Haussa olisi pieniä tynnyrilibellejä fieldiin liimattavaksi. Siinä kun ei ole valmiina, ja olen kypsynyt käyttämään sellaista pientä kameran varustekenkään kiinnitettävää vesivaakaa säätöjen asettelussa. Libellejä ei oikein löydy. Mitax on paikka jonka nettisivuilla olisi sopivan näköisiä, mutta en tiedä onko puljua enään olemassa. Ainakaan mihinkään yhteydenottoihin ei vastata. Toinen idea olisi ostaa jostakin halpoja pieniä vesivaakoja ja purkaa niistä libellit irti. Mutta kaikki näkemäni pienehkötkin vesivaa'at sisältävät ihan liian suuria libellejä (semmoisia noin 3cm pitkiä ja aika paksuja) Teknofokuksella on myös tynnyrilibelli, mutta suuri. Sielä olisi myös sellainen pyöreä "kaikkisuuntainen", mutta itse koen sellaisen käytön paljon vaikeammaksi kuin kahden pääsuunnan mukaan sijoitetun libellin käytön.
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Ei se varustekenkään / salamakenkään kiinni tuleva ole ainakaan mun mielestä mitenkään hyvä tai toimiva. Kysymykseesi: Biltemasta, vaatii vähän purkamista tms. rakentelua mm. kiinnitys, mutta pohja-osan voi veistellä pienemmäksi... MINIVESIVAAKA Ja maailman lopun ihme laite Digitarvikkeesta Seculine digitaalinen vesivaaka, onkohan kukaan kokeillut?
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Bilteman pyöreä vesivaaka on kyl kätevämpi (Tuotenro 16210)
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Biltemassa on hyvä valikoima käytettäväksi sellaisenaan tai pienempiin osiin purettuina. Myös esim. Hasselbladilla on, se kyllä menee vain Höblän lisävarustekiskoon. Siinä se on kyllä mainio kun sitä oppii katsomaan ja käyttämään. T. Kerkko.
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Ostin ite aikoinani mitaxinilta libellejä, olivat suht edullisia ja palvelu oli hyvää. Niillä näyttää olleen jotain yritysjärjestelyitä ja fuusioita loppuvuodesta. Josko hommat on vähän sekaisin. Puhelin käteen vain, jos eivät puhelimeen vastaa, niin jo on kumma. Suomesta ei olikein muuta paikkaa löytynyt, kun libellejä vuosi sitten etiskelin. Ja alan erikoisliikkeet maailmalla olivat jotenkin outoja.
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Tarkoitat tätä Minivesivaaka, pyöreä Itse en moista laittaisi mihinkään, toiminta vastaa varustekenkään tulevaa Digitarvikkeen vesivaakaa. Mielestäni hankala käyttää ja saada suoraan, hiukan etu/takasuuntaan kallistaa, niin horisontti on myös "sekaisin". (siis mun mielestä)
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Noita pyöreitä juuri inhoan. Tekevät säädöstä vaikean kun pitää saada horisontti pysymään suorassa, mutta y-akselilla saa olla kiertoa. Tai päinvastoin. Silloin tuon kuplan kanssa menee vähän liian arvioinniksi. On myös melkoinen järkäle Ihan tuosta kuvasta suurempaa versiota katsellen päädyin karkeasti tulokseen, että tuossa libelli on noin 3 cm pitkä ja paksuus on liki sentin luokkaa. Siis ihan liian suuri. Samoin tuossa on sama ongelma kuin monessa muussa, viivoilla on suuret toleranssit verrattuna kuplan kokoon. Itse olen tottunut libelleihin joissa kupla on tasan sen levyinen kuin viivojen väliin jäävä alue. Silloin säätö on tarkkaa ja mutkatonta. Hmm... Hitsi kun en pääse Biltemaan millään, eli joudun olemaan postitilauksen varassa noiden suhteen. Kunpa sieltä Mitaxilta sais nyt edes joku päivä jonkun puhelimen päähän. Tai löytyisköhän noita eBaysta..
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Dodih, Mitaxin tavoitin lopulta. Ongelma: pieniä tynnyrimallisia ei toistaiseksi ole saatavilla, joten vaihtoehdoksi jää joko tuollainen pyöreä - joka on todella hankala. Akryyliblokkiin laitettua perinteisempää libelliä on, mutta koko kuitenkin biltema-tasoa, 3,5cm x 1,5cm x 1,5 cm. Joka äkkiseltään vaikuttaa aika isolta jötkäleeltä. Jopa tuo mun käyttämä varustekenkään tarkoitettu vaaka (jota siis käytän irtonaisena ja mittailen sillä fieldin lautojen asentoja) taitaa olla pienempi. Onpas tää paljon vaikeampaa kuin arvasin.
