Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Stereokuvauksesta

Discussion in 'Filmikuvaus' started by Pelari, Nov 7, 2006.

1. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28
    Onkos foorumilla käyty keskustelua stereokuvauksesta? Sehän on aivan uskomattoman hieno valokuvauksen muoto. Tarkoitan lähinnä kuvausta, jossa kuvataan dialle joko puolittamalla dia (tarvitaan objektiivin päähän laite, joka puolittaa dian kahteen vierekkäiseen kuvaan) tai otetaan kaksi täysikokoista diaa vierekkäin noin silmien etäisyydellä toisistaan. Molempiin tapoihin tarvitaan oma katselulaite.
    Itse olen käyttänyt molempia tapoja, tosin nykyisin vain täysikokoisia diaotoksia.
    Kuvien katselu ei ole tietysti erityisen kollektiivista, mutta kunnollisella katselulaitteella kuvaelämys on aivan uskomaton. Olethan kuin paikan päällä kuvassa.
    Kun kuvataan kaksi diaa vierekkäin, liikkuvia kohteita ei voi kuvata, mutta dian puolittavalla laitteella voi myös niitä kuvata. 

kp

2. Vs: Stereokuvauksesta

Joskus tuli koitettua moista mustavalkoisella. Ei siinä katselussa välttämättä laitetta tarvitse, mutta itse opin katsomaan niitä helpommin katsomalla kieroon kuin suoraan ;-)
    Se syvyysvaikutelma on minusta hieman pahvinen; kohteet ovat kuin pahviSauleja -eri etäisyydellä mutta ohuita.

3. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63
    Vs: Stereokuvauksesta

Tää on tosi mielenkiintoinen "erikoisuus". Omat kokeilut ovat olleet vasta ajatustasolla jo vuosia, mutta ehkä pitäisi ryhtyä toimeen, kun kirjallisuuttakin on löytynyt. Tarkoitus olisi myös projisoida kuvia, jolloin tuo kollektiivisuus lisääntyisi. Pitää vaan ensiksi hankkia sopiva projektori/projektorit ja kangas.

Onko muuten tietoa, mitkä Rollein "häiveprojektorit" sopivat suoraan stereoprojisointiin? Luultavasti ainakin useampi MSC-sarjasta, mutta miten esim. 35 Twin?

Näin kerran projisoidun esityksen Wanhojen kameroiden-näyttelyssä ja se oli ihan makee.

Ja niin, ideoita katselulaitteeksi, jolla pääsisi liikkeelle (kinokokoinen dia)?

4. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1,628
    0
    36

En ole kokeillut mutta ajattelin joskus, että jos niitä tulee tehtyä, voisin aloitella hankkimalla pari kappaletta silmälle asetettavaa diakatselulaitetta ja katsomalla sitten niistä. Niitä saa esim Anttilasta alle 10eur/kpl (katsotaan kinodiaa valoa vasten).

5. Vs: Stereokuvauksesta

Stereokuvaus on kivaa. Olen kuvannut Retina IIIc:llä, lisälaitteella kahta kuvaa yhdelle kinodiaruudulle. Stereokuvalaitteitakin on kertynyt kolme, kaksi voisin myydä jos joku tarvitsisi. Mistä muuen saa View Masterin valokuvakiekkoja? Stockmannillakin näytti olevan vain piirrettyjä.

T. Kerkko.

6. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1,628
    0
    36

Onko muuten kukaan koittanut ottaa stereokuvia passikuvakameralla?

7. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Joo, niin tein minäkin aluksi joskus 70-luvulla ja hyvin kohdistamalla katselulaitteet, saa ihan hyvän tuloksen.
    Myöhemmin olen hankkinut sitten ihan oikealla optiikalla ja halogeenivalolla varustetun laitteen, jossa on myös säätö molemmille silmille erikseen.
    kp

8. Boost

Boost

591
    0
    0

Minua ainakin kiinnostaisi. Kertoisitko hieman tarkempia tietoja vaikkapa sähköpostilla <EMAIL email="lauri.puustinen@gmail.com"]lauri.puustinen@gmail.com</EMAIL> tai yksityisviestillä.

9. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63

Mulle tuli sellainen "bon voyage-tunne", että muutama vuosi sitten olisi jopa tehty uusia kiekkoja Helsingistä... Oli pieni retrobuumi View Masterin suhteen ja taisin saadakin katselulaitteen + joitain kiekkoja, joissa esiteltiin erään tv-kanavan tulevaa ohjelmistoa. Ne oli ainakin tuoreita kiekkoja, mutta uustuotanto noi yleensä taitaa olla vähäistä. Tosin tuohon promoon viitaten, jossain on tekniikka olemassa.

Vanhempaa tavaraa löytää varmaan parhaiten netistä.

10. Boost

Boost

591
    0
    0

Muistelisin, että kummipojalle hankittiin muutama vuosi takaperin oikein ViewMaster -katselulaite, jossa oli lamput ja kaikki. Taisi vain olla nykymuodin mukaisesti muutaman kuukauden sesonkituote, eli ei liene enää toimiva. Uskoisin, että samassa hötäkässä tuli kiekkojakin oikeilla kuvilla. Luulisi vielä löytyvän jostakin.

11. AnselA

AnselA Active Member

8,534
    4
    36

Tuollaisen parin voi kiinnittää 10-15 mm paksuun vaahtomuovin palaan, joka joustaa sen verran että pienet kohdistusvirheet saa korjattua.

12. Vs: Stereokuvauksesta

EP-Kamerassa on ollut myynnissä suomalaista Vesa Keskisen ja Taneli Haron keräämää ja osin itse kuvaamaa kolmen kiekon "Helsinki 2000 View-Master" -pakettia. En tosin ole varma onko niitä enää jäljellä.

...vai oletko löytänyt tuollaisen ja kaipailet tyhjiä kiekkoja?

13. Vs: Stereokuvauksesta

Eikun vaan ihan tavallisia kuvakiekkoja lisää. Omat lapsuuden kuvakiekot ovat toki jäljellä ja se "uusi" Helsinki-sarjakin on. Lapsille olisi mukava saada muitakin kuin niitä  piirrettyjä - ja itsellekin. View Master on hieno ja kiehtova laite. Tänäkin päivänä.

T. Kerkko.

14. Vs: Stereokuvauksesta

Se stereokuvia Klassissa kameroissa Balderilla esittänyt miekkonen, jonka nimeä en koskaan muista, kuvailee jollain stereokameralla ja esittää kuvansa erikoisprojektorilla, jonka hinta ei taida olla mikään pieni. Laitteet on niin harvinaisia, etten muista kameran enkä proikan valmistajien nimiäkään. Suomessa vaikuttaa stereovalokuvaajien yhdistys, mutta sen toiminta on vähän pliisua, eivät ole kovin aktiivisia ulospäin.

15. AnselA

AnselA Active Member

8,534
    4
    36

Mä olen joskus katsellut/esittänyt kinarilla kuvattuja stereokuvia kahdella päällekkäin olevalla Pradovitilla. Niiden opiskojen eteen teipattiin pala polarisoivaa kalvoa, polarisaatiosuunnat ristikkäin. Katsojilla oli vastaavat silmäsit. Valkokankaan pitää olla hopea- tai hopeajuova -tyyppiä muuten polarisaatio ei säily heijastuneessa valossa.

Stereovalokuvaajien yhdistyksestä ei ainakaan 10 vuoteen ole kuulunut yhtään mitään.

16. juhaa

juhaa Active Member

8,059
    2
    38

EP -kamerassa oli hyllyllä venäläinen kinofilmiä syövä stereokamera. Hintaa en tullut kysyneeksi. Tiedoksi.