Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana ostrya, 26 Lokakuu 2010.

Etsin Helsingistä ammattilaatuista kamerakalustoa vuokralle. Vaikka Tarjontaa on esim. Fimekolla ja Varustamolla, jää valikoima hieman ohueksi. Onko muita vaihtoehtoja tarjolle, kun tarvitsee kuvauksiin  esim. Hasselbladia tai muuta runkoa suurella kennolla, Canonia kattavalla huippulinssivalikoimalla tai palkkikameraa kokeiluun, kun siltä tuntuu?

Onko noin yleisellä tasolla joku kiinnistunut vuokraamaan omia laitteitaan valokuvaajalle, jonka kiinnostus sijoittaa kalustoon hyviä rahojaan on rajoitettu?

Maailman metropoleissa tuntuu, ettei pääosalla kuvaajia ole juurikaan omaa välineistöä, vaan he vuokraavat uusimmat ja aina huolletut kamerat muualta.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Palkin vuokrausta ei varmaan ihan heti löydy, mutta muita varmaan voi kysellä Rajala Camerasta. Toisaalta mä voin jopa harkita mun Sinarin vuokrausta.

2. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Onko vuokrauksen tarkoitus yksittäisen kuvauksen hoitaminen vai kaluston kokeilu?

3. Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

PasiZ, tarkoitus olisi etsiä luetettava vuokraaja, joka pystyisi toimittamaan vuokralle kalustoa tarpeen mukaan. Kalustoon tutustuminen tapahtuisi luonnollisesti kokeilemalla.

Tulen itse elokuvapuolelta, jossa kalusto poikkeuksetta vuokrataan, ja kameroihin on mahdollisuus tutustua hyvin ennen varsinaista vuokrausta.

4. Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Vuokraus tapahtunee ulkomailta?

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

^ Filmfotograferna on ainakin perinteinen elokuvakaluston vuokrauspaikka Helsingissä. http://filmfotograferna.com/

6. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Tervetuloa valokuvauspuolelle, jossa kalusto lähes poikkeuksetta ostetaan ja työpalkasta nuristaan asiakkaiden taholta.

Pistän yv:n sinulle, katsotaan mitä voisi keksiä.

7. Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Leffakalusto vuokrataan kyllä Suomesta, Mutaselta www.elikuvakonepaja.com , ainakin jos on kyse filmituotannosta.

8. hsm

hsm Member

852
    0
    16
  9. Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Aika jännää, että näille elokuvavehkeille on näin hyvät markkinat, että on useampiakin firmoja näin pienessä maassa. Voisi melkein kuvitella, että täällä olisi jotain tuotantoakin ;-)

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Heh, sama osoite noilla kahdella firmalla. Aleksis Kiven Katu 17A.  Onko sama ovikin?

Ei siitä ole hirveän kauan kun Kruununhaassa oli vielä Filmfotograferna.  Olen siellä asioinut joskus, kun olin tsupparina jossain kaverin tuotannoissa.

11. Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Aikoinaan kun mulla oli Tehtaankadulla 300 neliön studio, vuokrasin sitä myös kamojen kanssa, Olin jopa listattuna Pro flässikamojen vuokrauspisteenä. Noi Pro flässit mulla on edelleen ja hasselit, en kyllä enää vuokraa, sillä ei ne asiakkaat niitä osanneet käyttää. Fimeko ja Colorkolmio vuokraavat flässejään ja Fimekosta saa vuokralle Hasselin H sarjalaisen digin + kolme obiskaa. Vuokra on 300 ekeä vuoroikausi, flässisetti noin parisataa ekeä. Jos koko baletin meinaat vuokrata, helposti summa kipuaa tonniin per päivä. Millainen projekti sulla on mielessä, dönällä voisin ajatella vuokrata koko setin, hasselit, flässit ja assarin myös joka TIETÄÄ miten kamat toimii, sun tarttis vaan skarpailla ja painaa laukaisinta...

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Eiks noita leffoja tehdä kymmenkunta vuodessa.  Yhteiskunnan rahalla tietysti, kuka sitä nyt omillaan, kun Spede ei enää ole kehissä.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Näin on.
    Miljoonilla tuetaan kotimaista elokuvaa, annettaisiin nekin rahat vain sinfoniaorkestereille.
    T JUkka

14. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Miksi? Miksei Jääkiekko tai jalkapalo maajoukkueelle. Tai sotaveteraaneilla?
    Tai ehkäpä mäkihyppy maajoukkueelle?

15. Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Eikös heidän järjestöillään ole rahaa kuin roskaa, muttei sitä haluta tuhlata ihmisiin. Pitäiskös järjestöjä tukea lisää? ;-)

Minusta on kiva että Suomessa tarvitaan elokuvauslaitteita, meinasin vaan että olisi kiva joskus nähdä jotain näkemisenarvoistakin. Ja, vaikka en todennäköisesti näekään, niin kyllä mun verorahoija saa siihen silti laittaa -ainakin mielummin kuin Nokian tukemiseen ;-)
    Mutta ehkä niiltä surkeilta äänimiksajilta voisi leffoissa ottaa hieman palkkioita pienemmäksi ;-D

16. Vs: Mistä kamerakalustoa vuokralle?

Vai pitäiskö jäädyttää käsikirjoittajien palkkiot siihen asti, kunnes saavat edes yhden hyvän käsiksen aikaan.

17. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48
  18. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Itse joskus hahmottelin mielessäni perustaa kameravuokraamo (tästä keskusteltiinkin dc-netissä muutam vuosi sitten), siinä oli jonkun verran ongelmia vakuuutusten suhteen, ja millaisen vakuuden otttaisin vuokraajalta, muiden vuokraustoimintaan liityvien juttujen lisäksi.
    Googlella löytää, tässä yksi http://digikameravuokraus.com/

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Jonkun hastattelun luin.... järjestön virkailijat olivat vahvasti sitä mieltä, ettei toimintaa ole mitään syytä lopettaa, vaikka viimeinenkin veteraani kupsahtaa väistämättä melko pian.  "Pitää kehittää uusia toimintamuotoja" ;)