Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera? eBayssä noita näyttäisi olevan ainakin myynnissä. Kittejä joissa runko + 50/2 lasi + salama on muistaakseni myyty vähän alle tonnilla. Rungot kai siinä 600-700 eukkia, jos oikein muistan. Joskus halvemmallakin. Lehmusvuoren myydään/ostetaan palstalla näytti vähän aikaa sitten olevan joku käyttämätön kitti myynnissä. (Hetken aikaa harkitsin itsekin tuosta tarjoamista mutta nyt on tullut kyllä tehtyä näitä muita kamerahankintoja toistaiseksi ihan riittämiin.)
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Minolta CLE:n kanssa kannattaa olla vähän varovainen, koska niissä saattaa elektroniikka olla finaalissa ja komponentteja ei ole enää aikoihin saanut. Ostoaikeissa ollessaan kannattaa pyytää kamera kokeiluun ja yrittää löytää kokeiluun myös kameraan sopiva TTL-salama - omassa yksilössäni elektroniikkaongelmat tulivat ensimmäisenä esille salaman kanssa.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Vanhempien Leica M6:n hinnat ovat pudonneet viimeisen parin vuoden aikana sen verran, ettei tuo Hexar RF ole enää välttämättä niin kauheasti halvempi runkona (500-600 vs. 600-800 €). Ainahan voi toki tehdä "löytöjä". Ja eiköhän samaan hintahaarukkaan (alle 1000 euroa) saa pian minttiä Zeiss Ikoniakin.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Tossa sitä taitaa olla kätevin etsin 28mm lasin kanssa kuvaamiseen, jos ei sitten tyyriitä 0,58 Leicoja oteta huomioon. Voigtlander Bessa R4M / R4A Normaalia 0,72mm leicaa en itse ostaisi 28mm lasin kuvaamiseen, itse kun tykkään että reunaviivojen ympärillä on hyvin tilaa ja näkee kuvan ulkopuolelle, Leican 0,58 etsin ja toi uusi bessa korjaa tätä tilannetta. Mutta tuota bessa ei varmasti ole hirveän mukava käyttää 50mm lasilla, mutta luulisi että 28mm on aika jees.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Olethan tietoinen että alle 28-milliset vaatii yleensä (aina?) mittaetsinkameran kanssa erillisen salamakenkään tulevan laajakulmaetsimen, tai sitten enemmän arvailua rajauksen suhteen?
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Gandyn juttuja kannattaa muutenkin lueskella, vaikka miehellä onkin vähän oma lehmä ojassa 28-millinen taitaa olla laajakulmaisin mihin löytyy helokehä edes joistain mittaetsinkinareista. Laajempiin tarvitsee erillistä etsintä. Tuo laajakulmavaatimus tiputtaa aika monta vanhempaa (siis jopa inhimillisen hintaista) Leicaa pelistä pois. 28-millinen helokehä taisi tulla vasta M4-2 tai M6 -malliin, itse asiassa Cameraquest osaa vastata tuohon paremmin: Leica Viewfinder & Rangefinders. Tuo käyttämäni Minolta CLE osasi käyttää myös 28-millistä (tosin muistaakseni vain Minoltan omaa M-Rokkoria) ja 35-millin helokehäisissä Leicoissa (M2, M4, M5...) etsimen ulkoreunat vastaavat jotakuinkin 28-millistä. Jos nuo Minoltat olisivat vähän luotettavampia, niin suosittelisin niitä - ne ovat pienestä koosta huolimatta tosi mukavia käytössä, aivan eri maailmasta kuin mekaaninen serkkunsa (Minoltan tekemä) Leica CL (nykyinen mittaetsinpokkarini). Yksi syy käytettävyyteen taitaa olla Minoltan uskomattoman hienosti toteutettu laukaisin - ja tietenkin se, että Leica CL:ssä ei ole helokehiä kuin 40/50- ja 90-millisille. Sen verran noista varoituksista (kun CL tuli puheeksi), että Leica CL:ssä on usein valotusmittarivikaa ja senkään korjaus ei ole kannattavaa - itselläni on CL:n oma mittari risana ja valon mittaan Voigtländerin varustekenkään kiinnitettävällä mittarilla.