Tässä muutama varoituksen sana kaikille innokkaille kameranostajille... saattaapi olla turhaa, mutta ettei vaan kukaan menisi törsäämään rahojaan. Harhailin netissä käytettyä Nikon D1x:ää etsiessäni Berliiniläisen nettikirpparin sivuille (www.kijiji.de). Sieltähän moinen löytö löytyi ja vielä sopuhintaan, 500 e. Ja paikkana siis Berliini ja tarkemmin Charlottenburg. No, minäpä laitoin myyjälle meiliä, että josko vielä kyseinen peli olisi myynnissä. Laitoin ensin kyselyn englanniksi ja parin päivän jälkeen saksaksi, johon sain vastauksen englanniksi, että kyllä kamera vielä on myynnissä, 500 sisältää lähetyskulut UPS:llä. Vastasin meiliin ja kyselin hieman tarkempia tietoja, toimiiko moitteetta jne. ja sanoin että mullahan on kaveri (joka sattuu olemaan kaiken lisäksi valokuvaaja) joka asuu Berliinissä ja hän voisi tsekata vehkeen ja mahdollisesti ostaa sen saman tien pois. On vielä tulossa tännekin kyläilemään niin ei tarviisi lähetellä. Sitten menikin kimurantiksi. Kamerapa ei olekaan Berliinissä, vaan Italiassa. (Hmm...) Myyjä sanoi että kamera toimii täydellisesti, on vain 3 kk ollut käytössä (Hmm, runko on mallia 2001 ja vain 3 kk käytetty...), rungossa takuuta 2 vuotta missäpäin maailmaa hyvänsä (Hmm, runko mallia 2001, miten siinä enää voi olla Nikonin takuuta...) ja rahat olisi pitänyt lähettää Western Unionin kautta (Hmm... vielä kerran). Kaveri sanoi nimekseen Mike Hooper ja ilmeisen englanninkielisestä nimestään huolimatta hänen englanninkielen kirjoitusasu on melkoisen huono (Hmmm ja taas...) Olisi edes valinnut nimensä "järkevämmin" pyörittääkseen huijausta. Tai jos totta puhutaan, mistä minä tiedän että onko tämä tyyppi huijari vai ei. Jokatapauksessa kaikki em. kuulostaa liiankin hyvältä ollakseen totta. Mutta kun googlasin sanoilla western union wire transfer, niin heti osui vastauksissa silmään sanat: hoax ja scam... Joten se siitä. Mietin, että jos vaikka maksaisin, saisinkohan pakettia ollenkaan vai olisiko paketissa tiiliskivi ikuisesta kaupungista... Laitanpa tähän liitteeksi "Miken" viimeisen vastauksen (olisikohan valinnut vielä tsykolookisesti samankuuloisen nimen ku mulla on eli Mika... aika ketku) Hello, The price for the camera is EURO 500 included shipping cost and delivery time in maximum 24/48 hours. The camera work perfect, the warranty is 2 years available anywhere in world, the camera was used 3 months !! Everything is ok. I want to tell you that the camera it's and come from other country - Italy and for delivery the camera I use UPS Express Service and you will receive the camera in maximum 2 days. For payment I accept to pay me by money wire transfer internationaly by western union and the payment arrive in maximum 10 minutes anywhere in world. I wait your reply ! Thanks, Mike Hooper Joo, että tämmöistä. Kun kuitenkin ainakin yritän olla optimisti, ajattelin laittaa vielä "Mikelle" viestin että kyyyyylllähän minä maksan, jos vain herralle sopii että lähettää kameran tänne ja minä tsekkaan sen ja vasta sen jälkeen laitan rahat tilille. Saas nähdä minkä vastauksen saan...
Jeps, huijaukseltahan tuo haisee. Rahat menis ja mitään et saisi vastikkeeksi. Noit liikkuu jopa suomalaisilla automyyntipalstoilla (sattuipa kaverille niin että sen auto oli myynnissä eräällä tunnetulla suomalaisella autosivustolla jonka kautta ulkomailta löytyi "ostaja" joka halusi maksaa autosta huikeita summia.. tässä oli kyseessä hieman monimutkaisempi scam, mutta johdateltu perinteisestä 419 -mallista kuitenkin, noh onneksi satuin väliin eikä mitään ehtinyt tapahtua). laitetaas viel linkki tähän autohuijaus-menettelyyn: Avoiding Online Fraud - Part 2 | CarBuyingTips.com
No ei tossa nyt paljon tarvii miettiä et kokeileeko onneaan vai ei? Eiks tommosen jonkun nakkisodan aikaisen Nikonin nyt saa jostain luotettavastakin paikasta tommosella rahalla? Mikä siin on et joidenkin pitää aina vaikeimman kautta ostaa kamppeensa? 'Mahtaakohan tää vähän haiskahtaa huijaukselta?' Hei, paskooko kalat veteen?
No on se ...kele ku ei voi edes antaa neuvoja meille muille, jotka ei automaattisesti ole yhtä kaikkitietäviä ja fiksuja ku toiset. En ole ostamassa "vaikeimman kautta", mutta kun ei satu olemaan rahulia niin paljoa että ihan mitä vaan voi maksaa, niin yritän löytää kuitenkin kohtuullisen hyvän diilin (tämä em. diili siis ei ole mielestäni hyvä...) Jos voit vielä viisaampana antaa vinkin mistä löydän ko. kameran samaan hintaan, olisin kyllä kiitollinen. Onko Ouvisella paska päivä? Relaa vähän.
Tässä tahdittomuus on kai osa kyynisyyttä ja tavallaan olen kuvitellut sen huumoriksi, vaikka ei nauratakaan? Hyvänän varoituksia on kertoa, ottaa kuka miten haluaa.
Oli uutisissa pari päivää sitten että netti myynti huijauksen on lisääntynyt kallin elokroniikan osalta. Juu että kannattaa varoa.
Western Unionissa ei sinänsä ole mitään erityisen epäilyttävää. Se on suuri, kansainvälinen maksujenvälitysfirma - ja siksi myös huijareiden suosiossa. Kun kyseessä ovat maksut itselle tai tunnetulle/luotetulle taholle, se lienee myös varsin varma maksutapa. Mutta tuntemattomien yksityishenkilöiden välillä tilanne on tietysti toinen - Western Union ei luonnollisesti ota vastuuta vastapuolesi luotettavuudesta. Maksun peruste ei liity maksuliikenteen välittäjään. Siksi isoon maksuliikenteen välittäjään liittyy varmasti monta huijaustakin. Aivan samoin voit Suomessa maksaa Nordean, Okon, Sammon tms. kautta tuntemattoman lähihikiäläisen Petteri Punakuonon tilille. Pankki ei niitä rahoja palauta, jos Petteri luistaa omasta sopimuspuolestaan. Asiallinen varoitus silti - yksityishenkilöiden välisessä kaupassa kannattaa miettiä kahdesti, miten toimii ja kehen luottaa.
Olen itse tehnyt siten että olen maksanut postiennakon postin osuuden etukäteen. Olen kyllä kuulut että jollekkin on huutonetissä myyty rikkinäistä tavaraa, postiennnakolla.
minua ei ole huijannut kuin nämä viralliset nettikaupat. myyneet tavaraa vaikka varasto sanoo ei oota ihan välittämättä seurauksista joita asiakkaalle tilanteesta seuraa. suosin ebayta, sieltä jos ostaa jotain on sen toimitusaika ainakin kohtuullinen.