.
    Kirjoitat blogissasi, että hyvään luontokuvaan tarvitaan erinomaisen kaluston lisäksi rutkasti luonnontuntemusta ja myöskin hippunen tuuria. Olet varmasti oman koulusi jo käynyt, kuitenkin täällä on vielä paljon ihmisiä jotka vasta opiskelevat aihetta.
    Toisaalta ymmärrän tuskasi ehkä turhanpäiväisestä jankkaamisesta, mutta ei näitä kenenkään pakko ole lukea (en jaksa itsekään).
    Itse olen täysin amatööriharrastelija, ja arvostan suuresti kokeneempien näkemyksiä. Nyt esittämäsi argumentti ei palvele ketään, eikä ole mielestäni järkevää lähestymistä aiheeseen.
    Jos keskustelu tuntuu vastenmieliseltä jargonilta, voi sen myös ohittaa, ellei ole aiheeseen annettavaa.

    t. amatööriräpsyttelijä Jaakko Partanen
     
  14. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mitä ISOja käytät

    (68 viestiä nimimerkillä Villaristi ja nyt ensimmäinen ja varmaan ainoaksi jäävä oman nimen maininta. Onpa melkoista uskallusta.)
     
  15. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Älä ota niin vakavasti meidän kirjoittelua, kyllähän bittiavaruudessa on tilaa turhemmallekin jaarittelulle.
    Ja arvelisin että tämä ei ole edes kameralaukun forumin järjettömin ketju?

    Kiva kuva ja hyvin taltioitu hetki, onko tarkennus kuvassasi vähän etupainotteinen?
    No hyvää Joulua sinullekin.
     
  16. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Hyvää Isoa joulua ! T Jari Kimonen
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Oho, kova poika olet syyttelemään ja tekemään omia päätelmiä tolleen lonkalta vaan. Tässä kohden olis kyllä kiva alkaa vedättäämmään asiaa kun homma on mun puolesta kunnossa mutta taidan sen näin joulun alla jättää tekemättä ja kerron asian.

    Se on ihan laillinen kuva. Kännykkääni olen hommannut sellaisen ohjelman missä on erinlaisia kehyksiä. Jos sen softan tekijöillä ei ole lupaa tuohon ei vika ainakaan minun ole.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Itse en ole pikselinviilaaja enkä jaksa kaikkia tekniikkakeskusteluja lukea.

    Jotenkin vuosien mittaan on tullut sivustaseuranneena semmonen käsitys, että mitä vähemmän kohinoita suurilla ISOilla, niin sitä parempi kamera. Pikku-ISOilla ei tunnu olevan niin väliä.
    Ajattelin kysäistä että kuinka paljon porukat niitä korkeita ISOja käyttävät, selvittää yleisesti että onko se niin tärkeää.
     
  19. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Omalla nimelläni minä olen täällä aina ollut. Valtaosa käyttäjistä lienee harrastelijoita, Pekalle vittuilijoita on kai kuitenkin melko vähän, sinä nyt sitten päätit vittuilla kerralla kaikille muille.
     
  20. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mitä ISOja käytät

    Olipas tekstipieru nimimerkki villaristilta. Itse olen  allekirjoittanut omani nimellä Kapa, jolla esiinnyn valokuvataiteilijana. Valokuvaajana käytän nimeä Martti Kapanen.

    Kapa