Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jokunen, 15 Tammikuu 2010.

  1. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Olen kokeillut tuota Ilford Gold Fibre Silk paperia ja printit näyttää niin kivalta ettei muulle paperille viittiis musteitaan haaskata.
    Uskoisin että muutkin baryta-vaihtoehdot (hahnemule ja harman) kelpaisivat yhtä hyvin tai jopa paremminkin.
    Ongelma on paperin hinnoittelu etenkin A3/A3+ koossa pienissä erissä.
    Montaa A3 printtiä ei tule kuitenkaan tehtyä harrastuskäytössä ja silti 5€ per liuska tuntuu vaan liian rahastukselta.
    10kpl Ilford GFS maksaa kalleimmillaan 51€ (telefoto) ja halvimmillaan 15.56£ (amazon.co.uk, ei hyllyssä tietenkään).
    Harman ja hahnemule on vaikeampaa saada etenkin pienissä erissä pienin postikuluin.

    Onko tähän kelllään mitään standardiratkaisua?
    A4 koko tuosta paperista ei ole ongelma, tarjontaa on ja telefoton hintakaan ei niin hirvitä.
     
  2. Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    On muuten vaikea löytää hintoja esim noille hahnemuehlen papereille
     
  3. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    No tuosta voi vaikka ottaa osviittaa
    http://www.fineartfoto.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=122

    Lähettävät suomeen kyllä, mutta kysymättäkin tietää että postikulut on brittityyliin alkaen £20.
    Ebayssa on ainakin 1 paikka jossa on kohtuulliset lähetyskulut (muutaman euron) mutta vastaavasti taas GFS on suhteellisen kallista ja paperit oli viime lähetyksessä pakattu huonosti niin että yhdessä kulmassa oli osumaa.
    Markalla saa markan vehkeet varmaan sitten postikuluissakin mutta amazon on lähes aina pakannut hyvin ja silti edullisesti.
    Taasen sitten brittiamazonissa just tuon GFS:n päätoimittaja ei lähetä suomeen. Joitain pakkauskokoja saa kyllä suoraan itse amazonilta. Esim 50kpl A3+ koossa olis postikuluineen 110€.
    Nyt vaan mun harrastukseen ei kuulu printtipaperin varastointi ja toi 50kpl riittäis varmaan vuosiksi ottaen huomioon paljonko mustetta niihin tarvii ruiskuttaa ja paljonko vapaata seinäneliöö on kotona ja sukulaisilla.
    Mielummin harrastaisin vaikka eri paperien kokeiluja pari kymppiä per boxi.

    Eihän tämä nyt elämää suurempi kysymys ole mutta olis kiva saada hyvää paperia kohtuuhintaan sopivissa erissä helposti.
     
  4. Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Mä olen pitkään jo tilannut paperit tuolta Silverprintistä. https://www.silverprint.co.uk/Catalogue.asp?PrGrp=30

    Ei kylläkään halvin, eikä oikein ratkaisu pientilauksiinkaan, mutta tavaraa on aina ollut hyllyssä ja toimitettu muutamassa päivässä.
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
  6. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Kiitoksia kommenteista.
    Eipä kai niitä sitten ole pienissä erissä sopuhintaan tarjolla.
    Tuo silverprint vaikutti mielenkiintoiselta siinä mielessä että siellä on aikankin laaja tarjonta. £100 minimitilaus ja £21 postit päälle kylläkin, mutta samaan pakettiin voi keksiä muutakin kun yhtä paperia.
    Ei kai auta muu kun ruveta paperivarastoijaks kaiken muun kuvauksen oheisoiminnan lisäksi.
     
  7. Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    tervetuloa joukkoon, sit kun lupaat myydä muillekin, sitten se riemu vasta alkaa...
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Viimeksi kun tuolta tilasin, niin olivat pakanneet sen verran huonosti, että nurkat olivat lytyssä. A2-paperi kyseessä. Nyt en ole sieltä vähään aikaan tilannut, mutta sama postimaksu muistaakseni 20 kiloon asti, että kannattaa tilata sitten reilusti kerralla. Kimppatilaus? Luminous Landscapen sivuilla oli vähän aikaa sitten artikkeli parista baryyttipaperista. Jotain outoa löytyi Hahnemuehlesta?

    kapa
     
  9. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Kertokaas, onko ne Luminous Landscapen jutut ihan huuhaapilkunviilauksen liioittelua, vai onko ne ihan täysissä mielen voimissa ne ukot?
    En hirveästi ole kiinnittänyt huomiota niihin niiden paperijuttuihin, jotenkin jäi vähän semmonen "viiripää"-fiilis niistä.
    Mie kun en tuosta fineart-musteruiskuilusta nykymatskuilla tiedä mitään, niin onko se nyt oikeasti noin tarkkaa hommaa kuin nyt saa kuvan? Monimutkaisemmalta tuntuu kuin pimiöinti melkein... (No okei, ei nyt ihan.)
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Tiedä noista huru-ukoista, kun itekin oon niitä.

