Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä punainen tulee?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana isoville, 18 Tammikuu 2008.

    NO niin olen siirtynyt digiaikaan ja digijärkkärillä ensimmäinen murhe mihin törmäsin oli seuraava.
    Kuva on suht normaalin (lievästi punaisuutta ehkä, ehkä ei kuvasta voinee tulkita) näköinen joka mediassa. Mutta kun sen printtaa (kokeiltu usealla vehkeellä (värilaser, mustesuihku) on tulos aina sama, punaisuuden määrä räjähtää käsiin kuten kuvasta näkyy.
    Ylempikuva ennen printtausta, alempi printistä skannattu.
    Mikä tässä nyt voisi mennä vikaan?
    Johtuuko salamasta?
    Valkotasapainosta?
    Kameran säädöistä?
    Ei perkele, noviisina digimiehenä mulla ei koskaan ollut tälläisiä ongelmia filmille/dialle kuvattaessa, enkä ole ihan yhtä hyvin vielä perehtynyt tähän digi puoleen.

    EDIT: HUOM! laatu on heikentynyt huomattavasti (pikselimössöä mukana) skannataessa, joten älkää siitä välittäkö
    EDIT2: Siis ymmärtäisin mikäli tämä on jonkun printterin ongelma, mutta kun näkyy olevan kaikkien testattujen, joten ongelma välttämättä ei olekaan printterissä, olisihan se liian helppoa?
     
  1. Vs: Mistä punainen tulee?

    Avainsana ongelman ratkaisuun taitaa olla väriprofiili. Hirveän paljon en enempää uskalla sanoa, kun en ole kuin kolme digikuvaa itse printannut seinälle ripustamista varten. Ja nekin vähän punertaa.

    Toivottavasti fiksummat osaa kertoa enemmän tai antaa linkkiä, miten printterin saa näyttämään värit samalta kuin näytöllä...
     
  2. Vs: Mistä punainen tulee?

    Tulostin tuon kuvan värilaserilla ja sain hieman tätä näyttökuvaani vähemmän punaista paperille.

    Kyllä minä joudun tekemään omille kuvilleni aika tavalla vääntöä musteruiskun tulostinajurissa, ja sen lisäksi photarin siirtokäyrällä, jotta saan edes lähelle näytön kuvaa olevaa jälkeä.
     
  3. Vs: Mistä punainen tulee?

    Aika kiva juttu että viitsit nähdä vaivaa, kiitos.
    OK, eri selkeästi vetäisit johtopäätöksen printteriin.

    Yleensä minulla ei ole ollut tätä ongelmaa printterillä. Mutta uuden järkkärin myötä näköjään nyt on :)
    Ja eikun hommiin.
     
  4. Vs: Mistä punainen tulee?

    Tuota tuota, nyt ihan liian_vähän_kahvia _maalaisjärkeä: jos ajatellaan että otat pokkarilla ja järkkärillä kuvat samasta kohteesta, yhdistät kuvat samaan kuvaan, äskeisellä metodillasi tietokoneessa ja tulostat. Käykö niin että pokkarikuva on tulostaessa samalainen kuin näytöllä ja järkkärikuva-osuus ei? Tuskin, joten niiden pitäisi olla jo näytöllä erilaiset, vai mitä?
     
  5. Vs: Mistä punainen tulee?

    Niin sitä luulisi, mutta juuri näin se menee. Kuvat kun eivät ole näytöllä mitenkään erilaisia, nyt siis vertaan diasta skannattuja vs digijärkkäri. MItä kokemusta 5megan pokkarista ja printeistä on, niin myös sen kuvissa jälki yleensä aikalailla samanlaista kun näytöllä. Taitaa mun maalaisjärki olla koetuksella nyt...ja kahvilakossakin jo kohra kuukauden.
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mistä punainen tulee?

    Maalaisjärjeä auttaa ongelmaan liittyvien asioiden yksilöinti.

    Kuvat eivät tulostu yksistään, vaan ne tulostetaan jollain ohjelmalla. Millä? Mikä versio? Mikä käyttöjärjestelmä? Millaiset tulostusasetukset?

    Kuviakin on erilaisia. Jos ajatellaan järkkärin ja pokkarin eroja, ainoa iso ero on värimielessä se, että järkkäriin voi laittaa väriprofiiliksi AdobeRGB. Pokkareissa se on käytännössä aina sRGB. Onko AdobeRGB valittuna? Miten tilanne muuttuu, jos järkkärin väriasetukseksi vaihtaa sRGB?
     
  7. Vs: Mistä punainen tulee?

    Ajattelin jättää maaliasjärjen kotiin kun postasin tän tänne "aloittelijat saa kysyä vaikka tyhmiä" palstalle jos ei sitten tulisi niin paljon ivaa, no onneksi ei tullut ainakaan suoraan :).
    Asiaan. Oletuksena oli SRGB ja vaihdoin sen AdopeRGB.ksi mutta en ole vielä koittanut siitä tulevaa eroa.
    Viides testilaite joka oli myös värilaser, ei huomannut mitään ja kuva tulostui loistavasti ilman mitään kommervenkkejä. Rukkaan siis noita printtereitä.

    Kiitos kaikille tähän ketjuun ei tarvi enää postia laittaa.