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Itse vähän aikaa sitten samantapaisia hankintoja harkitessa tuli näitä pohdittua. CL:n ja CLE:n hylkäsin ennen kaikkea epävarmuuden takia. Ihan niin fiksusti tehtyjäkään ne eivät ole kuin kilpailijansa. Hexar RF on aika kovissa hinnoissa, onhan se ainut moottorisiirtoinen leica m -runko. Siinä on myös aika pitkä suljinviive ollakseen (M-kiinnitteinen) mittaetsinkamera. Leica oli mulle liian kallis, varsinkin koska halusin nopean käytettävän, ja niitä valotusmittarittomat eivät ole. Vähän liian snyggi se mulle myös on, koska en ihan tolkuttomasti kuvaa, enkä ammatikseni. Enkä edes kovin hyvin . Arvostan kyllä yli kaiken niiden laatua ja olen sitä mieltä, että ne ovat hintansa väärtejä. Ja niitähän ei ole tehty työntekijän kannalta "hämärissä maissa". Zeiss ikon oli myös liian kallis. Siinä on myös sähköinen suljin - halusin mekaanisen. Lähinnä suljinviiveen, patteririippumattomuuden, fiiliksen ja tuntuman takia. Ergonomiasta olen kuullut kahtalaisia mielipiteitä. Etsinhän siinä on tosi kirkas. Päädyin Bessa R2:een, jollaisen metsästin ebaystä. Onhan se tavallaan "köyhän miehen Leica", mutta hirveästi eroja ei ole, ja hinta on pitkälti alle puolet M6:n hinnasta. Joissain suhteissa Bessa jopa voittaa Leicat, useimmissa toki ei. Cameraquestissa on tosi hyvin näistä juttua, samoin valinnasta muuten. Sitten on vielä nämä vähän erilaiset mittaetsinkamerat, eli Zeissin tekemä Contax G-sarja. Linssit on loistavia siinäkin, mutta fiilis on vähän eri. Autofocus ja sähköinen filminsiirto nyt suurimpina. Mutta kompakteja ja kivoja laitteita nämäkin. Suljinviivettä näissäkin kylläkin on kai vähän enemmän, ainakin G1:ssä. Ja vaihto-objektiiveilla on kyllä noita keskikoon mittaetsinkameroitakin, jos sellaista haluaa. Suomalaiset kuluttajat ovat pässejä narussa: helposti vedätettävissä vääriin suuntiin. Moni ei ole kuullutkaan, loput ei jaksa tai uskalla tutustua, koska naapurillakin on kannoni. Markkinat on näille vehkeille tosi pienet joten suosittelen tutustumaan ebayhin. Se ei oo vaikeaa, paypal sen sijaan vaatii luottokortin. Mutta ilman paypaliakin pärjää kohtalaisesti. Euroopan (vai EU:n - www.tulli.fi) ulkopuolelta tilattaessa kannattaa odottaa ylläripylläritulleja, jotka voi lisätä hintaa kohtuu paljon.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Mä en tykkää leican mittarista, enkä juuri sitä koskaan käytä. Ei nappaa noi ledimittaarit yhtään, eossissa oli hyvä asteikko. Mielummin sitten käyttäisin vaikka erillistä mittaria.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Kyllä munkin mielestä ehdottomasti selkeimmät ja havainnollisimmat mittarit on ne semmoset viisarimittarit, joilla sen kun runksauttaa kohdilleen. Mutta kyllä mä jonkinlaisen mittarin halusin, ajattelin, että nopeissa tilanteissa ei oikein spottipistoolia ole järkevää kaivaa. Leveämmän kiilan mittaus olis sekin hidasta, ja vielä epätarkempaa. Valotus, ainakaan tarkka, ei oo mulla niin hyvin vielä hanskassa, että ilman mittaria menis.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Mä oon pari myynti-ilmoitusta nähny vähän aikaa sitte, yks tais olla Lehmusvuoren palstalla, toinen huutonetissä. Yks oli kans jippiin palstalla, mut siihen ei vastattu enää. Ai niin, kyllähän mä yhden tyypin tiedänkin, joka vois ehkä omasta oliivista R2:staan luopua. En kyllä varmaksi tiedä. Pitäis olla ihan near mintti, muutama rulla kuvattu. Voin antaa sähkopostiosoitteen jos haluat. Vanhempia Leican laseja saa musta aika kohtuuhintaan. Paitsi ebaystä, myös ainakin siitä yhdestä tietystä liikkeestä, joka ilmeisesti ymmärtää hintojen olevan kansainvälisen kilpailun alaspainamia. Mutta niinhän ne on sisäänostohinnatkin tietty. Joidenkin mukaan Leican uusimmat, 90-luvulta eteenpäin tehdyt lasit ovat vielä parempia kuin entiset. Näin ehkä on, mutta eiköhän ne sitä vanhemmatkin pitäis aika pitkälle riittää. Kun ottaa huomioon, ettei rahalla oikein parempaa saa.