Mä en tajua tätä. Otan kuvan auki canonin dpp ohjelmalla ja sitten siirryn elements ohjelmaan niin siinä välissä kuvan sävyt muuttuu oleellisesti. Mitä mä teen väärin? Mitä mä en ole huomionnu? Onko asetuksissa joku vika...mikä kele tää juttu on. No tämäkin kuva vääristää kun se on elemtsillä tehty mutta näkyy tästä printscreenistä ero selkeesti.
Vs: Mistä värin muutos? Ei taida kukaan tietää mitään. Pitää katsoa mitenkä käy jos on kuvannu jpg/raw kuvan kanssa. SIis jos tallennan raw konvertterin kautta tekemättä mitään muutosta kuvan ja vertaan siihen alkuperäiseen jpg kuvaa. Se varmaan ratkasee ongelman kulkua lisää...kuhan pääsen kotikoneelle tutkin asiaa.
Vs: Mistä värin muutos? RAW-konvertteri ei varmaan tuota kyllä samaa jälkeä kuin kameran jpg. Paitsi jos konvertteri on valmistajan oma ja siitä saa käännettyä kaikki samat asetukset päälle kuin kamerassa oli kuvatessa. Olisko niin, että jompi kumpi ohjelmista ei tue värienhallintaa?
Vs: Mistä värin muutos? Eli ei mitään eroa kuvilla jos ne on suoraan kamerasta ja dpp ohjelman pätsäämänä jos siihen ei tehdä mitään muutoksia. Eli kuvat on siis identtiset. No kun asiaa tutkin tulee esiin se että Canonin dpp ohjelman kuvan näyttäminen ei ole suhteessa siihen mitenkä se bätsää kuvan tai mitenkä se jpg muodossa on jo valmiiksi kuvattuna. Canonin softa näyttää kuvaa valkotasapainoltaan vaaleammaksi. En vain tiedä mistä sen sais korjattua. Onko muilla sama ongelma.....TUTKIKAA? Ero on pieni mutta silmin havaittavissa.
Vs: Mistä värin muutos? Hankkija! Vein muuten Jobun sahan just kaasarihuoltoon. Siinä on Hankkijan 75V juhlatarrat. Vanha korjaajamestari oli ihan fiiliksissä. Ei kamerassa ja ohjelmissa ole väriavaruus asetuksia eri lailla? sRGP näkyy sulla olevan ainakin tuossa yhdessä.
Vs: Mistä värin muutos? No just noita mä yritin vaihtaa. Ei tainnu tilanne muuttua. Kyllä ton softan saa laitettua kait mihin vaan. Mikä se pitäis olla?
Vs: Mistä värin muutos? Mitä kamerasta löytyy? Vertaathan tuossa kameran jpeg-kuvaan? (Mun on turha enempää tähän vastailla, koska ei ole tietoa tämän enempää.)
Vs: Mistä värin muutos? Kamerasssa on RGBs ja adobeRGB olen käyttänyt tota RGBs asetusta mutta pitääkö siirtyä tohon adoben asetukseen. Täytyy kokeilla auttaako se asiaan.
Vs: Mistä värin muutos? Siis sRGB (ei RGBs) Mulla ainaskin DPP, Bridge ja LR 1.4 näyttää erimoisen kuvan kuin se mikä niistä aukee Photoshoppiin. Senkin takia kaikki menee CS5:n kautta kun sieltä tulee ainut oikea. Ja mulla sRGB tuntuu taipuvan sujuvammin kuvanvalmistajan profiiliin kuin AdobeRGB
Vs: Mistä värin muutos? Joo on se sRGB. Olen kanssa luottanut siihen enemmän mutta nyt en ihan tiedä kuinka toi menee. Rasittavaa kun pitää tämmösiinkin asioihin laittaa energiaansa. Mulle on aivan sama mikä se väriavaruus on kun se on saman näkööstä eikä tartte sen takia muuttaa säätöjä johonkin päin, "kun tämä vääristää punasta" tai jotain semmosta.
Vs: Mistä värin muutos? Laiton kameraani adope rgb ja dpp softaan. Ei se vaikuttanut. Sama ongelma. Eli se canonin softa vääristää sävyjä varsinkin punaista se loiventaa. Eli kun dpp ohjelmassa säätää kuvan okei ja tallentaa sen niin kuva onkin punasen osalta suurempi saturaatioinen. Ei hitto...miten tää on mahdollista. Missä vika?
