Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mitä filmiä rolleicordiin

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana JarzaS, 7 Huhtikuu 2013.

1. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Mulla on ollut fomanpan200 filmiä mutta siinä on ollut laatuongelmaa eli filmissä on musstia pituussuuntaisia raitoja.
    Nyt pitäisi hommata reissufilmit. 400asa filmiä on fomaa ja siinä ei ole ollut tuota ongelmaa mutta epäilyttää että toi 400asa on tuolla kroatiassa vähän turhan nopeeta päiväsaikaan ja joutuis rollikkaa ajamaan melko pienillä aukoilla.
    Mitäs muuta hitaampaa filmiä.
    Vaihtoehtoina katsellut ilford fp4+ josta vähän kokemusta kinokoossa.
    Entäs rollei superpan 200. Onko kokemuksia. Hinta aika mukava ja olis jonkinlainen kompromissi eli olis vähän nopeempi iltakuvauksiin
    Tietysti rollein rpx100 on kai aika mukavan sävyinen ja kyllähän sillä nyt toimeen tulee iltaisinkin, onhan mulla jalusta.

Onkos noista kokemuksia kertoa tai kuvia näytille?

Tarjota voi ostettavaksikin..

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Mitä filmiä rolleicordiin

Ei raportoitavaa (vielä) filmistä, mutta minusta mielenkiintoinen tuo Superpan 200 on IR-alueensa takia.  Emulsio lie samaa kuin Aviphot Pan 200: http://www.apug.org/forums/forum172/44521-another-new-film-rollei-superpan-200-a.html

Kiinnostaisi onko kukaan täällä kokeillut punaisella, tummanpunaisella tai mustalla suotimella sitä ja millaisia ovat tulokset. Minulla on pikku epäilys että juuri tuo infrapunaisen alue saattaisi olla herkästi vanhenevaa filmissä ja siten se ominaisuus vähetä ja poistua. Mutu vaan.

3. Mirrored

23 779
    749
    113

Harmi kun Adoxia ei juuri enää saa. CHS50 oli mukavaa 120 koossa. Melko mutu toki tämäkin kun en ole skannannut tai vedostanut niitä vielä, mutta kyllähän minä yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella negastakin näen että hienosti toimi.  :)

CHS50 omasi omalaatuisen herkkyyskäyrän hiukan ortokromaattisen suuntaan. http://www.adox.de/english/ADOX%20Films/Art/ADOX_Films/page8/page8.html

edit. Olen juuri tilaamassa 120-filmejä itsellenikin, mutta teit juuri valinnan supistuneessa tarjonnassa entistä vaikeammaksi (tai kenties helpommaksi...) kertomalla että Fomalla on laatuongelmia. No, on niitä toki ollut Adoxillakin kuulemma.  Mainitsemistasi Ilfordiin luottaisin eniten.

4. Vs: Mitä filmiä rolleicordiin

Mustavalkonegaksi ottaisin itse Tri-X:ää, valottelisin päiväkuvat EI200 ja jos tulisi tarvetta niin prässäisin EI800 tai jopa EI1600 asti (muistaa vaan merkitä ne prässätyt rullat että osaa kehittää oikein).  Triksillä pärjää aina.

Värinegaksi ottaisin luultavasti Ektaria. Rolleicordin Xenar kesyttää Ektarin saturaation oikein nätiksi minun mielestäni.

5. Mirrored

23 779
    749
    113

Todellisuudessa nopeusero on varmaan pieni tai jopa mitätön.

Can be exposed from ISO 125 to 200
    http://www.bhphotovideo.com/c/product/849691-REG/Rollei_AGFA_42440121_35mm_Superpan_200_Black.html

can be exposed as a 125 to 250 ASA film.
    http://www.agfa.com/docs/sp/aerial/aviphot_pan200_2004-06-15_en.pdf

200 ISO, +/- 1 stop
    http://www.macodirect.de/rollei-superpan-p-1463.html?language=en&osCsid=829a89f1f66230eaf6aad2d54e7c4ed8

http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Rollei+Superpan+200&Developer=&mdc=Search

6. Vs: Mitä filmiä rolleicordiin

Ilford XP2 plus. Herkkyys päivänvalossa mitä tahansa ISO 50 - ISO 200 (sopii hyvin kirkkaisiin olosuhteisiin eikä pala puhki). Samalle rullalle voit valottaa esim. sisätilassa ISO 800. Toimii.

7. Mirrored

23 779
    749
    113

Pitäisiköhän tehdä radikaali temppu ja siirtyä T-Maxin käyttäjäksi.  Tämä uutuus tuli 80-luvun lopulla muistaakseni ja ensikokeilusta asti olen sitä vierastanut ja  nyttemmin oikeastaan pyristellyt vastaan.  Rae olisi hieno jopa ISO400 versiossa. 

8. Vs: Mitä filmiä rolleicordiin

Kyllä nelisatasella pärjää isollakin aukolla: ylivalota ja alikehitä. Mulla on vakiona keskipäivän auringossa HP5+ @ 400 valotusarvoilla f/2.8 ja 1/500. Kehitysaikaa olen lyhentänyt kuudenneksen niin huippuvaloissa on sävyjä. Kokeilemalla tuo selviää.
    Tri-X tai HP5+ -- kummallakin pärjää aina.

