Vs: Mistä Filmikameroita? Itselläni on ollut noin 3 vuotta Konica Hexar. Olen ollut siihen kokonaistyytyväinen. Minusta Hexar:in 35/2.0 optiikka on samaa tasoa tai jopa parempi kuin Leica Summilux 35/1.4 ASPH. Ainakin piirroltaan Hexar voittaa Leican, muilta osin se on samaa tasoa. Myös lehdistö on ollut tätä mieltä, esim. Tanskalainen BØRSENS NYHEDSMAGASIN NR. 1/13. JANUAR 1995, testaajina arvostetut valokuvaajat Torben Nielsen ja Søren Hartvig. Hexar kamerani oli pari vuotta sitten 3 viikkoa tosi testissä Singaporessa tropiikki-ilmastossa, se toimi koko ajan moitteetta ja on toiminut senkin jälkeen.
Vs: Mistä Filmikameroita? Heidän lasissa mahtoi sitten olla jotain vikaa, itsellä summilux on ollut suurilla aukoilla selvästi parempi, varsinkin kontrasti jne. Paljon himmennettynä ~f8 en huomaa minkään omistamieni lasien välillä juuri mitään eroja kyllä, paitsi ehkä vääristymän. Mutta suurimman eron kuvauksessa tekee kyllä se että on aukko lisää valovoimaa, 2,0 ei vaan riitä yöllä kunnolla. Eli olisivat sitten verranneet vaikka Summicroniin. http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1038&thread=21196631 Tuosta näkee kuin paljon se on parempi täydellä aukolla kuin nikonin 28mm 1,4
Vs: Mistä Filmikameroita? Optiikat voivat olla yksilöitä, Leicassakin. Jos verrataan Konica M-Hexanon 50/2 ja Leica Summicron 50/2 keskenään, mikähän lienee lopputulos? Saksalaisen Fotomagazin lehden testissä molemmat saivat samat pisteet kuvanlaadusta ja arvosanan super. Oheisessa linkissä esimerkkikuvia M-Hexanon 50/2 optiikalla. Kamera oli Leica M6TTL. http://kazuyank.plala.jp/archives/category/31332_hex502exp.php?page=1
Vs: Mistä Filmikameroita? Heh heh, tää on hieno kina. Netistä "katseltuna" varmaan huonoin MP3 vs. masternauhakin ovat ihan samantasoisia Jos Hexar toimi tanskalaisilla tropiikissa, niin ihan hyvä. Mutta onko nimimerkki "Hexar" verrannut pokkariaan ja 1.4/35mm ASPH Summilux-M:ää itse vaikkapa "piirron" (mitä se nyt tarkoittaakaan) suhteen? Miten on M-Hexanon 50mm vs. M-Summicron 50mm vertailut? Laita siihen mukaan vielä esim. 50mm ZM Planar ja C-Sonnar, niin asiasta saadaan mielenkiintoisempaa. Maailmalta löytyy aina joku lehti, joka puoltaa omaa valintaa. Aikanaan erään toisen tuoteryhmän osalta kävi niin, että jos toinen valtalehti kehui, toinen haukkui. Piti vaan valita se oikea testi, jos halusi vahvistusta omalle valinnalleen Netti on siinä mielessä makeempi, että on vielä helpompaa löytää joku "testi", jossa on todistettu, että 30 euron pullonpohja on lähes samaa tasoa huippukalliiseen vekottimeen verrattuna. PS. Vaikka en koskaan ole oikein päässyt sinuiksi Leican kanssa, yksilöeroja niistä on mun kokemuksien mukaan vaikea löytää. Ainakin kaikki mulla käyneet olivat samaa "perhettä".
