Olisiko jollakulla heittää hyviä vinkkejä kehysten ostopaikan suhteen Helsingin seudulla? Edullisuus on plussaa. Oletteko löytäneet käyttökelpoisia kehyksiä esim. Kodin 1-Anttilasta tai Ikeasta? Paljon on kehyksiä 4:3-kuvasuhteessa (kuten on valokuvapapereitakin). Kuinka kinarisuhteella kuvaavien oikeastaan tulisi elää asian kanssa? Entä neliöformaattiin kuvaavien? Metsästättekö jostakin samalla kuvasuhteella olevia kehyksiä, leikkaatteko "väärän" malliseen kehykseen kuvallenne sopivan paspiksen, vai suostutteko rajaamaan kuvanne uudelleen kehyksen ehdoilla?
Kodin ykkösestä ja Anttilasta olen löytänyt kehyksiä ihan hyvin. Variston kodin ykkösessä on aika hyvät valikoimat 2:3 suhteisille ja muillekin kuville. Paspiksiakin sieltä löytyy yleensä ihan kivasti, jos nyt haluaa valmiista vähän enemmän maksaa. Ikeasta en ole sopivia kehyksiä oikein koskaan löytänyt. Halpa on taas vähän suhteellista. Irtokehyksiä saa tiimarista halvalla, jos sille tielle lähtee.
Hiukan ohi kysymyksestä sitten seuraavat. Netistä varmaan olisi aika pop tilata kehyksiä ja paspiksia mutta eipä ole hajuakaan onko ylipäänsä minkälaisia. Valokuvaamot taitavat myös tehdä noita kehyksiä ja vastaavia mutta voivat olla aika kalliita saatikka viitsiikö edes vierailla moisessa paikassa? Ainakin täällä syrjäkylässä on tuskastuttavaa löytää kehyksiä, anttilasta löytyy yleensä joitakin b+w kehyksiä ja saa olla tyytyväinen jos löytää jonkun järkevän koon ja miellyttävän kehysmallin väreiltään saatikka että niitä olisi yhtä enemmän. Alumiinisia kehyksiä joskus kyllä sai prismasta, mutta nykyään niittenkin tilalla myydään muovisia. Noista b+w puukehyksistä vielä sen verran että miellyttävä se takalukitussysteemi niissä eli helppo avata ja kiinnittää kun on kääntyvät salvat. Paspiksia en ole edes nähnyt myytävänä kajaanissa joten kuvat on sitten rajattu kehysten mukaan.
Paspiksia kyllä saisi jossain olla. Minä ainakin voisin maksaa vähän enemmänkin siitä, että saan oikean kokoiseksi leikatun paspiksen ja haluamani värisen. Paspispahvin etsimisessä jo tuntuu olevan oma vaivansa. Eikä millään viitsisi muutenkaan leikellä niitä, kun edes joka kuukausi niitä ei tarvii. Turhaan olisi kotona aina vääränkokoisia pahveja... Ja ainakaan mun leikkaamia sisäkulmia katselis tuskin hirvikään.
Claesh Ohlssonin (tjsp kirjoitettuna) myymälöissä on ainakin ollut kohtuulliset kehys- ja paspisvalikoimat tarjolla ja ihan OK-näköisiä kehyksiä (ainakin minun silmääni) Värivaihtoehtoja en muista mutta muistaakseni ainakin mustalla ja valkoisella pahvilla.
Haa, nyt tajusin mikä tässä on idis! Kun tuskailin sen kanssa, että muka jää eripaksuinen paspis pitkille ja lyhyille sivuille, mutta eihän niin ole! Sehän nimenomaan pitää tehdä just näin, että valitsen sellaisen 4:3-kehyksen, jossa lyhyempi sivu on yhtä pitkä kuin mun 3:2-kuvani pidempi sivu, jolloin joka suuntaan jää yhtä leveä reunus! Mikä ahaa-elämys! Ajattelin homman jotenkin ihan väärin aluksi. Jos taas haluan kehystää kuvan ilman paspista, ts. niin, että kuva tulee taulun kehyksiin asti, vain silloin valitsen sopivankokoisen 3:2-kuvasuhteella olevan kehyksen, jos löydän. Näin se homma etenee!
Tuossakin on, kuten monessa muussakin asiassa, kahta "koulukuntaa". Jotkut tykkää siitä, että paspiksen reunukset näyttävät samankokoisilta, jotkut tykkää siitä, että ne on samankokoiset.
Ööh, enpä muista. Joko 35 tai 45e, himmeällä lasilla, pohjustettuna ja halvat alumiinikehykset. Paspikset taisi olla 10e lisää.. Koko näyttelyllinen; hiukan massa-alea.
Kirkas objektiivi, himmeä lasi. Mietin vain, jos välineet ja kuvat ovat hyviä, miksi pilata lopputulos?