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Tässä vähän mittakaavaa ja mallia: Kuvassa esiintyvät: * Libelli mallia halpis-vesivaaka. Suuri ja näyttää muuten itse se vesivaakakin hurjan monta astetta väärin. Hyvä että tuli samalla katsottua * Pienet libellit. Tämmöisiä etsin! Nämä on edellinen omistaja liimannut Toyo View -palkkiin (tai sitten ovat alkuperäiset). * Varustekenkään kiinnitettävä vesivaaka, jota toistaiseksi olen käytellyt fieldin (ja keskarinkin) kanssa. Keskarin kanssa tosin lähinnä silloin kun kinopäässä on ollut vain pyöreä libelli-kammotus. Mielenkiintoista, halpis näyttää ihan eri arvoa kuin nuo kaksi muuta. Vaikka kuinka yritin sitä käännellä, ei auttanut.
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Onhan nuo mitaxinin blokit vähän reiluja, jos ne haluaa laittaa siihen kameran pintaan kiinni. Mulla on vähän toisenlainen sovellus. Tuohon noi on just passeleita. Tosin olen tullut siihen tulokseen, että ovat mulle aika turhia koko libellit. Mutta on tuossa vekottimessa paljon muutakin sellaista, jota ei tarttis.
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Netistä kaivelujen jälkeen selvisi, että tuo pieni on sama mitä adorama myy nimellä Toyo View spirit level. Hintaa vain 43 taalaa + 50 taalan postikulu () Ehkä tää menee siihen, että fieldikäyttöön pitää vaan käyttää tuota varustekenkään tarkotettua vesivaakaa tai sitten hankkia aavistuksen isompi, sellainen 4-5cm pitkä vesivaaka+viivoitin ja mitata sillä aina asennot. Noille pyöreille en oikein keksi käyttöä. Niillä saa kyllä kameran eri osat täysin vaakaan, mutta kun lähtee sommittelemaan ja kääntelemään kameraa niin tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti ja pitäisi kyetä korjaamaan vain yksi akseli. Tietysti yksi syy on laiskuus. Pitäisi kai malttaa heti alussa laittaa edes jalusta täysin vaakaan kunhan on löytänyt kutakuinkin oikean paikan jalustalle. Silloin jos jalusta on vaa'assa, ei enää pienet vaakasuuntaiset kääntelyt killistele horisonttia...
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? No tässä vielä päivitystä.. Onhan ne vähän ulkoasuun sopimattomia vintage-fieldissä, mutta kyllä hyviä. Eikä onneksi pistä liiaksi silmään kokonsa ansiosta. Jos tuon vertikaali-libellin sijoitus ihmetyttää, niin sen jälkeen kun kameran filmitaso oli luotinuoralla tasan suoraan (koska eri vesivaa'at heittivät jokainen johonkin), niin etsin puupinnalta kohdan jossa tuon kupla oli tasan keskellä. Ei vanhassa kamerassa pinnat ihan suoria aina... Ostin sen verran, että riittää vielä palkkiin lisä-libellit ja muuhunkin käyttöön
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Teknofokuksessa on kanssa: http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/fosia.htm
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Kysykääpä Lahdesta Fototeknisiltä, siellä saattaa olla linhofin libellejä. Fototekniset
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Juu siis nuohan olivat niitä liian isoja, kuten tuo kuvakin paljastaa, löysin sopivan pieniä lopulta.
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? ks. muutama viesti aikaisemmin: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=02.msg241039#msg241039
Vs: Mistä ostaa libellejä (vesivaaka) kameraan? Noi tässä ketjussa aiemmin mainitut eBay-libellit tuntuvat aika asiallisilta. Tuli itsekin poimittua noita. Aavistuksen jähmeitä kunnon pakkasessa, mutta näyttävät ainakin oikein ja herkkyyskin vaikuttaa riittävältä. Vielä kun keksisi kätevimmän tavan kiinnittää ne luotettavasti, pitää varmaan nikkaroida joku näppärä pidike tms. Pieniin liimatippoihin en oikein haluaisi luottaa etenkään tynnyrimallisella libellilä.