9. Vs: Mitä filmiä rolleicordiin

Jos satasta kaipaat ja mv:nä, niin Acros on hienoa kuvata. Mukavamman oloista kuin tylsähkö Tmax (vaikka sekään ei huono) ja ei heti ala mennä huonoksi jos esim kehittäminen venyy pidemmäksi aikaan mikä taas on Ilfordin ongelma, varsinkin reissulle otan mieluiten Fujia tästä syystä. Värissä tekisi mieli kuvata tuota Ektaria, mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi, pitänee kokeilla kunhan tulee taas luontoon hiukka väriä. Lisäksi tuo Acros on melko edullista ajoittain.

10. Mirrored

23 779
    749
    113

Onko näillä jotain ratkaisevaa eroa käyrissään?

11. Vs: Mitä filmiä rolleicordiin

En mä mistään käyristä ole ikinä välittänyt kun ei ole tuota insinörtti verta, on vain mukavamman oloinen filmi. Kukin käyttää mitä haluaa. Tuossa 200 Fomapanissa on minulla myös ollut laatuvaihteluita ja kerran johtui siitä että reagoi vedessä olevaan kalkkiin, maailman palstoilta löytynee jotain kertomuksia myös muilta tästä, ilman tuota laatuongelmaa oli hieno filmi kylläkin.

Acros lienee orthokromaattinen ja tmax on T-rae tyyppinen, lisäksi Acros kestää hyvin sitä onko se nyt nimeltään Reciprocitya. Mielestäni parempi filmi kaikkiaan.

12. Mirrored

23 779
    749
    113

Acros on pankromaattinen. 

Acros vastaa T-raetta teknologialtaan kuten Deltat ja T-Maxit. 

Suomeksi reciprocity on resiprookki.  Reciprocity failure = resiprookkivirhe.  Resiprookki-ilmiöstä usein myös puhutaan.

------------------------------------

Täytyy nyt kyllä laittaa kehitykseen Superpan 200.  On muistaakseni viisi kinorullaa kaapissa valotettuna. Löytäisi vaan vielä Microphen stockille sopivan ensikokeiluajan.  Tuollaista juttua löysin, mikä vähensi kiinnostusta mutta katsotaan nyt:  http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=96957

13. Vs: Mitä filmiä rolleicordiin

Aivan, näinhän se olikin. Ajatusvirhe.

14. Mirrored

23 779
    749
    113

Ei kun joo, siinä on sittenkin perää että Acros ei ole niin punaherkkä!  Minun virhe.  Tämä selittää eron T-Maxiinkin toistossa.

Käyrä muistuttaa Adox CHS50 filkkaa josta edellä puhuin. http://www.digitaltruth.com/products/fuji_tech/NeopanAcros100.pdf&nbsp; Siis se ei olekaan pankromaattinen sillä tavalla kuin nykyään on totuttu.  <SIZE size="1"]Jos sille termi olisi, niin se voisi olla ortopankromaattinen.  </SIZE>

15. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Hyvää informaatiota, kiitos.
    Unohdin tossa aloituksessa myös mainita, että kun harrastuksiin (omat musiikki ja valokuvaus sekä vaimon ponit+koirat) niin filmirullan hinnan kipukynnys alkaa olla siellä 4euron paikkeilla. Siinämielessä noi rolleit kiinnostaa kovasti.
    Foman sävyskaalasta olen kyllä tykännyt kovasti ja uskoisin että toi 200:juovaisuus johtuu filmistä kun foman 400 on ihan ok samoin kuin muutkin filmit. Tri-x olis mieleen mutta hinta pompsahtaa. Samoin kuin ilfordista kyllä tykkään. Agfan apx100 oli kanssa kiva ja halpa filmi mutta sitä kun saa vaan kinokoossa.

16. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Rolleit, fomat, adoxit sun muut unohtaisin suosiolla. Laatu on mitä on. Joskus toimii, joskus ei. Jos kuvaan huolella ja näen vaivaa kehittämiseen niin en jaksa enää jännätä tuleeko sieltä purkista ulos sitä mitä on tilattu vaiko ei. Laatu filmiä saa vajaalla 4€ rulla, joten en kyllä tuossa viitsi säästää. Mun kuvausvauhdilla (n.100 rullaa)maksan 100-150€ vuodessa siitä, että tiedän saavani joka rullalla juuri sitä mitä haluan. Mun valinta on kodakin filmit, mutta yhtä hyvin voisi ilfoditkin tai fujitkin valita.

17. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

No joo, macolla on rollein 100:n ja ilford fp4:n välillä hinnaneroa 60cnt 10 kpl erissä. Joten totta varmaan että kannattaa pysyä laadulta tunnetussa filmissä. Keskarissa en tota ole koskaan käyttänyt. Ja näyttää vielä tri-x olevan pari senttiä halvempaa. Mistähän noita hintoja olen oikeen katsellut ;)
    Siis tri-x:ää ja fp4:ää lähtee varmaan tilaukseen.

18. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Okei, pistäkääs tähän aloittelijalle listaa mitkä on laadukkaita filmejä?

19. Mirrored

23 779
    749
    113

Kodak
    Fuji
    Ilford

+ ilmeisesti Kentmere koska tulee Ilfordilta (Harman) ?

edit.  Eikö nuo kolme olekin ainoat "länsimaiset" perinteikkäät koko linjan valmistajat ja tehtaat? 

20. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Kentmerestä tiedä, mut noi muut ainakin on mulla toimineet aina. Tällä tarkoitan sitä, että toiminut aina samalla tavalla. Mä käytän nykyisin kodakin kaikkia tmaxeja, trx:ää ja portra 400 ja 800:sta. Noilla mä saan tasalaatuista jälkeä ja kuvattua kaiken mitä haluankin. Fujin diaa kuvaan jonkun rullan kesässä eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa.