Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mitä digijärjestelmää suosittelette urheilukuvaukseen?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Hevoskuvaaja, 23 Elokuu 2006.

    Korjataan tuota viestiä hivenen, on kakkulan hinta pudonut 100€, joten siitä en voi enää tinkiä.
     
  1. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Nyt kun alkuperäiselle kameranetsijälle on annettu hyvä vaihtoehto ja ostorauha, palaan vielä matkan varrella esille nousseeseen. Mielestäni en siksi että olen änkyrä, vaan siksi että aihe on henkilökohtaisesti mielenkiintoinen ja Juha vastasi haasteeseen rohkeasti.

    Kävin nuo kuvat läpi ja löysin yhden jota voi kutsua parhaaksi. Se on ottelusta HJK-KTP otettu, neljäs kuva ylhäältä. Tämä kuva yksistään riittäisi kuvittamaan kyseisen otteluraportin, ja vastaa muutenkin käsitystäni hyvästä urheilukuvasta. Yleistasoltaan paras viiden kuvan sarjasi oli mielestäni ottelusta KTP-Haka.

    Yhteensähän sulla on esillä reilut viisikymmentä kuvaa, joista minun on kyllä mahdoton sanoa onko sarjakuvauksesta ollut mitään hyötyä. Ehkä joku "hassu" asento, mutta samanlaisia saa manuaalitarkenteisella kertatulellakin, yleensä epäonnistuneen ajoituksen tuloksena ;-)

    Tuo kyllä kuvastuu ;-)
     
  2. Menee aika pahasti ohi aiheen, mutta ehkä nyt vielä liitty sarjakuvaukseen.

    Ai toi missä KooTeePee/Nykänen konttaa ja HJK vie pallon?

    Noh, mistä kukakin tykkää. Onhan tuo hauska kuva ja itsehän minä sen olen lehteen toimittanut. On muuten ainut kerta tämä ottelu, kun olen kuvannut Finnair Stadiumilla. Sekin oli monen summan sattuma. Juttujen kirjoittaja lähti fanien mukaan, minä olin Helsingissä Claptonin takia ja päätoimittaja suostui maksamaan.

    Luonnollisesti Ankkuri-lehdelle, jonka levikki on KooTeePeen kannattaja-alueella, toi konttaus ei ollut kiinnostava. Ankkuria ja KooTeePeetä kiinnosti eniten tuo maalivahdin loukkaantuminen, joka näkyy noissa kahdessa ruudussa. Kuvat eivät ole valokuvina mestariteoksia, mutta pääosa lehden lukijoista ja KooTeePeen kannattajista ei ole valokuvahifistejä. Kuvat, joissa sarjalla saatiin kaksi otosta maalivahdin loppukaudeksi lomalle laittaneesta tällistä, olivat siis ottelun tärkeimmät kuvat ja muistaakseni jompi kumpi näistä oli lehdessä loukkaantumisesta kertovan uutisen yhteydessä.

    Olisitko tiennyt taidolla ja kokemuksella etukäteen, että maalivahti loukkaantuu ja jos vain yhden kuvan olisit ottanut, niin olisitko saanut muuta kun ton, missä sitä jo kannetaan paareilla? Mielestäni sarjakuvauksesta oli tässäkin etua.
     
  3. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    En tietenkään olisi loukkaantumisesta etukäteen tiennyt, mutta todennäköisesti kuitenkin seurannut potentiaalista maalitilannetta.
    Tuo kentän tasalta tapahtuva kuvaaminen edesauttaa maalinedustatilanteissa sitä että joku on ratkaisevalla hetkellä edessä.
    Jos lohduttaa, niin noi meidän junnut väittää että Henriksson on jo pelikunnossa :)[/quote]
     
  4. Tombb

    Tombb

    131
    0
    0
    Olet kumminkin.

