Vietin tämän päivän Tykkimäen saunakuumalla ja pölyisellä moottoriradalla, aiheena oli SRC osakilpailu. Ja päänahka tais palaa kun ei ollut lippistä. Siitä huolimatta toin kotiin sikapölyisen kameran sisällä 450 kuvaa. Ei ole aavistustakaan vielä kuinka paljon niistä on kevollisia edes mun omaan vaatimattoman tason käyttöön. Onko täällä muita vastaavien tai verrattavien tapahtumien kuvaajia? Kuinka paljon teiltä tulee kuvia vastaavasta koko päivän tapahtumasta? Kuinka monta kuvaa selviää kotona jatkoon tai pääsee delete-taivaaseen? Jotain keskimääräistä lukuarviota haeskelen. Omalla kohdalla ainakin aikaisemmin max. puolet on selvinneet talteen asti, loput on olleet tarkennus-/rajausvikaisia tai muuten vaan tyhjänpäiväisiä.
Minulla olisi vastaavasta tapahtumasta kotiintuomisina ehkä 200 kuvaa. Chimppaan ankarasti ja deletoin jo pelipaikalla paljon. Niistä kahdestasadasta arkistoin ehkä 100, joista julkaisukelpoisia jää enää 30. Melkoisesti vaikuttaa se kuinka hyvin tuntee aiheen. Esim. jos usein käy kuvaamassa rata-ajoja, tietää jo mitä ja miten pitää kuvata. Itselläni ei tule enää juurikaan hukkakuvia leijojen kuvauksesta mutta kaikki muu mitä en ole ennen kuvannut vaatii valmiiden kuvien katselua ja niistä oppimista.
Hukkakuvien määrään vaikuttaa moni seikka, kuten: - Yritätäkö ottaa paljon vaikeita/mahdottomia kuvia? - Kuvaatko todella paljon etsien todella hyviä kuvia? - Onko vähän sinnepäin -kuvilla mitään arvoa? Jos yrität saada vaikkapa liikkuvan kilpa-auton näkyviin jostain pienestä raosta tai heijastuksestä, tulee sotkua armottomasti, mutta haittaako. Piiitkän valotuksen pannauksista tulee sotkua, mutta kuvia saa ottaa monia ja eri valotusajoilla. Kuvien määrä aina kuvaajakohtainen. Jotkut pitävät arvokkaana sitä, että ottivat vain pari kuvaa ja hyvä tuli. Toiset ei. Minä ainakin otan yleensä kuvia ihan surutta. En niin, että räiskisin vaan sinnepäin, vaan niin, että mietin mitä haluan ja kun tunnen onnistuneeni, kokeilen vielä muutaman kertaa, jos tulisi vielä parempi. Ihan roskat tungen roskiin, suurimman osan poltan jollekin levylle ja julkaisuun menevät tai suhteellisen parhaat ja kelvolliset pääsevät muihin arkistointisysteemeihin.
Moottoriurheiluissa yritän pannata mahd. paljon ja suljin raksuttaa sarjaa aika surutta. Kortin sisältöä tulee katsottua yleensä aika harvoin kuvaustapahtuman aikana, kotona vasta koneen ruudulta. Tässä nimenomaisessa tapahtumassa kuvien määrää lisäsi varmasti tapahtumien arvaamattomuus. Jos on vähänkin tiukan näköistä vääntöä niin seuraan sitä kuvaten koko ajan, ajatuksena tietenkin JUURI SE kuva. Pari kolme autoa kun änkeää yhtäaikaa hulluina samaan mutkaan voi sattua mitä tahansa. Veikkaanpa kyllä, että pannauksen tuottamia roskiskuvia on reilusti ja sitten sakeaan pölypilveen tarkentuneita, joissa mikään ei ole tarkkaa. Täytyisi varmaan alkaa selvitellä tätä projektia pikkuhiljaa......
No SRC-kisoissa ei osallistujia ole kyl kovin montaa. Jokkiskisoista tulee yhdeltä päivältä 400-700 kuvaa. Niistä kotona bittitaivaaseen lähtee n. 20-25%. Mieluummin sitä kuvia ottaa reilusti kuin liian vähän.
No mulla nuo prosentit on kyllä juurikin päinvastoin kuin nanookilla ;-) En tosin yleensä kuvaile mitään megatapahtumia, mut nyt kuvasin weekendinä Lappeenrannassa ilmailunäytöstä ja otetusta 300 kuvasta jätän kovolle ehkä 30. En siksi että kuvat olisivat jotenkin teknisesti epäonnistuneet vaan siksi että ne ovat äärettömän tylsiä, pelkkiä paikallaan tönöttäviä lentokoneita tai tyhjä taivas jossa lentokone, tylsääää... Sommittele siinä sitten kun on pilvetön taivas ja siellä yksi kone, ihan sama miten sen sommittelee aina se näyttää yhtä tylsältä. Tässä malliksi yksi otos joka on niitä ainoita mielestäni onnistuneita vaikka tässä terävyys ei riitä koko koneeseen. Kuva on otettu kohdassa jossa kuski oikaisee syöksykierteen ja lähtee persus tulta leimuten takas ylöspäin. Kuvasta tosin tuli melko tumma kun mulla oli pyöröpola jolla säädetty taivas tummaksi. Virhe - Kuvatoimisto - Photostock Vastavalo.fi
Samahan noita kuvia on ottaa kun se kerta on ilmaista!1!! Ihan surutta kuvaan sarjaa jos tilanne niin vaatii. Ei siitä juuri haittaakaan ole. Tänään kävin kuvaamassa paikalliset skede kisat ja kuvia tuli reiska 200 kipaletta. Saapa nähdä montako noistakaan säilytetään.
