Lueskelin tuossa PDF:ää Ilfordin sivuilta ja huomasin että Ilfotec DD-X:llä voi 1+4 suhteella 1-litra kehitettä kehittää 10 rullaa filmiä. Mutta sitten jo seuraavassa kohdassa sanotaan että kehityaikaa pitää kompensoida jo ekan filmin jälkeen. Minen nyt ymmärrä. Jos nyt oletetaan että teen litkua 1-litran ja kehitän sillä 5 kinofilkkaa, niin sillä pitäisi voida kehittää vielä 5 filmiä, ja vasta sitten pitää alkaa kompensoimaan kehitystä. Ja sitten jos menisin kehittämään vielä sen 5 niin sitä aikaa pitäisi pidentää 40% ja sen jäkeen jos kehitän vielä sen 5 filkkaa niin 90% alkuperäiseen aikaan lisää??? Tietysti tät ei suositella, mutta kysynpähän vain.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Tulkitsen ohjeen ajanlisäyksen niin, että se koskee normaalia tilannetta, jossa kehitettä on kinospiraalia kohden lähes 300ml. Tai siis sen verran että spiraalit ovat huppeluksissa kun purkki on pystyssä. Tällöin tuskin tarvitsee pohtia, paljonko kehite kuluu (heikentyy) kehityksen aikana. lisäys. Ja miksei suositella ja tarkalleen mitä? Minulla on ollut tapana käyttää D-76/ID-11 kehitettä vahvana ajanlisäyksin ja viivat vaan pullon kylkeen montako rullaa on kehitetty. Voisin kyllä sanoa että ihan toimivaa, miksei jopa vaikka suositellakin? Sitä jälkeä voi halutessaan sitten tutkia, miten kehitystulos eroaa alussa ja lopussa. Suunnilleen samaan tiheyteen ainakin päästään.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Joo, eli jos mulla on se viisi filmiä purkissa ja kehitettä 1+4 suhteella 1,5 litraa, niin sillä kehitteellä pitäisi siis kaiken järjen mukaan pystyä kehittämään 15 filmiä, jos kerran litralla 1+4 suhteella pystyykehittämään 10 filmiä. Tämän jälkeen vasta aletaan muuttamaan kehityksen pituutta. Menen nyt ensin kehittelemään ne 5 kinofilkkaa ja sitten mietin mitä muuta sillä voisi kehitellä. Jos menee mun ajatus ihan vikaan, niin huttakaa tänne HEP ja kertokaa miten asiat oikeasti menee Käyn vilaasemassa tätä kun olen saanut kehityksen ja kiinnityksen siihen vaiheeseen että huuhtelu on menossa. Katsotaan kuinka äijän käy.....
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Siis se litra kehitettä ylipäätään toimii 10 filmin ajan ja jo ekan jälkeen aikaa pidennetään ilmeisesti. 10 filmin jälkeen kehite dumpataan. Eivät tunnu kovasti tuota uudelleenkäyttöä suosittelevan.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Kun kymmenes filmi litralla tarvitsee esimerkiksi 100% ajanlisäyksen, mitä muuta eroa sillä syntyy tulokseen kuin tuoreella saman kehitysajan vaativalla laimennetulla kertakäyttökehitteellä?
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Ei helvetti tää voi olla näin hankalaa. Eli mä tein 1,2 litraa kehitettä 1+4 suhteella ja kehitin sillä 5 filmiä. Menikö tää nyt ihan vituks????? Olisko mun pitäny sit kuitenkmin jotenkin kompensoida, paska kehite sanon minä jos näin on, millä helvetillä tolla kehittelet oikein kun pitää miettiä niin perkeleesti, kun ei sit ilmeisesti kuitenkaan se 1+4 suhde pidä paikkaansa. Vai olenko mä edellee ihan hakoteillä? Tän jälkeen täytyy todeta, ettei ole Rodinalin voittanutta.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? näinä tikiaikoina filminkulutus on varmaan sitä luokkaa että tässä kohtaa on erikoisen tärkeää säästää. on tuo kyllä hävyttömän kallista kehitettä tuo ilfordin xtol mutta silti.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? 1200ml/5=240ml. Siis kerrallako kehitit? Riittääkö tuo todella viidelle filmille purkissasi? Minulla on Patersonin muovipurkit ja -spiraalit ja siinä kukee pohjassa että 290ml kinofilmille. Olen tosin huomannut että pikkuisen vähempikin riittää, mutta 240ml määrällä jää varmasti filmiä pinnan yläpuolelle. No miltä tulos näyttää?