    Hyvä että kysyjälle löytyi paketti. Sanoisinpa silti, että se G-sarjan telezoomi on sitten viimeistään vuoden päästä myynnissä, koska se on pimeä muovipatukka... En ottaisi edes ilmatteeks, mutta minunhan on siis pakko myydä kuviani elääkseni... Mutta tokihan asiakas tarpeensa tietää. Tuohon runkoon se käytetty f2,8 80-200 mm olisi ollut kyllä monta kertaa parempi idea. Jopa hyvä f4 70-210 mm olisi terävä kuin mikä ja loistovehje. Lisäksi valmistuksessa ei ole rautaa säästelty. Niin. Jälkiviisaus on parasta viisautta.

    Huvittavaa seurata, kun filmireliikit jouhaa tuosta ratkaisevasta hetkestä. Ja ovat jopa mielestään urhailukuvaajia. Ei saatana, menepä lehden toimitukseen valotettuasi viisi "ratkaisevaa hetkeä" filmirungollesi ja katso, kuinka toimitussihteerin ilme vaihtuu ikävystyneestä totaalisen sodan tuijotukseksi. On kerrassaan ratkiriemukasta, kun ei mene perille, että käyttökuvat pitää vain saada, ja se onnistuu parhaiten ihan kuvaamalla eli raa´alla työllä ja sillä siisti, mutta filmifiilistelijät voivat kuvata omien junnujensa potkupalloilua kehän nurkalla vaikka maailman tappiin. Ja mennä vaikka huomenna uudelleen, jos Jani-Petterin toppahousut olivat vinossa. Kukaan ei niitä kuvia kaipaa...
     
  5. Niin, paketissa oli Zoom-Nikkor 70~300mm f/4~f/5.6 G. Luulen, että tuo riittää minulle näin harrastelijana.
     
  6. Hauska se on vaahdota, vaikka ei vihollisia löytäisikään ;-D Kerrataan nyt digiänkyröille VVielä kerran: Digityyppi halusi hitaan kameran, ja filmireliikit nopean -jos vaikka lukemalla keskustelu uudestaan se selviäisi. Taitaa digeilijät olla kehityksen jarruja nro 1. tyyliin kyllä 2 megaa ja 8kuvaa/s. pitäisi riittää kaikille. ;-]
     
  7. Digi eiku filmi eiku digi....voisi tietenkin kysyä että millä ne kuvat on otettu ennen digi aikakautta ??
    Oli sitten nopea tai hidas kamera kyseessä, itselleni on ihan sama millä räpsin... pääasia on että kivaa riittää ja saa ostella kaikkia lisävitkuttimia :)
     
  8. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Wtf, tulee ihan dc.net mieleen???!
     
  9. Vetäkee änkyräkännit päälle jos alkaa änkyröittää... :p
     
  10. älä muuta sano ;-)
     
  11. Jos joku tajuaa, miten toi QuiQuern tässä keskustelussa edustaa, niin mulle voi suomentaa. Sen vaan olen tajunnut, että se on aina oikeassa, muut ovat väärässä, digi on paha ja hän ei ole katkera, mutta muut ovat.

    Eiköhän tuossa jalkapallohommassakin nyt tullut hyvin selväksi, että nopeasta sarjakuvauksesta on etua. Siitä, kun ei paljon kuvia lehteen saa, että katselee potentiaaliset tilanteet etsimen läpi.

    Ja kysyjälle. Tuntuu aika pimeältä toi sun putki, mutta jos sait sen kohtuuhintaan, niin ei siinä paljon häviä, kun sen vaihtaa johonkin toiseen. Onko Nikonilla halpaa toimivaa 50-millistä? Sellainen olisi varmaan kova kaveri heikkovalovoimaisille putkille.
     