Ei minusta! Siinävaiheessa kun ruvetaan räiskimään ilman ajatusta niin kehittyminen lakkaa. Itse en käytä ikinä sarjaa, paitsi fanfion kameroilla niillä kun ei pysty yksittäisiä kuvia ottamaan. On kyllä totta sekin että jos on jokin ainutkertainen tilaisuus niin kuvia kannattaa ottaa mielummin liikaa kuin liian vähän. Mutta tämä nykyinen meininki vaikuttaa enempi sellaiselta että paikutetaan kortit täyteen kuvia ilman että yhtään niistä kuvista on edes etukäteen sommiteltu, sillä sekin hoidetaan jälkikäteen kotona rajaamalla. mutta mielestäni tollatavalla ei kyllä kuvaajana kehity pikemminkin siinä tylsistyy.
Veikkaisin, että Niepin kuvanottohetkellä on ollut helvetillinen meteli. Kerran oon ollu paikalla kun Hornet poistui pystysuoraan ylös varmaankin kaikki tehot varattuna, ei erityisen ravitsevaa korville. Tohon sarjatulijuttuun syyllistyn yleensä vain moottoriurheilun parissa. Vika voi olla kuvaajassakin, mutta tuntuu jotenkin varmemmalta onnistua SEN kuvan saannissa. Autojen ja moottoripyörien nopeudet pakkaa olemaan niin suuria ja tapahtumat pikaisia, että muuten en ehdi ikinä saada mitään talteen. Sommittelusta näissä kuvissa en laukausten aikana voi juurikaan puhua. En ole kyllä mikään tekijämies muutenkaan kuvauksessa saati vauhdikkaassa menossa. Aion kyllä kehittyä!! Eka järkkärikin on vasta muutaman kuukauden ikänen, jotkut jutut hakusessa vielä. Perässä tullaan kuitenkin.
En ehkä nyt ihan tosissaan tuota heittänyt, niinkuin huutomerkkisarjasta huomaa Mutta totta toinen puoli. On totta että ei varmasti kehity kuvaajana jos vaan räiskii sarrrjalla päättömästi ilman minkäänlaista ajatusta. Aina pitäisi kuitenkin miettiä sommittelua ja ajoitusta. Mutta välillä sarja on aika hyvä juttu. Niinkuin tänään. Kisoissa oli monen tasoista vetäjää ja finalisteilta irtosi aika nasevia temppuja joita ihan hyvällä mielellä tallensin sarjalla. On aika vaikeaa ajoittaa pyörivä lauta ja rullaaja itse hyvään asentoon pelkällä kertalaakilla. Hyvä kuvaaja tähän varmastikin pystyy mutta minä ainakin olen sen verta keltanokka että ei mitään toivoa. Mutta mitäpä tässä turhaan lätisemään, varmaan kaiken tämän jo tiesitkin
Kyllä sarja on joskun oikeasti aika kiva. Kuvasin äsken tiettävästi ekaa kertaa elämässäni haukkoja. Olin just lähdössä kotiin, kun yksi lensi kohti. En raaskinut luottaa siihen, että käsivaralta otan sen yhden hyvän. Annoin 20D:n laulaa sarjaa melkein niin paljon kun lähti. Otus kyllä tallentui, mutta valon suunta oli mahdollisimman huono, joten mitään huippuotosta ei tullut.
En hirveästi sarjaa osaa käyttää, eikä mulla kovin kummoista kamerassa olekaan. Tuo lienee opettelukysymys kanssa, koska juuri viimeksi kun kuvasin tuota paloautoa, http://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?t=1171, olin kuvan jo ottanut kun tajusin että perhana, olishan sen voinut sarjallakin rytkäistä. Tosin en tiedä olisko se lopputulokseen vaikuttanut.[/code]
Tämähän on nyt taas niitä legendaarisia Murphyn lakeja. Homma lopuillaan, yllättävä nappitilaisuus ja tietenkin suoraan vasten aurinkoa. Vielä kun olis ollu kaikki kameran asetukset täysin sopimattomat. Sama juttu kävi SRC:ssä: Seurasin kameralla taisteluparin vääntöä kun selän takana yks humu heitti autolla voltin, flik-flakin ja ties mitä. Sain surkean kehnon kuvan pölypilvestä ja pysähtyneestä murheen kurtussa olevasta autosta. Turha.
SRC-mylläkän kuvasaldo tuli valmiiksi tänään, 119 räpsyä. Tosi räpsyä, mutta riittää omaan fiilistelyyn. Onpa hankala laittaa kirkkaan keskipäivän auringonpaisteen valaisemia kuvia kuntoon. Valkoset palaa armotta puhki ja mustat on varjopuolelta tukossa. Ei auta mikään asento level-vipusissa. En kyllä oo muutenkaan mikään mestari kuvien säätelyssä. Vai onko olemassa joku toimiva konsti?
Tämän vuoden sarjassa pääasiassa Volvoja ja BMW:tä. Siis koriltaan lähinnä. Moottoripuolella tehot pyörii 300-400 hv:n välillä. Kulkupuoli on railakasta ja ajo näyttävää.
Täältä SRC:stä lisätietoo. Viime vuonna SRC:ssä ajoi Kankkunen ja Álen. Kuvat ovat Oulusta Iinatin radalta. Tuosta ajoituksesta. Joskus ei sarjakaan pelasta tilannetta varsinkaan jos on yhtä hidas kamera kuin meikällä. On pakko onnistua laukaisemaan kamera juuri oikealla hetkellä. Esim pomput mitä on radalla. Auto on ilmassa noin kymmenesosa sekunnin ajan. Aika paljon tulee niitä kuvia joissa auto vaan menee suoraan, mutta sitten välillä onnistuu painamaan nappia oikeaan aikaan. Vaatii ennakointia ja etukäteen suunnittelua.