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Niin joo, eihän sitä tartte kompensoida jos joka filmille on "oikea" määrä kehitettä.. kai
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Niin, lähinnä tässä ihmetteli sitä, että eikö se 1+4 suhde nyt sitten olekkaan validi, eihän toi nyt ihan halpaa tosiaan ollu, 42€/l Mutta kun tuota aikansa tavaa tuota brosyyriä, niin sillä 300/350ml kehitettä voi kehittää sen 10 filkkaa maksimissaan, mutta tosiaan toisen filkan kohdalla kehitysaikaa lisätään 10%, kolmannen kohdalla 20% jne. jne.. Jos tuota DD-X_ää Rodinaliin vertaa, niin onhan se ihan hävyttömän hintasta, Rodinali maksaa 17€/l ja sitä voi käyttää esim. 1:100 suhteella tai jos ei ole niin säästäväinen niin 1:50 suhteella. Niin kyllähän se kestää hippasen pidempään
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Kerralla kehitin, no joo, oli sitä se 1240ml, mutta mulla onkin Jobon tankki ja laskin yhteen molempien tankkien kyljessä ilmoitetut tilavuudet (Jobon tankkeja kun saa yhdistettyä), näytti kehittyneen.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? http://www.fotohertell.fi/ 17 Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa. 17 http://www.nordfoto.de/cgi-bin/nfvshop/iboshop.cgi?show50200,183155367763393 alle 14e http://www.fotoimpexshop.de/ alle 12e
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Nuo taitaa kyllä olla puolen litran pullojen hintoja... Sikäli vaan kiinnosti, että juuri on tulossa macodirect.de:stä 2 x 500 ml Rodinalia vähän alle 20 eurolla.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Hmm, totta ;-). Ei oo kyllä litrasia näkynykään, mutta toki jos kaks ostaa.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Kait se vähän riippuu omasta vakioidusta prosessista. Oman filkkansa itselle oikeaksi haarukoidusta herkkyydestä ja siihen sovitetusta kehitysajasta ,D
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Kyllä, juuri näin, tämä on käypänen neuvo myös tähän. Kun pääsi ensin alkuun, niin eiköhön se tästä, mutta täytyy myöntää, etä olivat Ilfordilla osanneet tehdä monimutkaiset ohjeet
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? no ei kai sitä oikein kaarellenkaan saa sanottua. jos ajatellaan että ottaa enää muutaman mustavalkoruudun, niin eikö näiden ruutujen arvo olekkaan yhtään noussut verrattuna entisaikaan kun piti kaikista teekutsuilla anopista otetut kuvatkin kehitellä. nyt kun digillä saa kuitattua sarjonnan niin eikö ilmiö olekkaan että "taide"ruudun arvo on nousussa? peräänkuulutan sitä maalaustaiteista kuvaukseen siirrynnän aikaista kuvan kunnioitusta jossa pyrittiin aina siihen parhaimpaan kuvateokseen. asiani on siis että vain kertakehitteellä on vakioitu prosessi. heittäisin tollaset DDt helvettiin. ..ja raimo sanon tämän nyt rakkaudella koska pidän sinusta.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Joo, olet oikeassa, aion käyttää tuota kehitettä vain prässättyihin negoihin ja niihinkin kertakehitteenä. Pääsee helpommalla ja tietää mitä saa.
Vs: Ilford Ilfotec DD-X ja uudelleen käyttö ??? Aivan pakko sanoa, että keskustelu pienesti nyt haiskahtaa kyvyttömyydeltä yksinkertaiseen arjen matematiikkaan. Kukin tyylillään tietenkin! Tulos ratkaisee.