Mitähän koulujen kuvaamataidon tunneilla nykyään opetetaan? Vesivärien sijaan vois opettaa digikameraa.
Vesivärien sijaan kannattais harjoitella kalligrafiaa ja kompositiota, havannointia ja Zen näkemistä. Digikamera pilaa loputkin luontaisesta näkemistaidosta.
Jos jätetään vesivärit kuviksen luokkaan, ja keskitytään tuohon "luontaisen näkemisen" kehittämiseen. Mikä olisi siihen hommaan paras väline omien aivojen lisäksi jos digikamera on no no? Mulla on 2 pikkupoikaa, ja olisi kiva tietää mihin suuntaan heitä olisi parasta ohjata jos alkaa esim. Valokuvaus kiinnostaa? Olen ollut siinä käsityksessä että digikuvakin olisi hyvä sommitella? Saatan toki olla väärässä tai pihalla (ei tosin ole yllätys,)
Aloittajalla on siis väline, jolloin oletettavasti hän tarvitsee ihan yksinkertaisesti teknistä osaamista paitsi kameran käsittelystä että teknisestä kuvan ottamisesta, kriitikkona hän onkin jo toiminut joten näkemyksiä kuvasta hänellä lienee. Jos lapsia taas opetetaan lienee viisainta opettaa heitä katsomaan, näkemään, huomaamaan, havainnoimaan, välineellä ei niin väliä pitää oppia erottamaan dokumentti, fiktio, taide, mainos.... tarve ilahduttaa, vaikuttaa, viihdyttää, yllättää, osoittaa, todistaa....
Jos olet seurannut tätä foorumia vähänkin pitempään, niin tiedätkin jo: Leica M, mieluimmin M4-P Rapidwinderillä.
Ja näitten muutamien vittuilusta ei tule loppua ! leica M on itseasiassa raami jonka sijoitat havaitsemasi kuvan ympärille. Se kuvan NÄKEMINEN on se olennainen juttu. Se että sattuu olemaan hyvät optiikat ja tarkka sekä hiljainen suljin on jo epäolennaista. Pääpointti on että olisi mahdollisimman vähän muuttujia tuon todellisuuden ja toteutetun kuvan välillä. Digitaalinen kuva ei ole todellisuutta, yhtä vähän kuin on tuo näkemäsi muuntaminen harmaaskaalaksi ja palaksi läpinäkyvää filmiä jossa on hopeahalidi kerrostuma. Toisillle todellisuutta on se kuva joka muodostuu silmäpohjaan josta aivot rekisteröivät sen. Tämän näkymän toteuttaminen eri tekniikoita käyttäen on minun mielestäni valokuvausta, jos aivoissa ei synny tuota "näkemystä", on ihan turha näplätä näitä vehkeitä, yhtä hyvin voi sitten hieroa vaikka hienoja kelloja tai heilutella radio-ohjattavan lelun ohjaimia...
Joo turhaa perseilyä täältä, pyydän anteeksi. Jokainen katselkoon maailmaansa miten ja mistä etsimestä haluaa. Menestystä ja hyvää joulua!
Lasten visuaalisuuden kehittäminen Heh, jotkut ne imppaa palkokasveja, olipa niitten kanssa sitten samaa mieltä tahi eri.... Tuo lasten visuaalisuuden kehittäminen on mielenkiintoinen kysymys, johon joillakin laukkulaisilla on varmasti näkemyksiä. Siihen kannattanee palata uudella ketjulla pyhien jälkeen. Nyt: Rauhallista Joulun aikaa kaikille!
Vs: Vesivärit ja valokuvaaminen+ tappelua Digikamera ja vesivärit/hiili/liitu ei kai sulje toisiaan pois? Ja asiansa osaava opettaja tajuaa yhdistää ne yleiseksi kuvan hahmottamiskyvyksi. Mikään itseisarvo vaikkapa öljyvärimaalaus (näin klassisen "taiteen" esimerkkinä) ei tietty ole, vaikka sitä olisi muutama viimeiset kymmenet vuodet kouluissa on arvostettukin. Mutta mä en näe mitään vikaa siinä että rinnalle tuotaisiin samaa taiteilua pikselinväännön muodossa.
Vs: Vesivärit ja valokuvaaminen+ tappelua Minäkään en näe vikaa siinä että rinnalle tuodaan muuta tekniikkaa, ja monesti on tuotukkin. Ja opettajastahan se on kiinni.
Vs: Vesivärit ja valokuvaaminen+ tappelua Surkeena piirtäjänä mulle oli kuvaamataidon tunnit pelkkää tuskaa, kunnes lukiossa kuvioihini tuli mukaan valokuvaus ja sen yhtenä kuvallisen ilmaisun välineenä hyväksyvänä opettaja. Suuret kiitokset siitä Leena Virkkuselle, joka antoi kuvata ja vedostaa koulun pimiössä perinteisen luokkatoiminnan sijaan.
Vs: Vesivärit ja valokuvaaminen+ tappelua Kyllä ja niille on myös ne grimas:n rintavärit joilla voi vetää muutkin ruumiin kehonosat. Myös rinnakkaisvärit käyvät
Vs: Vesivärit ja valokuvaaminen+ tappelua Kalligrafialle kannatusta, nykyinen "kauno" aka tyyppikirjoitus on aivan ***seestä. Kalligrafialla kehittyisi käsiala siistimmäksi ja kauniimmaksi, komposition opiskelu olisi varmasti myös oikein havainnollistavaa, myös maalaustaiteen opiskelu olisi varmasti hyvä asia. Niin joo, hyvää joulua kaikille laukkulaisille, tutuille ja tuntemattomille tasapuolisesti.
Vs: Vesivärit ja valokuvaaminen+ tappelua Kun "kaikilla" lapsilla on kännyssä digikamera, niin sen välineen avulla voisi opettaa kuvan lukemista ja tekemistä? Ei se oppi ole käden taitajilta pois, mutta kuten Pan totesi kynä ja vesivärit eivät ole kaikkien työkalu...