Vs: Mistä värin muutos? Tapahtuuko sama vääristymä jos imuroit netistä jonkun jpg-kuvan ja avaat sen? Toisaalta en ehkä ymmärtänyt edes sitä kysymystä. Siis avaat kamerasta tulleen jpg-kuvan Canonin ohjelmassa ja klikkaat sitä tai jollain vastaavalla tavalla käynnistät kuvankäsittely-ohjelman jossa värit näkyvätkin toisin? Silloin mulle tulisi mieleen vain se, että Canon ei tue värihallintaa, mutta sRGB:llä eron ei pitäisi oikein näkyä. Ellei näyttönä ole joku noista AdobeRGB tms. wide-gamut -näytöistä jotka vievät kaikilta hermot.
Vs: Mistä värin muutos? Voi totta vie kun pitää taas rautalangasta vääntää. Mä en osaa näitä termejä enkä ymmärrä koko valokuvauksesta yhtään mitään joten asettakaa aivonne minimi tasolle niin sitten ymmärrätte alkeellisen selostukseni. Lähdetään nyt siitä että otan kuvan sRGB asetuksella ja kuva-asetus on todellinen. Otan RAW ja JPG kuvan samalla kertaa. Sitten lataan kuvan Canonin softalla kuvat kansioon. Katson sitä dpp ohjelmalla enkä tee mitään säätöjä siihen RAW kuvaan eli se on aivan sama kun se joka tallentuu sinne jpg mudossa. Avaan sen jpg muodossa olevan kuvan viereen ja vertaan näitä kuvia keskenään niin ne on erivärisiä. Katson molempia kuvia samalla näytöllä joten näytön asetuksilla ei ole merkitystä. No olen kokeillut kuvata adobe RGB kuvaa ja säätänyt Canonin dpp ohjelman asetuksia ihan minne vaan niin tilanne on sama. Hiukan kuvan sävy muuttuu kun sitä Canonin softan asetuksia vaihtaa mutta ei niin paljon kun se ero on sitten oikeesti. Olen ajannut myös sillä softalla sen RAW kuvan jpg muotoon tekemättä mitään muutoksia. Se on aivan samanlainen kun se alkuperäinen kuvani, siis se jonka kuvasin. Jotenka tulokseni on se että Canonin softa ei näytä kuvaa sellaisena kun sen pitäisi. Jos säädät Canonin softalla RAW kuvan niin se on erivärinen kun sen bätsäät jpg muotoon. Olen pari print screeniä laittanut esille ja niissä se ero näkyy. Mikä tässä on vaikeeta? Canonin ohjelma ei näytä kuvaa oikein. EDIT:Elikkä kaksi erinlaista ohjelmaa näyttää saman kuvan erinlaisena ja tämä tuottaa tuskaa.
Vs: Mistä värin muutos? Jotenkin tuntuu, ettei muuta järkevää selitystä ole kuin, että ohjelmissa on eri väriavaruus valittuna ja siksi lopputulos ei natsaa. Olen kyllä ymmärtänyt, että molemmat tukisi väriprofiileja, mutta tuosta elementsistä ei ole mitään hajua.. Toisaalta olen säätänyt photoshopin asennuksessa kuvankäsittelyohjelmani värikorjauksen ihan samaan kuin DPP tekee.. Koska kysymys on väreistä, näytön säädöistä jne.. Ehdotan, että tulostat (tai lähetät kuvapalveluun) yhden kuvan kummankin arvoilla ja katsot mikä tuottaa lähimmäksi oikean sävyn/värin ja teet sillä tarkkaa väriä vaativat kuvat, tai hommaat laitteen millä kalibroida näyttö vastaamaan kuvan oikeasti sisältämää väriä. Lähes varmasti sinun ongelmasi ei ole kummassakaan softassa, vaan valinnoissa joita olet tehnyt joko huomaamatta tai ymmärtämättä mitä olet tehnyt (itsellä samaa vikaa, paitsi että nykysäädöillä tulee juri sitä mitä DPP tuottaa/näyttää myös paperille fotonetistä... eli mulle riittää tuo säätö)
Vs: Mistä värin muutos? En tiedä tuosta DPP:stä mitään, mutta tuon näyttökaappauksen perusteella sen värinhallintasäädöt eivät ole kohdallaan tai ainakin ne ovat luultavasti erilaiset kuin Elementsissä. Nyt se _ei_ omaa näyttöään varten ilmeisesti käytä värinhallintaa, todennäköisesti toisin kuin Elements. Color matching settings -kohdassa kannattaisi luultavasti käyttää samaa asetusta kuin Elements. Jos sen selvittäminen ei onnistu, kannattaa kokeilla ensin a) Use the OS settings ja sitten b) käsin valittava monitorin profiili ja niistä käyttöön se, kumpi on enemmän Elementsin kaltainen (koska se oli tavoite... olipa se näkymä sitten "oikein" tai ei).