  12. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Ei varmasti, sillä kuvaaja on auttamatta myöhässä jos tilanteen huipentuma jo näkyy etsimen läpi. Mutta mikään ei estä painamasta laukaisinta kun kliimaksi lähestyy. Mitä paremmin kuvaamaasi lajiin tutustut, sitä varmemmin ajoitus onnistuu, mutta tietysti etenkin pelit ja kamppailu-urheilut ovat täynnä yllätyksiä. Joka tilanteessa ei voi onnistua, ei yksittäiskuvilla eikä sarjalla kuvatenkaan.

    Tämä urheilun kuvaaminen on mulle läheinen aihe, ja ihmettelen kovasti noita tunteenpurkauksia jos puhun ehkä hiukan epätrendikkäästi aiheesta. Sen verran monia ammattimaisia vanhan polven (filmiaikana aloittaneita) urheilukuvaajia olen tavannut, että tiedän etten ole ajatuksineni yksin.

    Tombbin jutut jätän ihan omaan arvoonsa. Suorista itse housus ;-)

    Ai niin, alkuperäiselle kysyjälle voisi olla iloa tästä.
     
  13. Kenkkuva ;-)

    En tiedä miksi haluat olla väenvängällä niin usein väärässä, mutta mutta kuvausnopeudessa digithän ovat parempia kuin filmikamerat, mutta: kummatkin ovat urheilukuvaukseen auttamattomasti liian hitaita. Lopettaisit nyt jo tuon lapsellisen digi-vastaan filmi-irvokkuden, jota kukaan muu ei ole koko keskustelussa käynyt, tai no: olihan sinulla yksi pänkkä-digi-kaverikin ;-)
    Lisäksi, voisit joskus unohtaa keskustelijat henkilöinä ja keskittyä aiheeseen. Tuo henkilöiden mustamaalaaminen ei onnistu näes sinulta, sekään, kovin hyvin.

    Aivan, muut halusivatkin nopean sarjan, mutta SINÄ, urheiluguru, tyydyt kahdeksaan kuvaan sekunnissa -ja sanot kaiken huipuksi sitä nopeaksi


    Kun me kaikki tiedämme lehtikuvien hetktisyyden ja yleisen tason, niin tuntuu väkisin siltä että siitä ei valtavaa esimerkkiä kuvien laadusta saa. Aikaisempi mielipiteesi -että muutama hyvä kuva ei kelpaa, vaan että pitää olla paljon kuvia valittavaksi, on varmasti totta, mutta ei myöskään puhu korkealentoisia lopputuotteen, lehtikuvan laadusta sinänsä. Lopputulema on siis se, että pääasia on että ne kuvat kelpaavat asiakkaalle. Näin varmasti on ja olkoon niin. Asiakashan on ostaja, tilaaja ja laadun määrittäjä.
     
  14. Näinpä. Hyvä esimerkki oli kun elukkadokussa tv:ssä veneen takakannelta porukka kuvasi hain hyökkäystä. Kaikilla oli liian myöhään otettuja kuvia, vaikka niitä oli kyllä mottorien ansiosta paljon ,-) Kamera ei osannut ennakoida, eikä ihminenkään tyhjään vedenpintaa katsoessaan osannut arvata milloin painaa laukaisinta.
     
  15. Jalkapallo on kuitenkin aikas hidas laji, joten siinä 8fps on selkeä etu.
    Joku aitajuoksu, niin siinä huomaat kamera viiveenkin.
    Esteratsastuskin lienee aikalailla ajoitettava laji, jossa 8fps ei yksinkertaisesti riitä.

    Ralli, rata, pituushyppy, juokuslajit, yms. on aika hitaita kuvattavia loppupelissä ja kyllä niissä kerkiää sommitella ja pelata hitaammallakin kameralla. Poikkeuksen ehkä muodostaa joku rallissa tapahtuvan hyppyrin kuvaaminen, kun auto kuitenkin pitäis olla siellä max. korkeudessa, mahdollisimman ilmavana.... ja ulosajo, no siinä sarjasta on etua.