    Kiinnitin vain huomiota tuossa jutussa Hahnemuehlen magentaiseen pohjaan (eurooppalaiset tykkää ?). Itse pidän tuosta Ilfordin baryyttipaperista ja siitä, että pohja ei ole supervalkoinen. En ole
    vedostanut tuolle Hahnemuehlelle.  Ilfordista olen huomannut, että pinta on tosi herkkä naarmuuntumaan.

    kapa
     
  11. Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Itte olen huomannut että mun barytoja paiskii ja hinkkaa ihan miten huvittaa, raakamömmöillä kontrastin lisäämiseksi , kuumaphaltimella jotta saa lisää mustumaa, sit vaan hinkkaa ja lilluttaa, jälkipeleissä voi vielä päättää haluaako kiiltävää vai helmiäismattaa. On se vain metkaa toi printtailu, tsekkailee vaan että mömmöt on jotenskin hollillaan, lurauttelee lisää jos alkaa hiipuun. Viikon mömmöt maksaa suunnilleen saman kun yks mustekasetti Fimekossa...
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Jos tässä puhutaan digin tulostamisesta edelleen, huomaan että olen pudonnut tekniikan kärryiltä totaalisesti.    Ei kai siinä mitään mömmöjä sentään voi käyttää?

    Viikon mömmöt on aika erikoinen ilmaus.  ;D  Meinaan kun mömmöt tarkoittaa myös esimerkiksi psyykelääkkeitä.  edit. tai varmaan nykyään yleisemmin lääkkeitä
     
  13. Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    katos perhana, en huomannutkaan, mä luulin että ihan oikeita barytoja eikä lumppuvillaa mitä kutsutaan hienosti barytaksi, ai nää fiilistelee tolla spraymustalla ???
     
  14. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Ihan oikea baryyttikerros noissakin on. Siis oikeita nekin ;)
    Tosin ilman hopeaa. Ja baryta (engl.) on suomeksi baryytti.

    kapa
     
  15. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Mä tuolle baryyttipaperille (kiitos suomenkielisestä nimestä) oon sillä vaan printtaillut kun kuvat näyttää paremmilta. Jos samaa ainetta tai samalla nimellä jotain muuta käytetään pimiössä niin hyvä niin.
    Printterikäytössä tuossa on ainakin se etu että voi käyttää epsonissa photo-mustaa (mustempi) eikä tarvi vaihdella kasetteja jos printtaa myös muovikamaa.
    Vaikka tuota MV-paperina nimenomaan kehutaan ja hyvää varmaan onkin niin mun mielestä nimenomaan värikuvat näyttää jotenkin vetoavammilta tuolla paperilla.
    Värien väri (selitä nyt tämäkin) näyttää enemmän vaikka vesivärimaalaukselta kun tietokoneruutumaiselta kuten muovipaperivedokset.

    Mä en oo huomannut että noi erityisesti naarmuuntuis mutta en niitä hirveesti oo hinkutellutkaan millään. Tollaseen persukäsittelyn ja lattialle pudottelun ovat kestäneet hyvin.
    Sellanen vika tuossa matskussa näyttää kuitenkin olevan että printterin tulostuspää raapii herkästi paperin muutamaa viimeistä senttiä kun se kupristuu musteen kastelemana. Tästä on jonkun verran kansainvälillä palstoilla kirjoteltukkin ja ongelma on tiemmä pahempi A3+ koossa kun A4 koossa.
    Mä nykyään nostan paperin ulos tullutta reunaa niin että vielä koneen sisällä olevaan osaan tulee jännitettä ja se pysyy suorana. Vähän tostakin syystä teki mieli hommata pienempi satsi ensin ja kokeilla minkälainen temppu tuo on isommassa koossa.
    Aika analoogista tää digittelykin on välillä :)
    Se harmanin paperi tiemmä on parempi tuossa mielessä mutta sitä on vaikeempi löytää.
    Silveprintistähän sitäkin kyllä saa että ei kai muuta kun pennit jonoon ja toivoo että kulmat pysyy ehjinä.
     
  16. Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Ei tuo Ilfordin gfs juuri koskettelua kestä, sen olen minäkin huomannut. Mutta jälki on hienoa.
     
  17. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    No nyt on koearkit Ilfordin GFS:ää tilattu, saas nähdä mitä Canonin ipf6100nen tekee tuolle sitten...
     
  18. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Mun silmä ei oo kai sitten vielä kalibroitunut näkeen noita koskettelujälkiä. Printtipään raapimat näkyy kyllä.

    No mistä tilasit koearkit, oliko A3+ ja saitko halvalla pienen satsin?

    Ja jos jollain on kokemusta tuosta harmanin paperista niin olis kiva kuulla onko kovin erilainen kun GFS ja  kupristuuko printatessa pahasti.
     
  19. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Interfotolta, tulee vaan muutama A4nen kirjekuoressa. Ei maksant mitn, ihan mielellään noi on uusista tuotteista lähetelleet testiarkit. Firman nimissä kun soitin niin...

    Jos tuohon tykästyn niin sieltähän minä ne tilaankin sitten, halvimmalla saan sieltä.
     
  20. Vs: Mistä hommaatte baryta-printtipaperinne?

    Juu Totti Turunen on järkiperäistänyt hinnotteluaan...