Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hasselin EL/M

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jalakanen, 10 Lokakuu 2008.

1. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63
    Kannattaako hankkia? Kiehtoisi tuo moottoriviritys jonkin verran.
    Akut on varmaan vainaat tuossa mutta tuonhan saanee toimimaan patterillakin.
    Mitä tuossa nyt on heikkouksia käsin veivattaviin malleihin nähden? Vaiko peräti plussia?

2. Vs: Hasselin EL/M

Se on mun työjuhta, aina toiminut. ei kannata vaihtaa akuille, jännite laskee nin alas että tulee hitaaksi, osta paketti pirkka AA pattereita kassiin , ei tule ongelmia.  ELX_än paras puoli on että siihen saa pitkän piuhan laukaisuun, voi valaista ja heijastella niinkuin haluaa ja ei tartte assaria räpeltämään. ELX on OIKEA KAMERA, tiedät valokuvaavasi kun louskutat sillä. keskity parempiin optiikkasarjoihin, hopeanväriset on nykytekniikkan verrattuna aikansa eläneitä.Tutustu linssien ergonomiaan, mitä kaikki näpiskät ja valoarvoskaalat merkitsee.Tutustu aukon/ajan braketeeraukseen niin flassikuvauksesta ulkona tulee nautinto, ei ole muita senveroisia siihen hommaan. Sitten tajuat miksi 70% maailman pro jäbistä omistaa ainakin sen, ehkä sitten myös joitakin muita kameramerkkejä... Jos sattumalta viet kaniin, toteat että Hasseli ( ja kenties leica)on ainoita kameroita joissa ARVO OIKEASTI ON SÄILYNYT.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Hasselin EL/M

Hinnat on kyllä tulleet ihan mukavasti alaspäin, mutta ei vielä mitenkään ihan pohjamudissa ole...

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mä olen hankkinut EL/M:iä 2 kpl... Toimii 9V paristolla. Painaa tietty enemmän kuin rungot ilman moottoria, mutta esim. sähköinen "lankalaukaisin" on helppo ja halpa tehdä itse. Mulla on 1.5 m ja 20 m.

5. jalakanen

1 453
    210
    63

Kiitoksia. Pitänee huomenna perehtyä hiukan tarkemmin tuohon tarjokkaaseen.

6. jalakanen

1 453
    210
    63

Ompas aika mukava peli. Tuli pari rullaa ammuttua. Sellanen vanhempi 150/4 Sonnari tuossa keulilla ja pysyy hyvin tasapainossa. Laukasinkin on just passelissa paikassa.

7. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Minä myös olen tuntenut outoa mielenkiintoa tähän käsikäyttöisen sijaan.  Se on tukevampi kone kuin 500C, kun moottori on painona alhaalla ja onhan se luxusta kun ei tarvitse vääntää nupista tai kahvasta. Kentällä kuvatessa tukevuudesta ei liene haittaa, mutta heti kohta kantaessa ja pakatessa taas on.

Minulla on ollut 500C ja EL:ää olen myös käyttänyt joskus. Silti en osaa valita niitten välillä.  (Olen pienesti miettinyt Hasseliin palaamista.  Ehkä joskus.)  Hintaeroa ei tunnu olevan tai jos on, se on usein EL:n eduksi.  Harvemmat tuntuvat haluavan niitä.

8. Vs: Hasselin EL/M

ne pelkää akkua, ihan turha pelko, patskut voi virittää tilalle.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  10. jalakanen

1 453
    210
    63

tai noin.

11. Vs: Hasselin EL/M

Se on varmasti ihan hyvä käyttökamera. Ehkä kuitenkin kannattaisi harkita uudenpuoleista 503:a moottorilla. Siinähän se moottori tulee kammen paikalle, ei pohjaan.

T. Kerkko.

12. Vs: Hasselin EL/M

En suositele tuota kylkimoottoria. hankala käsitellä ja hidas. Lisäksi puuttuu paljon ominaisuuksia kuten peili ylhäälläkuvaus Ym.

13. Mirrored

23 779
    749
    113

Myös lisäpainon paras paikka lienee alhaalla.  Mistä tuli mieleeni että 645 koko kiinnostaisi minua.  Hasselilla vaan sitten käännetään kamera vaakakuviin... Prismaakin diggailen ja tuossa tapauksessa se olisikin välttämätön.

Hyvin usein suoraan tähyslasin kautta ottamani kuvat pitää vedostaa peilikuviksi, jotta niissä olisi sama voima kuin ottaessa.

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eikös vaakakuvat tule Hasselilla ihan normaaliasennossa, mutta 645-pystykuviin pitäisi kamera sitten kääntää. Ei kyllä mielestäni ole ollenkaan hyvä formaatti pystykuviin tuo 645 (toisin kuin 67), mutta siitä on varmaan eriäviäkin mielipiteitä.

15. Mirrored

23 779
    749
    113

Ah, tietenkin.  On näköjään liian kauan aikaa siitä kun Hasselilla olen kuvannut.  http://videoethnography.com/ClassicCameras/images/Hasselblad/203FE/Hasselblad203-05.jpg

67 koosta en ole pitänyt paljoa.  Toki sen mallisia kuvia tulee tehtyä jonkin verran, mutta niitä syntyy mistä negamuodosta tahansa.  68 ja 69 taas jo kelpaisi.  Mutta tosiaan, 645 kiinnostaa rullafilmissä eniten - lähempänä kinarin muotoa ja saa 16 ruutua rullalle.   Hasseli ei ehkä ole silloin kuitenkaan aivan ykkösvaihtoehto.  Ainakin 645 kasetit ovat harvinaisia.  Ei oikein tahdo löytää edes ketään, jolla olisi kokemuksia siitä.

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ei ne kovin harvinaisia kai ole. Ep Kamerassakin oli 70 eurolla (halpa verrattuna A12-kasetteihin) kesällä kun poikkesin... Mutta se on ehkä totta, ettei se Hasseli kätevin laite siihen 645-kokoon ole.

17. Mirrored

23 779
    749
    113

Mä en ole koskaan bongannut niitä kuin vähintään tuplahinnalla 66:n hintoihin!

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Väärät bongauspaikat ;-). Eivais en tiä missä kunnossa tai mikä malli se EP:ssä oli... Mutta luulis että nuo halvempia on kun ei ne ihan kätevimpiäkään ole.

19. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joo noissa suoraostoissa on aina pyynnit mitä sattuu. Kannattaa katsoa sulkeutuneita ennemmin, kertovat paremmin hintatasosta