Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jari Siren, 29 Tammikuu 2008.

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

Katsokaapa joskus vaikka:

Curtiz:n Casablanca tai Kurosawa:n Yojimbo

valokuvaajan silmin; ääni ja tekstitys pois (jos mahd.)

2. Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

..röydiröy!

3. Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

voi Kiitosh taas näistä kultajyvistä.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Siinä ohessa dissaten vanhojen mestareiden kuvat ja väittäen, että lahjakkaimmat kuvaajat juoksevat rahan perässä elokuvateollisuudessa?

5. Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

Harmi että haluat lukea teksitistäni muuta kuin siinä on ja on varmaan parempi että en enään reagoi millään tavalla näihin juttuihisi, sillä en ole täällä riitelemässä.
    Minulla on ihan yhtäsuuri oikeus mielipiteeseen kuin esim. sinulla, enkä minä provosoidu mielipiteestäsi vaikka olenkin totaalisen erimieltä.
    Joten annetaan toistemme olla jookos?

6. Moulus

Moulus Member

502
    0
    16

Kyllähän suomessa tehdään niin vähän elokuvia, että ne varsinaiset kotimaiset kuvaajalahjakkuudet ovat keräytyneet sinne, missä kuvataan koko ajan : TV:hen! Kaikki salkkarit, visailut, yms. Ne räjäyttävät tajuntaani aina kun näen tv:n.

7. _Petteri_

_Petteri_ Member

345
    0
    16

Jep, jep. Tein joskus niin etta laitoin Casablancan DVDlta pyorimaan ja otin ruudusta kuvia, yritin taltioida jotain kiintoisaa. Voi myos yrittaa pysaytyskuvan kanssa, mutta minusta kuvaajan kuuluu kuvata se hetki. Leikkiahan se osittain oli, mutta Curtizin mestarillisuus paljastui kylla nainkin. Kannattaa kokeilla Kaurismaen leffoillakin. Ne on kanssa aika mestarillisia tassa suhteessa.

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Miksei voisi myös lainata kirjastosta (tai muuten hankkia käsiinsä) Malla Hukkasen kuvakirjaa Aki Kaurismäen elokuvista. Ei tartte sit TV-ruudulle pysäytellä, kun ei se aina toimi liikkuvan kuvan kanssa...

Saipa Hukkanen 2007 taiteen valtionpalkkionkin työstään.

9. _Petteri_

_Petteri_ Member

345
    0
    16

Enpä tiennyt tuollaisen kirjan olemassaolostakaan. Pitänee tsekata, kiitos vinkistä!

10. Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?
    no ei ainakaan Jari Sirenin  omista kuvista!!!!
    Jari keksitko pyöränkin ihan itse eilen?

Jos vaikkappa itse katsonnut elokuvien visuaalista laatua, valoisuutta ja sommittelua, ennen kuin postaisit omia masterpiecia! Ja porukka, jotka tekee elokuvia ei ole turhaan opiskellut siihen monta vuotta.

11. Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

Mielenkiintoinen tulkinta siitä mitä sanoin.
    En kyllä yhtään ymmärrä mistä puhut.
    Siis itse katson elokuvia katsoessani miten he ovat rajanneet/sommitellet ja uskon että joku voi saada uusia näkökulmia omaan tekemiseensä muun leffa nautinon ohella.
    Ja joo näen usein elokuvan mestareiden kuvakulmissa yms. loistavia oivaluksia joita voi soveltaa myös valokuvaan.

12. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16

Eikö tämä mene jo kohtuuttoman henkilökohtaiseksi?!?! Jarin kommenteissa on erinomaisia pointteja ja hänen kuvissaan sellaista kokeellista rohkeutta, jota voisi olla huomattavasti enemmän. Puhuttaisiinko aiheesta, ei henkilöstä?

13. Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

Oikeastaan olen kiitollinen tälle hepulle, siilä sain kipinän videokuvaus puoleen, valokuvauksessa ne suurimmat edistysaskeleet on jo koettu (omassa subjektiivisessa mielessäni) ja olen pitkään kaivannut jotain määritelämäntöntä.

80-luvulla tuli tustustuttua videokuvaukseen ja 90-luvulla olin mukan eräässä tvee tuotanto jubinassa, joten pientä pohjaa on, so far kunnollinen videokuvaukseen tutustuminen on tuntunut liian työläältä, mutta koska olen valokuvauksen osalta enemmän ja enemmän siirtynyt ilmaisun puolelle ja tuskaillut stillin rajoittuneisuuden kanssa, niin nyt leinee aika koetella liikuvaakuvaa.
    Tämä on tietenkin kaikkien eduksi sillä minulle jäisi vähemmän aikaa "trollata" valokuvausfoorumeilla?
    Lisäksi jumalalle kiitos että näille valokuvausfoorumeille ei voi sitten liitää niitä ensimäisiä liikuvia kauhisteltavaksi:D

Siis kiitos kiitos vika.

Niille joiden mielestä on kyse kahdesta eriasiasta liitän ensimäisen löytämäni opastuksen joka itse asiassa opastaa valokuvauksestakin enempi kuin keskimääräinen ABC opus viritelmä.
    http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/kuvataide1/VIDEOKUVAUS.htm

14. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Älä luovuta, koska olet pääsemässä asian ytimeen.

kapa

15. Vs: Mistä opetella rajaamaan ja somittelemaan?

Ei luovuttamisesta ole kyse, vaan uskon että uudelainen lähtökohta parantasi ilmaisua?
    Nyt olen tässä pari tuntia lukenut mitä netistä löytyy liikuvasta ja heti on tullut idean poikanen lähestymistavasta valokuvauksen puolelle, varsinkin sarja ajattelua jotenkin selkeytti?