    Kyllähän urheilukuvaajien suosiossa on esim. 1DmkII juuri tuon nopeutensa ansiosta.... ja turha siihen on meidän harrastelijoiden mitään sanoa, kun 'isot pojat' vaan sellasilla kuvaa ja ilmeisesti aivan syystä.
     
  16. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    AF Nikkor 50/1.8. Hinta 140 euroa, Telefotosta.
     
  17. Latest News:

    Nikon julkaisee tänään uusimat härvelinsä:
    Nikon F999
    "Tätä kameraa olen aina odottanut", kertoo salolainen betatestaaja. "Sarjakuvausnopeus on 999 kuvaa sekunnissa. Kamera toimii vain filmillä, mutta siinä on mahdollisuus ottaa leikkokuvaetsimen muistiin tilanteita viimeisen viiden päivän ajalta, jotka voi kuvata silloin kun haluaa. Luonnollisesti tarkennus tapahtuu vain käsin. Ja mikä parasta kamera maksaa Ärrällä vain 5,99 e! Tätä kameraa olen aina toivonut, mutta en sitä osta, koska lehtikuvat ja kaikki kuvat muutenkin ovat niin huonoja."

    Nikon F999 kit pitää sisällään myös 42000 f2.8 IF-ED AF-S VR FX Yx-MäX TS-E objektiivin, joka mahdollistaa kaiken kuvaamisen koti-TV:n ääreltä, jos kuvaaja ei tärkeimpien TV-dokumenttien seuraamiselta ehdi mukaan kuvaustapahtumiin.

    Niin, eipä tästä keskustelusta tule valmista. Sinähän tiedät jo etukäteen, että olet aina oikeassa tulee mikä tahansa tilanne ajatuksena eteen ja tämä johtuukin siitä, että elämme ihan eri maailmassa. Minulle 8 kuvaa sekunnissa on nopea, koska sen nopempaa en voi tällä hetkellä saada.

    Lehtikuvien tasostakaan en vollota, koska voin vaikuttaa siihen, kuten kuka tahansa, joka omistaa kameran, osaa sillä kuvata ja elää oikeassa käytännön maailmassa.

    Periaatteellisella tasolla kukin voi olla mitä mieltä tahansa, mutta jos oikeasti jotain pitää tehdä, niin keinoja saattaa olla vähemmän.


    Ja jos vielä siitä haihyökkäyksestä, niin kai ihmisen reatioaika on tuttu asia. Ei ole hitaan kameran vika, jos ihminen alkaa painella nappulaa vajaan sekunnin sen jälkeen, kun tilanne jo meni. Ennekointi ja sarjakuvaus olisi tietty apu. Kahdeksan kuvaa sekunnissa on kuitenkin sen verran nopeaa, että 90 minuutin jalkapallopelistä ehtii muutaman kuvan ottaa ja esimerkiksi maalin takaa otetusta rangaistuslaukausmaalista on valittavissa useita eri ruutuja.

    Ja on melkein pakko onkin, koska myös Tombb edustaa maailmaa, jossa oikeasti eletään ja kuvataan, ja perustelee kantansa.
     
  18. Ja pahoittelen, jos olen mennyt väittämään, että olen urheiluguru. En ole, ihan tavallinen valokuvaaja, eivätkä kuvatkaan usein ole hääppösiä, mutta sen verran voisin kuitenkin isotella, että jos minulla on edessä joku kuvaustilanne, mistä joku muu saa kuvan, niin luultavasti minäkin siitä jonkinmoisen valokuvan saan.
     
  19. Kertokaahan nyt ihan selkokielellä aloittelevalle digijärkkärikuvaajalle, mitä tuo pimeä putki oikein tarkoittaa? Kameraliikkeessä sanottiin, että 70-300 mm:n optiikalla saa urheilukuvia ulkona. Kokeilinkin kuvata tuolla kadulla liikkuvia autoja ennen ostopäätöstä ja teräviä kuvia tuli. Oli pilvistä. Sain objektiivin käytännössä katsoen kaupan päälle.