Vs: Mistä Filmikameroita? Minulla on ollut päivän testissä Leica M7 ja SUMMILUX-M 35 mm f/1.4 ASPH optiikka. Olihan kamera optiikkoineen hieno, mutta niiden yhteishintaa ei voi käsittää, noin 6000 euroa. Kamerassa oli omistajan jäljiltä jo valmiiksi ISO100 Kodak Royal Supra filmi sisällä, sain luvan kuvata enintään 5 kuvaa. Kuvasin samasta kohteesta molemmilla kameroilla, Hexar AF oli M-modessa(manuaali, aukko&aika), jotta sain molempiin samat ajat ja aukot. Käytin aukkona 5.6 ja aikana 60. Verrattuani sitten myöhemmin molempien kameroiden kuvan laatua, oli Hexarin kuvanlaatu hieman terävämpi kuin Leican, ero ei ollut merkittävä, mutta sen kyllä huomasi, joten pääsin siis samaan tulokseen kuin Tanskalaislehti. On totta, että testejä voidaan tehdään monella tavalla ja testin lopputulos vaihtelee joskus riippuen mikä lehti testaa, mutta Hexar AF:n on usea lehti todennut hyväksi kameraksi ja sen optiikkaa on kehuttu erinomaiseksi laadultaan. <SIZE size="20"]JK. Tanskassa ei ole tropiikki-ilmastoa, enkä niin ole väittänytkään, mutta Singaporessa on.</SIZE>
Vs: Mistä Filmikameroita? En ole päässyt tekemään mitään suoria vertauksia. Tässä mennään ihan siltä tuntumalta mitä olen lukenut parista lehdestä ja nähnyt m8lla otettu räpsyjä sillä. Lyhyesti joka suhteessa väh yhtä hyvä kuin summicron mutta vastavalossa selvästi parempi, värejä myös kehuttiin puhtaudesta jne. Perjaatteessa kyllä hyvä 2,0 lasi on aina nopeampaa parempi jos suunnittelu on hyvää, harvoin niihin vaan satsataan yhtä kalliita materiaaleja. En tiedä sitten onko se paras m lasi mutta varmasti silloin jos tarvii 1,4 aukkoa ja rahasta ei ole pulaa, 2,0 tuppaa ainakin itsellä olemaan turhan hidas. Oikeastaan toi terävyys ei ole itselle niin tärkeää, houkuttelee tuo noctilux. Itsellä kyllä yksi summicron 50mm on, taitaa olla viimisiä mitä valmistettiin focustabilla, eli joskus -95. Itse tykkään noista tabeista.
Vs: Mistä Filmikameroita? Suurimmat erot mitä oon käytännön kuvauksessa huomannut näiden pelien välillä, on että toi ASPH lasi tekee äärivaloista välillä melko hottia, ainakin verrattunan aikaisempiin käyttämiini laseihin. Paras aukko tuntuu olevan 4,0. Välillä tuntuu että toi summilux saa enemmän sävyjä tummiin varoihin kuvatatessa yöllä kuin esim oma vanha EF 50mm 1,4 lasi. En ole mitään tarkempia insinööritestejä kyllä koskaan tehnyt näiden lasien kanssa. Pari suurta syytä miksi vaihdoin pois tuosta hexarista oli toi käyttöliittymä, siinä oli vaikea esitarkentaa lasia vääntämällä tarkennusrenkaasta, siinä joutui painamaan nappeja. Lisäksi laukasunapin tuntuma oli jotenkin outo, en oikeen koskaan tullut sinuiksin sen tatsin kanssa, kun taas leicalla tuntuu tilannekuvista saamaan useemmin ajoituksen kohdalleen, voi tietty johtua siitä että leican viive on yksinkertaisesti pienempi. Voi olla että suurilla aukoilla ero tulee myös tarkennuksen tarkkkuudesta, leicassa se on hyvä kunhan säädöt on kohdallaan. Tykkään AF kameroista kyllä mutta vain lähinnä jos ne on SLR. Nyt kun on kuvannut pari vuotta pelkästään mittaetsimellä koskemattakaan peilikameraan niin tuntuu siltä että kuvat hahmottaa mielessäään paremmin ilman että tarvii nostaa kameraa silmälle. Myös kuvaamistyylistä on tullut hieman nopeampaa, ja kun kamerassa ei ole moottoria niin melkeen eka laukaus pitää osua kohdalleen. Pyrin silti "tuhlaamaan" mahd paljon filmiä. Näissä leican laseissa viehättää toi pieni koko kyllä, ei tästä pienempää 1,4 lasia oikeen löydy tässä polttovälissä. Noi uudet Zeissin lasit ovat vähän isompia, lisäksi valovoimaiset puuttuu ja kunnon focustabit, muuten varmasti hyviä. Seuraava kamera joka kiinnostaa on toi Contax 645 AF, mutta olen kuullut että se on aika patterisyöppö, voipi olla sitten että se on sitten mamiya7.