Vs: Mistä värin muutos? Elements ei muuta sävyjä vaan DPP. Tässä kaappauksessa näkyy että Windowssin kuvan esitys on samanlainen kun elemntsin. DPP tuottaa erinlaisen näkemyksen. Kun laitan kamerani sRGB ja DPP ohjelmaan samaan, niin olen kaikista lähimpänä toisia. Ongelma on juuri tuolla punaisella/oranssilla linjalla mentäessä. Näyttö on Spyder3:lla säädetty. Kannattaa jokaisen ite kokeilla samanlaista vertailua eri ohjelmien välillä ja ehkä huomata että eroa on. Se on sitten myös totta että eri paikassa teetettynä valokuvat on erinlaisiakin vielä. Olikohan jollakin ICE profiili jonka mukaan taidettiin joskus vannoa kautta kiven ja kannon. Teetin eilen kuvia lähiliikkeessä ja minusta kuvat oli upeampia kun osasin olettaa, tai miltä ne näytöltä näytti. Yhden teatterikuvauksen olen tämän vuoksi säätänyt tänä syksynä uudestaan. Tein ekaksi säädöt ja kuvia katsoessa en ollut tyytyvcäinen ihon sävyyn joten valitsin kuvat ja säädin valkotasapainoa kylmemmäksi niin sain mieluisan tuloksen. Eihän siinä mitää kun tietää mitä tekee ja osaa vehkeiden kannsa pelata ja ennakoida niin kyllähän se siitä.
Vs: Mistä värin muutos? Kovastihan tuo viittaa siihen suuntaan että toinen ohjelmista (ehkä sitten DPP) ei käytä värinhallintaa.Voi olla myös niin päin, että se on ainoa joka käyttää... Windowsin oma kuvannäytin ei ainakaan pari vuotta sitten vielä näyttänyt ja ero sen ja värihallitun web-selaimen välillä oli selvä. Toinen juttu on sekin, että kameran jpg ja RAW:sta katsottu kuva ei yleensä ole koskaan samanlaisia, ellei se RAW-ohjelma ole 'kamerasimulaattori' kuten joillakin valmistajilla omat RAW-muuntimet ovat.
Vs: Mistä värin muutos? Pikaisesti katsottuna ainoa joka tottelee näyttöprofiilia (Jonka tuo spyder on luonut) olisi elements. Tai sitten toisinpäin, eli ainoa joka ei tottele.
Vs: Mistä värin muutos? Anteeksi vaan vanhahkon ketjun nosto, mutta ei kai RAW'n pidäkään näyttää JPG:ltä, vaikka ne samaan aikaan kortille yhdellä sulkimen painalluksella talletettaisiinkin? Jos toisessa ohjelmaikkunassa on kameran prosessoima JPG- ja toisessa säätämätön RAW-kuva, ei kai ole ihme, että sävyissä on hieman eroa. Mitä tämä tarkoittaa? Mitä kuvaa vertaat mihin? (Onko RAW'sta tehty JPG samanlainen kuin kameran JPG toisen ohjelman ikkunassa? Vai samanlainen kuin RAW-kuva DPP-ikkunassa?) Kuvasit käsittääkseni yhden kuvan, joka on vain käsitelty kahdella eri tavalla (JPG-versio on käsitelty kamerassa ja RAW'ta ei ole käsitelty ollenkaan, koska se sinun tulisi tehdä DPP:ssä). Ehkä minulta meni ohi koko juttu, mutta väliäkös tuolla...
Vs: Mistä värin muutos? Oho...ei RAW kuvan pidäkkään näyttää jpg kuvalta. Tämä oli kyllä sellanen näkemys että en nyt ihan ymmärrä. Jos otetaan RAW kuva johonkin ohjelmaan auki missä sitä voidaan muuttaa niin eikös se ohjelman pidä näyttää siltä minkälainen se kuva ennen kun painat prosessointi nappia? Jos näin ei ole niin mistä ihmeestä sitten osaa niitä valkotasapaino säätöjä oikein tehdä jos prosessoinnissa kuva muuttuu siitä miltä se ohjelmassa näyttää.