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Ja M39-jengalle saa kaikkea muutakin mielenkiintoista (M39->Leica M -sovite on siitä mukava, että etäisyysmittari toimii myös kierrelasien kanssa): taannoin löysin siitä tietystä liikkeestä vanhan mittaetsin-Canonin 85/1,8:n vähintäänkin kilpailukykyiseen hintaan ja tosi retroiluun saattaa löytää silloin tällöin vanhoja kierrekiinnitteisiä Zeiss-Jenoja, kaikista muista erikoisuuksista puhumattakaan (olihan M39 eräänlainen universaalikierre ennen peilikameroiden M42:ta). Erikoisuusmetsästyksessä kannattaa muistaa, että venäläisten vanhemmat Zenitit ovat myös 39-millin kierrekiinnityksellä, mutta niiden runkopaksuus on suurempi (sama kuin M42 -rungoissa) eli joidenkin venäläisten objektiivien kanssa on syytä tsekata kummasta versiosta on kysymys. Venäläisillä on varsin hyvä 20/5,6 MR-Russar (tosin Russar - Bessa -yhdistelmän kanssa on syytä olla varovainen, ainakaan Bessa L -runkoon objektiivin takaelementti ei sovi) eivätkä Cosina-Voigtländerin omat objektiivitkaan ole mitään surkeita: 12-millinen on ehkä turhan kallis, mutta 15-millistä löytää välillä käytettynä varsin inhimilliseen hintaan. Tuo venäläinen laajis ja Voikkarin omat 12, 15 ja 25 -milliset eivät tosin kytkeydy etäisyysmittariin.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Voigtländerillä on muutamia aika hienoja laseja varsinkin hintaan nähden ja muutamia joita ei muilla valmistajilla ole lainkaan tuotannossa, esim 35mm 1,2. Kaksi muuta mainitsemisen arvoisia ovat 50mm 1,5 nokton ja 28mm 1,9 ultron. Leican referenssi laseja ovat uudet, 75mm summicron asph, 28mm 2,0 summicron asph ja 50mm 1,4 summilux asph sekä 24mm 2,8 elmarit asph, saa aika kovasti etsiä laseja jotka toimii yhtä hienosti varsinkin täydellä aukolla kuin nämä, mutta se sitten maksaakin pirusti euroja.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? No nyt näyttäis olevan tulossa jonkinlainen ratkaisu tuohon laajis-helokehäongelmaan Bessalta: Voigtlander Bessa R4M / R4A
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Tuo voikin olla laajiskuvaajalle hittikamaa, etenkin kun vc:n objektiivivalikoimakin täydentyy mittaetsimeen kytkettyjen laajisten osalta hieman. Ei ulkoinen etsinkään mahdoton ole. Ainakin minä totuin 15mm:n ulkoiseen etsimeen yllättävän nopeasti.
Vs: Mistä Konica Hexar RF kamera tai Minolta CLE? Käytännössä noita etsimiä pitää kokeilla että tietää miten hyvin ne itselle sopii. Leicalla on se hyvä puoli että noita etsimiä on ajansaatossa valmistettu 4 eri suurennuskertoimella. Lisäksi löytyy se optisesti laadukas 1,25x lisäpalikka. Mulla on 0,72 etsin ja minusta se on semmonen yleissuureenus mikä ei ole hyvä oikeen missään (kuvaan 35mm ja 50mm). 50mm lasin etsimeksi 0,85 tai m3:n 0,91 on kova, 35mm lasiin kaipaisin enemmän reunoille tilaa ja siihen sopisi tuo 0,58. Elikkä molemmille laseille oma runko Jos käyttää silmälaseja niin varsinkin toi 0,72 on minusta vähän tiukka 35mm laseilla kun minusta on hyvä että näkee kuvaaalan ulkopuolelle sopivasti. M8:ssa taitaa ollakin taas ihan uus etsin eli 0,60 tms. Leicoista voi huollossa poistaa noi turhat häiritsevät helokehät mitä ei tarvi, m3ssa tuota ongelmaa tosin edes ole.